Csáji
Attila
festőművész, grafikus, fémyművész, holográfus
Kezdeti lírai
szürrealisztikus képei után főleg az anyagstruktúrák és a velük
kialakított plaszticitás foglalkoztatta (Jelrácsok, Feketék, stb.). A
gesztus-festészeten, az assamblage-okon, konceptuális grafikákon
keresztül vezetett az útja a koherens lézerfény képi lehetőségeinek
kutatásához, de mint fényművész sem hagy fel a festéssel, s ugyanakkor
ezzel parallel, képzőművészeti filmeket rendez és tanulmányokat ír.
1939-ben született Szepsiben, 1948 óta él Budapesten. Gyermekkorában
egy évet Hollandiában töltött. Ekkortól kezd intenzíven rajzolni
tanulni. 1956-ot követően el kell hagynia Budapestet, Miskolcon
érettségizik, majd az Egri Tanárképző Főiskola rajz-tanári szakát végzi
el 1964-ben.
1966-ban Rómában tölt néhány hónapot egyházi támogatással. A
hatvanas-hetvenes években a magyar avantgarde egyik fő szervezője
(SZÜRENON kiállítás, "R" kiállítás, balatonboglári kápolna tárlatok
koncepciójának kialakítója, lengyelországi múzeumok magyar avantgard
kiállítás sorozata, stb.). Nagyon nagymértékben hozzájárult egy olyan
friss szellemű művészeti folyamat elindításához, melynek hatása máig
tart s az általa szervezett kiállítások ma már művészettörténeti
jelentőségűek. A 70-es évek elején többször kap lengyelországi,
csehszlovákiai majd franciaországi és hollandiai ösztöndíjakat,
meghívásokat művésztelepekre.
A hetvenes évek közepétől a Központi Fizikai Kutató Intézet
támogatásával a lézer képi lehetőségeit kutatja, társa a munkában
Dr.Kroó Norbert a magyarországi lézerkutatás vezetője. Új képi
transzformációs módszert kísérletezik ki, az ún. szuperpozíciós
módszert. Az eszközrendszert és módszert 1980-ban
szabadalmaztatják. Ezután számos európai országból meghívást kap
előadásokra és bemutatókra (Koppenhága Bella Center, Finnország -
Finnlandia Palota, Stuttgart Messepallas, stb.). 1987-ben Soros
ösztöndíjat kap (Boston, New York). A Massachusetts Institute of
Technology - CAVS fényművészeti munkássága alapján taggá
választja. 1991-ben az Interscience Technology támogatásával a lézer
képi lehetőségeit tanulmányozza az Egyesült Államokban. A Leonardo
Társaság (Los Angeles) tagja lesz.
A rendszerváltást követően aktív közéleti tevékenységet folytat, részt
vesz a magyar művészeti élet átszervezésében. Meghatározó szerepe volt
a Szinyei Társaság újjászervezésében, melynek első elnökévé választják.
A Művészeti Alap átszervezését követően a MAOE első elnökévé
választják, majd a Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti
Szakkuratóriumának lesz az elnöke. Részt vesz az egri Kepes
Vizuális Központ létrehozásában, 1993-ban országos fényszimpóziumot
szervez interdiszciplináris alapon. 1995-ben a legfontosabb budapesti
múzeumok és galériák között videóláncot szervez a közönség friss
tájékoztatására és egy következetes archiválási lehetőség
kidolgozására. A videólánc 1996-ban megkezdi működését. Ugyanebben az
évben létrehozza a Kepes Központ keretében az első Nemzetközi
Fényszimpóziont mintegy 70 művész, tudós és kutatómérnök részvételével.
A fényszimóziumok kétévente ismétlődnek Egerben illetve más városokban:
2007, Budapest, a Magyar Művészeti Akadémiával közösen; 2010, Pécs,
Művészetek Háza, az Európai Kulturális Főváros program keretében.
Létrehozza a „Nemzetközi Fényműhelyt” olyan művészek részvételével mint
Michael Bleyenberg (Köln), Carlo Bernardini (Miláno), Bolygó Bálint
(London), Bortnyik Éva - Tubák Csaba (Bécs), Haris László (Budapest),
Kuchta Klára (Genf), Esa Laurema (Espoo), Antti Maasalo
(Lehtimaki), Mattis-Teutch Waldemár (Brassó), Mengyán András
(Budapest-Bergen), Seth Riskin (Cambridge). A Nemzetközi Kepes Társaság
elnöke. A Magyar Művészeti Akadémia tagja.
Mintegy 500 kiállításon vett részt, köztük olyan nemzetközileg
kiemelkedő tárlatokon mint a Párizsi Modern Művészeti Múzeum ELECTRA 83
című tárlata, melyen azokat az újítókat mutatták be, akiknek az
elektromosság művészeti felhasználásában komoly szerepük volt. Részt
vett az első művészeti holográfiai világkiállításon, a LICHT-BLICKÉN
(egyetlen meghívottként Kelet-Európából). Frankfurtban a német
Filmmúzeumban, az MIT-CAVS Egyesült Államokbeli tárlatain. Light and
Space, Tallin a Baltikum technikai művészeti bemutatóján, 2000, a
fényművészet európai seregszemléin: LUX EUROPEA, Koppenhága, 2002;
Ludwig Múzeum „Túl a művészeten”, című tárlatán ; ”Fehér éjszakák”,
Falconieri Palota, Róma, 2004; World Science Forum, Budapest, 2007.
Több önálló bemutatója volt a Magyar Nemzeti Galériában. A
legjelentősebb egyéni tárlata 1988-ban valósult meg a Műcsarnokban.
Munkái számos múzeumban és magángyűjteményben megtalálhatóak, mint
például a Magyar Nemzeti Galériában, Szent István Király
Múzeumban, a Janus Pannónius Múzeumban, Ludwig Múzeumban, a Kinshani és
Szöuli Modern Múzeumban, a Kozawa Gyűjteményben, Tokióban, az MIT
gyűjteményben, Cambridge-ben, a Poznani Nemzeti Múzeumban, a Szcecini
Múzeumban, a Székely Múzeumban, Sepsiszentgyörgyön, a Brassói
Múzeumban, a Kortárs Magyar Galériában, Dunaszerdahelyen, a KOGART
gyűjteményben, a Kassai Múzeumban, a Rozsnyói Múzeumban, a
Körmendi-Csák kortárs magyar művészeti gyűjteményben és az orvietoi
Maitani Galériában, stb.
|