| |
| |
Ennyire ne támogassa a Kormány a kutatást, kevesebbel is beérjük!
avagy elvonások az MTA SZTAKI-tól 2004. január 1-től napjainkig
Az adatok nagyságrendjének érzékeltetéséhez: a SZTAKI költségvetési
támogatása 2003. évben 1.189 MFt, amely azonban tartalmaz Széchenyi
ösztöndíjakat, az Akadémián "átfolyó" pályázati pénzeket is, azaz a
"tényleges" támogatás nagyjából 1.000 - 1.100 MFt. A SZTAKI éves költsége
3.300-3.500 MFt, a különbözetet hazai és külföldi pályázati források,
vállalati szerződések, egyéb bevételek fedezik nagyjából azonos arányban. A
2004. év elvonásokkal kezdődött:
1. A 2345/2003 (XII. 23) Korm. határozat
alapján
|
-11.822 eFt |
2. A 2004. február 25-i Korm. hat. alapján
|
-31.050 eFt |
3. 2004. január 1-től megszűnt az ÁFA visszaigényelhetősége
a költségvetési támogatásból (ideértve a pályázatokat is) fedezett kiadások után, a rezsiköltségek ÁFÁ-ja pedig csak
arányosítva igényelhető vissza. A költségekben felszámított ÁFA 189.757 eFt volt, ebből 73.479 eFt-ot igényelhettünk
vissza. A veszteség az előző évhez képest
|
-116.278 eFt |
4. Draskovics pénzügyminiszter úr csúcsötlete 2004. augusztusában: az év végi maradvány nem lehet kevesebb az
előző évinél, zárolva (ekkor még csak)
|
-67.219 eFt |
5. 2005. évi 5 %-os elvonás
|
-57.311 eFt |
6. Kaptunk is: a 4.5 %-os kötelező bérfejlesztés részleges fedezetére
|
+31.887 eFt |
7. Viszont a 4.5 + 1.5 %-os kötelező bérfejlesztés saját forrásból további némi aprópénzt igényel
|
-29.388 eFt |
8. 2005. február 15-től az összes saját bruttó bevételünkből 15 %-os befizetési kötelezettségünk van (a korábbi 5 %
helyett) csak úgy, egy jó ötletből kifolyólag. Vesd össze a folyamatosan támadott iparűzési adóval, amely csak
a hozzáadott érték maximum 2 %-a. Ez nagyjából
|
-100.000 eFt |
9. Draskovics pénzügyminiszter úr csúcsötlete a maradvány zárolásáról a költségvetési törvényben, mely
maradvány tartalmazza - egyebek mellett - az év végén
beérkezett pályázati előlegeket is
|
-528.816 eFt |
10. 2005. augusztus 2-án a kormány a "ha lúd, legyen kövér" elvi alapon úgy dönt, hogy nem csak a tavalyi maradványt
zárolja, hanem további 10 %-ot is. Ez nálunk - megmagyarázhatatlan okokból - 16 %-ra sikeredett
|
-84.611 eFt |
11. A közröhej: az Akadémia egyik legnagyobb
kutatóintézete szeptembertől decemberig havi 1000 Ft, azaz Egyezer
Ft költségvetési támogatásban részesül. Ez abból származik, hogy a
zárolandó maradvány lényegesen több a négy havi költségvetési támogatásnál
(nagyjából hat havi támogatásnak felel meg). Ezért
saját bevételeinkből be kell fizetnünk 172.131 eFt-ot, és
ezután javunkra maradt 4000 Ft, amit a 219-es Korm. rendelet előírásaival
összhangban négy egyenlő részletben folyósítanak. Mert rendnek kell lennie,
és a költségvetési hiány nem növekedhet hebehurgyaságok eredményeképpen!
12. Természetesen minket is sújt minden váratlan, ami a vállalkozásokat,
például a természetbeni juttatások adóemelése.
Ezután csak három tiszteletteljes kérdésem lenne a pénzügyminiszter úrhoz:
a). Mi a tűzokádó sárkány kunkori farka kedvéért kell másfél évvel
korábban megterveznem úgy 200 rubrikában részletesen a várható bevételeimet
és költségeimet?
b). Van-e valami elképzelése arról, hogy ő hogyan tudna működtetni
költségvetési intézményt ilyen körülmények között, különös tekintettel saját
regnálására?
c). Valószerű-e, hogy amennyiben egy költségvetési intézmény tényleges
költségeinek csak harmadát biztosítja a költségvetési támogatás, éppen ennek
felét képtelen elkölteni normális feltételek mellett?
Budapest, 2005. szeptember 8.
Inzelt Péter
| | |