MTA SZTAKIEU Kiválósági Központ az információ-technológia és az automatizálás területénAz MTA SZTAKI tagja az ERCIM-nek (European Research Consortium for Informatics and Mathematics)Az MTA SZTAKI tagja a W3C-nek (the World Wide Web Consortium)ISO 9001 Minőségírányítás




HírekSzolgáltatásokAz IntézetElérésIntrawebTartalomKeresésEnglish
Egy szinttel feljebb

Ennyire ne támogassa a Kormány a kutatást,
kevesebbel is beérjük!

avagy elvonások az MTA SZTAKI-tól 2004. január 1-től napjainkig

Az adatok nagyságrendjének érzékeltetéséhez: a SZTAKI költségvetési támogatása 2003. évben 1.189 MFt, amely azonban tartalmaz Széchenyi ösztöndíjakat, az Akadémián "átfolyó" pályázati pénzeket is, azaz a "tényleges" támogatás nagyjából 1.000 - 1.100 MFt. A SZTAKI éves költsége 3.300-3.500 MFt, a különbözetet hazai és külföldi pályázati források, vállalati szerződések, egyéb bevételek fedezik nagyjából azonos arányban. A 2004. év elvonásokkal kezdődött:

1. A 2345/2003 (XII. 23) Korm. határozat alapján -11.822 eFt
2. A 2004. február 25-i Korm. hat. alapján -31.050 eFt
3. 2004. január 1-től megszűnt az ÁFA visszaigényelhetősége a költségvetési támogatásból (ideértve a pályázatokat is) fedezett kiadások után, a rezsiköltségek ÁFÁ-ja pedig csak arányosítva igényelhető vissza. A költségekben felszámított ÁFA 189.757 eFt volt, ebből 73.479 eFt-ot igényelhettünk vissza. A veszteség az előző évhez képest -116.278 eFt
4. Draskovics pénzügyminiszter úr csúcsötlete 2004. augusztusában: az év végi maradvány nem lehet kevesebb az előző évinél, zárolva (ekkor még csak) -67.219 eFt
5. 2005. évi 5 %-os elvonás -57.311 eFt
6. Kaptunk is: a 4.5 %-os kötelező bérfejlesztés részleges fedezetére +31.887 eFt
7. Viszont a 4.5 + 1.5 %-os kötelező bérfejlesztés saját forrásból további némi aprópénzt igényel -29.388 eFt
8. 2005. február 15-től az összes saját bruttó bevételünkből 15 %-os befizetési kötelezettségünk van (a korábbi 5 % helyett) csak úgy, egy jó ötletből kifolyólag.  Vesd össze a folyamatosan támadott iparűzési adóval, amely csak a hozzáadott érték maximum 2 %-a. Ez nagyjából -100.000 eFt
9. Draskovics pénzügyminiszter úr csúcsötlete a maradvány zárolásáról a költségvetési törvényben, mely maradvány tartalmazza - egyebek mellett - az év végén beérkezett pályázati előlegeket is -528.816 eFt
10. 2005. augusztus 2-án a kormány a "ha lúd, legyen kövér" elvi alapon úgy dönt, hogy nem csak a tavalyi maradványt zárolja, hanem további 10 %-ot is. Ez nálunk - megmagyarázhatatlan okokból - 16 %-ra sikeredett -84.611 eFt

11. A közröhej: az Akadémia egyik legnagyobb kutatóintézete szeptembertől decemberig havi 1000 Ft, azaz Egyezer Ft költségvetési támogatásban részesül. Ez abból származik, hogy a zárolandó maradvány lényegesen több a négy havi költségvetési támogatásnál (nagyjából hat havi támogatásnak felel meg). Ezért saját bevételeinkből be kell fizetnünk 172.131 eFt-ot, és ezután javunkra maradt 4000 Ft, amit a 219-es Korm. rendelet előírásaival összhangban négy egyenlő részletben folyósítanak. Mert rendnek kell lennie, és a költségvetési hiány nem növekedhet hebehurgyaságok eredményeképpen!

12. Természetesen minket is sújt minden váratlan, ami a vállalkozásokat, például a természetbeni juttatások adóemelése.

 

Ezután csak három tiszteletteljes kérdésem lenne a pénzügyminiszter úrhoz:

a). Mi a tűzokádó sárkány kunkori farka kedvéért kell másfél évvel korábban megterveznem úgy 200 rubrikában részletesen a várható bevételeimet és költségeimet?

b). Van-e valami elképzelése arról, hogy ő hogyan tudna működtetni költségvetési intézményt ilyen körülmények között, különös tekintettel saját regnálására?

c). Valószerű-e, hogy amennyiben egy költségvetési intézmény tényleges költségeinek csak harmadát biztosítja a költségvetési támogatás, éppen ennek felét képtelen elkölteni normális feltételek mellett?

Budapest, 2005. szeptember 8.

Inzelt Péter

 
 
www.sztaki.hu
copyright (c) 2000 mta sztakiwebmaster