|
Információs társadalom - az emeltszintű, értéknövelt
információszolgáltatás megvalósíthatósága az önkormányzatoknál
Majzikné Bausz Ágota
Szláviné Kecskés Zsuzsanna
Zöld Krisztina
MTA SZTAKI
Abstract
The "Demand Driven Information Tools" project explores the steps
of introduction and establishing e-administration and the opportunities of disseminating
e-democracy in a more widen circle. The scope of duties in the project is
multidisciplinary, to successfully reach the predetermined targets needs the cooperation
of administrative specialists, jurists, administration-reengineering specialists,
financial and computer specialists, sociologists.
The participants of the project try to make an advance in the next areas:
facilitating the office routine to citizens
strengthening front-office activity (client contact) in a
"client-friendly" way by using the tools of artificial intelligence and decision
support
making the work of administration more transparent for citizens
reconsideration of administration processes (processes, organizations,
laws)
making back-office activity (own internal administration) more
professional
examining the solvability of administration-organizational and law
problems in the above mentioned areas
The partners of the consortium (Budapest University of Economic Sciences
and Public Administration, Computer and Automation Research Institute of the Hungarian
Academy of Sciences, Kaposvár Local Government and Matáv Hungarian Telecommunication
Company) cooperate in the development and introduction of prototype of a user-friendly
e-administration system-part. The potential client-side will be examined by the
sociologists.
Az MTA SZTAKI "Az információs társadalom igényorientált
eszközei és rendszerei" című NKFP projektje keretében az e-közigazgatás
bevezetésének, kiépítésének lépéseit, az e-demokrácia minél szélesebb körű
elterjesztésének lehetőségeit kutatja.
"Az információs társadalom igényorientált eszközei és
rendszerei" című projekt által kitűzött fontosabb feladatok, elérendő
eredmények a következők:
Szociológiai kutatások elvégzése az e-közigazgatás
bevezethetőségének, a lakosság és a vállalkozások körében történő
elfogadásának feltérképezésére, a prototípus rendszer eredményeként beálló
változások nyomonkövetésére
Az e-közigazgatás hazai és nemzetközi helyzetének felmérése, a
tapasztalatok átvétele
Elméleti elektronikus közigazgatási modell kidolgozása, amely
tartalmazza a jelenlegi közigazgatási folyamatok átalakításának problémáit és
lehetőségeit
A mesterséges intelligencia módszereinek és a szakértői rendszerek
bevezethetőségének vizsgálata, természetes nyelvi megértő rendszer
kutatás-fejlesztése, amely segíti a számítástechnikai tudással nem rendelkező
emberek eligazodását az önkormányzati ügyintézésben
Prototípus rendszer megvalósítása, melynek keretében Kaposvár
Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalában front-office és back-office rendszer
kerül kialakításra, valamint megtörténik a kettő összekapcsolása. A back-office
rendszer esetében megtörténik a munkafolyamatok újraszervezése a jelenlegi
jogszabályi keretek figyelembevételével.
A projektet alkotó konzorcium tagjai a Budapesti Közgazdasági és
Államigazgatási Egyetem, az MTA SZTAKI, Kaposvár Megyei Jogú Város (a továbbiakban
KMJV) Önkormányzata és a MATÁV Rt. közösen dolgoznak egy ügyfélbarát
e-közigazgatási rendszer-rész prototípusának fejlesztésén és bevezetésén a
potenciális ügyféloldal szociológusok által történő vizsgálata mellett.
1. Bevezetés
Jelen cikkünk célja "Az információs társadalom
igényorientált eszközei és rendszerei" című NKFP projektünk keretében
megvalósuló kutatás-fejlesztési tapasztalatok, eredmények áttekintő jellegű
bemutatása. A projekt az e-közigazgatás bevezetésének, kiépítésének lépéseit,
az e-demokrácia minél szélesebb körű elterjesztésének lehetőségeit kutatja. A
projekt feladatköre multidiszciplináris jellegű: a célok sikeres megvalósításához
az egyes szakterületeket kiválóan ismerő közigazgatási szakemberek, szakjogászok,
ügyvitelszervezési-, pénzügyi- és számítógépes szakemberek, szociológusok
együttgondolkodására, együttműködésére van szükség.
A projekt résztvevői a következő területeken próbálnak
előrelépni:
a közigazgatással történő kapcsolattartás (ügyintézés,
hatósági ügyek, stb.) megkönnyítése az állampolgárok számára
front-office tevékenység (ügyfélkapcsolat)
"ügyfélbarát" jellegének erősítése a mesterséges intelligencia,
döntéstámogatás eszközeinek felhasználásával
a közigazgatás működésének átláthatóbbá tétele az
állampolgárok számára
a közigazgatási folyamatok újragondolása (folyamatok, szervezetek,
jogszabályok)
back-office tevékenység (saját belső adminisztráció)
szakszerűségének támogatása
a felsorolt területeken felmerülő jogi és igazgatásszervezési
problémák megoldhatóságának vizsgálata
A projektet alkotó konzorcium tagjai a Budapesti Közgazdasági és
Államigazgatási Egyetem, az MTA SZTAKI, Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata
és a MATÁV Rt. közösen dolgoznak egy ügyfélbarát e-közigazgatási rendszer-rész
prototípusának fejlesztésén és bevezetésén a potenciális ügyféloldal
szociológusok által történő vizsgálata mellett.
2. Nemzetközi és magyarországi felméréseink tapasztalatai
Az e-kormányzat definíció szerint a kormányzati információk és
szolgáltatások online módon történő eljuttatása Interneten vagy más digitális
médián keresztül. Az e-kormányzat kifejezésre a világban számos szinonimát is
használnak: ezek pl. a digitális kormányzat (digital Government), online kormányzat
(online Government), eGov, stb.
Összefoglalva a nemzetközi tapasztalatokat, az e-kormányzat az
állampolgárok és a vállalkozások körében mostanra széles körben elfogadottá
vált, és egyre szélesedő irányzatnak látszik világszerte. Az állampolgárok és
vállalkozások a tapasztalatok szerint elégedettebbek az e-kormányzati
szolgáltatásokkal, mint a hagyományos kormányzati szolgáltatásnyújtással. Az
állampolgárok és a vállalkozások az e-kormányzattól elvárják, hogy hatékony,
idő- és költségtakarékos legyen.
Az e-kormányzat hatékonyságát három kritikus mérőszámmal lehet
meghatározni. Ezek az
elérhetővé vált alkalmazások és szolgáltatások fontossága,
állampolgárok és vállalkozások elégedettsége,
nyilvánosság bizalmának megőrzése.
A legkritikusabb kérdés az e-kormányzat elfogadásában a bizalom.
A kormányzatnak a nyilvánosság bizalmát hosszú távon/hosszú távra kell elnyernie.
A felmérés szerint az e-kormányzat bevezetésekor az állampolgárok legnagyobb
előnynek a kormányzat megnövekedett felelősségét látják (átláthatóság), ezt
követi a nagyobb mértékű nyilvános hozzáférés az információkhoz, valamint a
hatékonyabban működő/költség-hatékonyabb kormányzat.
Az e-kormányzat előnyei:
az ügyfél az ügyintézésben nincs a hivatali órákhoz kötve
az ügyfélnek nem kell a bürokratákkal foglalkoznia
a jól szervezett webhelyen könnyebb megtalálni az információt
az ügyfelet interaktív eszközök segítik a döntések
meghozatalában
a megszerzett információ sokkal teljesebb
az információ nem minden esetben érhető el offline
Az e-kormányzat szóba jöhető hátrányai:
Elvész a személyes kapcsolat az ügyfelek és az ügyintézők
között. Az emberek egy része ezt fontosnak tartja.
Az információkat néha nehéz megtalálni. Fontos a portálok
felépítésekor a jó, áttekinthető szervezés.
Az e-kormányzat fejlődése és elterjedtsége függ az emberek képzettségétől
és tudatosságától. Az állampolgárok előnyben részesítik azokat a
kezdeményezéseket, amelyek közelebb vannak az otthonukhoz állami vagy helyi szinten.
Egy e-kormányzati portálnak mindezen igényeket egyszerre kell
kielégítenie. A site-nak jól tagoltnak, világos szerkezetűnek kell lennie.
Tapasztalatok szerint az e-kormányzati rendszerek tervezéskor legfontosabb szempont,
hogy a site szerkezetének kialakításakor ne a szerv valóságos felépítését
kövessék, hanem a felhasználó gondolkodását és érdeklődését. Célszerű a
látogatókat kategóriákba sorolni és külön-külön megszólítani (helyi lakosok,
üzletemberek, turisták, idősek, fiatalok, stb.) A helyi lakosok ügyeit a legtöbb
helyen élethelyzetek szerint, vagy az életút modell alapján csoportokba sorolják,
így hamarabb meg lehet találni az elintézendő ügyet. Az "élethelyzetek"
menüpont végigvezeti az érdeklődőket az egyes életszakaszokkal (gyermekvállalás,
utazás, bűneset, gyász, stb.) kapcsolatos legfontosabb tudnivalókon, teendőkön.
A Gartner Group véleménye szerint az e-kormányzatnak 4 fejlődési
fázisa van:
Az első fázisban a helyi önkormányzat nyilvános webhelyet állít
fel
A második fázisban a helyi önkormányzat e-mailen vagy egy
véleménynyilvánító-oldalon keresztül kapcsolatban áll a felhasználókkal.
Ezenkívül a webhelyen nagy mennyiségű kormányzati információt tesznek közzé.
Wisconsinban például a webhelyek többsége ebben a fázisban van.
A harmadik fázisban a felhasználók már éjjel-nappal
lebonyolíthatnak tranzakciókat a helyi önkormányzattal. Például a helyi lakosok
befizethetik a vízszámlájukat online módon, az ide készülő látogatók
megkereshetik a helyi kempingeket és online kérhetnek engedélyt. Az üzletemberek
online tölthetik ki és küldhetik be az építési engedély kérelmüket. A wisconsini
önkormányzatok közül eddig csak néhány jutott el erre a szintre.
Az utolsó, negyedik fázisban a helyi önkormányzatok átalakítják
működési folyamataikat. Például a helyi önkormányzatok lecsökkenthetik a
nyitvatartási idejüket, kevesebb alkalmazottat kell foglalkoztatniuk, viszont az
ügyfeleiknek több szolgáltatást tudnak nyújtani, de csak online módon. Néhány
helyi önkormányzat már elkezdte átalakítani a működési folyamatait.
Összefoglalva tapasztalatainkat elmondhatjuk, hogy amennyiben a
magyarországi kistelepülések önkormányzatai már rendelkeznek webhellyel, akkor
elérték a világ pillanatnyi fejlettségi szintjét. Elmaradást a nagyobb
önkormányzatok esetében tapasztalhatunk, ahol nálunk még nagyon kevés interaktív
szolgáltatás létezik és működik (Pedig külföldi példák már szép számmal
találhatók.). Fontos lenne egy központi kormányzati kezdeményezés központi PKI
rendszer felállítására. E nélkül nem várható, hogy erős hitelesítést igénylő
szolgáltatások elindulnak. Lendületet kellene kapnia a digitális aláírás törvény
alkalmazásának is, törvényi változtatások nélkül az önkormányzatok gúzsba
vannak kötve.
3. Közigazgatási információs modellalkotás
A projekt egyik leghangsúlyosabb részfeladata a kiválasztott helyi
önkormányzat esetében annak vizsgálata és rendszerbe foglalása volt, hogy az
elektronikus közigazgatás és kormányzás elemeinek definiálása és
megvalósíthatósági elemzése során az önkormányzatra milyen feladatkörök
hárulnak, ezeket a feladatokat hogyan lehet az információs társadalom igényeinek
megfelelően folyamatszemléletű megközelítéssel újratervezni, elemezni majd
általánosan leírni.
A részfeladat munkálatai során kiindulópontként az önkormányzat a
közigazgatásban és a civil környezetben elfoglalt helyzetét vizsgáltuk. Felmértük
a lakossággal, vállalkozásokkal, valamint a vele kapcsolatban álló közigazgatási
szervekkel közös kapcsolódási pontjait. A közös kapcsolódási pontokban
megvizsgáltuk az itt átáramló információ irányultságát és
információtartalmát, és készítettünk egy nagyvonalú kapcsolati rendszer
diagrammot. Az 1. ábrán az önkormányzattól külső partnerei felé irányuló
folyamatcsoportok összefoglalása látható.
Az 1. ábra megtekintéséhez klikkeljen ide!
1. ábra Az Önkormányzattól és intézményeitől a
külső kapcsolatok felé kiinduló folyamatcsoportok definiálása
Az önkormányzat feladatainak felmérése során az alábbi
bontás-szerkezetet alkalmaztuk:
A feladatok az ügyintézés helye szerint lehetnek:
az önkormányzaton belül
polgármesteri hivatalon belül
polgármesteri hivatal és a közgyűlés között
az önkormányzat és az önkormányzat saját intézményei között
az önkormányzat és társszervei között (egyéb önkormányzati,
állami szervek, hatóságok, stb.)
az önkormányzat és egyéb intézmények, vállalkozások, stb.
között
az önkormányzat és a lakosság között
A feladatok az ügyintézés típusa szerint lehetnek:
egyirányú, az önkormányzattól kiinduló információszolgáltatás
egyirányú, az önkormányzattól kiinduló és az ügyintézési
adminisztrációt csökkentő egyéb szolgáltatások
kétoldalú, interaktív ügyintézés (az önkormányzat és a másik
fél közös ügyintézése, kölcsönös visszaigazolással)
Ennek a munkának a keretében az önkormányzatot az első lépésben
egységes egészként modelleztük és feltérképeztük kapcsolatrendszerét. A
nagyvonalú áttekintés után vertikálisan és horizontálisan is részelemekre
bontottuk a működési folyamatokat, és felmérést készítettünk az önkormányzat
egyes igazgatóságainak, irodáinak külső-belső kapcsolatrendszeréről és
működéséről. A részelemeket egészen a legalsó építőkockákig, a tényleges
ügyintézési munkafolyamat elemekig bezárólag vizsgáltuk meg és modelleztük. A
modell elemeit adatfolyam-ábrákkal szemléltettük.
2. ábra Beadványok, kérelmek beadása
A 2. ábrán az egyik legáltalánosabb folyamat, az ügyfelektől
érkező beadványok kezelése és fogadása látható.
3.1 Az értéknövelt információszolgáltatás hatásai
A közigazgatási információs modellalkotás egyik fontos elemeként
megvizsgáltuk, hogy a folyamatok tervezett elektronikussá alakításával kialakuló
emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás milyen hatással lesz a
közigazgatás és az önkormányzat döntési mechanizmusaira. A hatásvizsgálathoz sor
került az MTA SZTAKI, valamint a BKÁE Államigazgatási Főiskolai Kar
Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszéke közreműködésével KMJV
Polgármesteri Hivatala Műszaki Hatósági Irodájának ügyvitel-szervezési,
igazgatás-szervezési szempontból történő felmérésére.
A felmérés keretében átvilágítottuk az iroda jelenlegi
munkafolyamatait, minden munkafolyamatról ügymenetmodell készült. Az ügymenetmodellek
a lezárt ügyek érdemi és ügyviteli mozzanataira bontását, az egyes mozzanatok
elvégzéséhez szükséges munkaidő becslését, valamint az egyes mozzanatok
elvégzésének jogszabályi kereteit tartalmazzák. Az ügymenetmodellek
folyamatábraszerűen lettek megrajzolva. A 3. ábrán egy példa ügymenetmodellt
rajzoltunk fel.

3. ábra: Szakhatósági állásfoglalás folyamat
ügymenetmodellje
A felmérés tanulságai
Az elektronikus átalakítás bevezetésével az ügyintézési idők
csökkenthetők. A csökkentés főként a rutinfeladatokat érinti (pl. gépelés,
ügyiratok hivatalon belüli átküldése), az érdemi (szakmai) munkára fordított
időmennyiség csak kismértékben változik (pl. csökken az egyes ügyiratok
megírására fordított idő, mivel egységes sablonokat vezetnek be). Ha az ügyekben
külső szakhatóság bevonására van szükség, akkor a várakozási idők miatt a
törvényben előírt ügyintézési határidőt nem lehet lerövidíteni.
Az érdemi munka (kérelmek elbírálása, helyszíni szemlék
elvégzése, határozat meghozatala, stb.) nem váltható ki, az ügyintézők munkáját
csak segíteni, támogatni lehet az elektronikus ügyintézés bevezetésével, helyettük
elvégezni nem. Az elektronikus ügyintézés bevezetésével az ügyintézők
hatékonyabban tudnak dolgozni.
A munkafolyamatok elektronikus átalakításával az ügykezelői
feladatok mennyisége jelentősen csökken (pl. az ügyiratokat a sablonok
felhasználásával az ügyintézők készítik el, így nincs szükség gépelési
fázisra, saját tervezet aláírására, stb.)
4. A megvalósítandó rendszer elemeinek bemutatása
A felmérések elvégzése, a tapasztalatok értékelése után
következett a KMJV Önkormányzatánál a megvalósítandó rendszer elemeinek
meghatározása, a konkrét rendszertervek elkészítése. A megvalósuló termékek
tervezésekor figyelembe kellett venni a konkrét helyi igényeket és adottságokat is.
(A kialakítandó szolgáltatások fenntartása és üzemeltetése financiális és
humánpolitikai szempontból milyen terheket ró az önkormányzatra, és ezeket a
terheket képesek-e vállalni.)
A projekt keretében a 4. ábrán vázolt rendszer kerül
megvalósításra.
A megvalósuló front office modulok:
1. Internet portál
2. A portálba beépített természetes nyelvi feldolgozó modul
3. Intelligens információ irányító modul
4. Portálba épített intelligens információ irányító modul (i-GYIK)
A kiépülő back-office rendszerelemek:
1. Intranet portál
2. Építéshatósági ügyintézést támogató rendszer (workflow +
webservices)
3. E-közgyűlést támogató (workflow + webservices)
Internet-portál főbb funkciói:
Ügyintézési iránytű, letölthető űrlapok kihelyezése a portálra
Felhasználó azonosítása
Bejelentések kezelése (Panaszok bejelentése)
Véleménynyilvánítás (szavazás, fórum)
Pályázatok kezelése
Kalendárium, eseménynaptár
Keresési lehetőség biztosítása (kulcsszavas)
Sitemap
Önkormányzati rendelettár kialakítása
Városi Szolgáltatáslista
Elektronikus ügyintézési felület kialakítása a Műszaki Hatósági
Irodához
Elektronikus ügyintézési lehetőségek:
A Műszaki Hatósági Irodán az előzetes tervek szerint a következő ügyeket
lehetne elektronikus úton indítani:
Építkezés megkezdésének bejelentése
Építési engedély meghosszabbítása iránti kérelem
Panaszok bejelentése
Elveszett határozatok pótlási kérelme
Ügykövetés
Kötelező kifüggesztés
Az Intranet főbb pontjai:
elektronikus faliújság
Hírlevelek küldése
Határidőnapló szolgáltatás kialakítása
Távoktatás: Oktatóanyagok, előadások közzététele
Csoportmunka-kezelő modul (belső dokumentum-kezelés)
Adatbázisok közzététele az intraneten
4. ábra A tervezett rendszer szerkezeti vázlata
A természetes nyelvi értelmező modul kihasználja magyar
nyelv szintaktikus és grammatikai szabályait, és azon túlmenően egy
beépített szótár alapján korlátozott szemantika felismerést tesz lehetővé.
Itt nem cél a teljes szemantikus értelmezés, hanem csak az információ
irányítás célú felhasználás. A működés alapja a magyar nyelv statisztikai
feldolgozása és egy új szemantikai távolságfogalom, mint új tudományos
eredmény beépítése működő informatikai rendszerbe.
Az intelligens információ irányító modul a természetes nyelvi értelmező
modul korlátozott szemantika megértési képességét alkalmazza a portálon
keresztül bejövő lakossági kérések-kérdések-felvetések önkormányzaton
belüli automatikus irányítására, tehermentesítve ezzel az önkormányzat
bejövő elektronikus információk feldolgozásával foglalkozó munkatársait. Ez
egy olyan szemantika alapú rendszer, mely tehát praktikusan pl. az építési
ügyekkel, gyermekelhelyezéssel foglalkozó kéréseket automatikusan a megfelelő
ügyintézőkhöz irányítja.
A portálba épített intelligens információ irányító modul az önkormányzat
kifelé menő információit szemantikusan szűri, és automatikusan a személyes
adatokat leválasztva a tartalom alapján befűzi a GYIK (Gyakran Ismétlődő
Kérdések) megfelelő, a témakörrel foglalkozó részeibe. Ez a modul ugyancsak a
természetes nyelvi modult használja fel és társított kulcsszavak alapján
működik.
Mindkét megoldás új tudományos eredményeken alapuló új technológia
kifejlesztését igényeli.
5. Összefoglaló
Az ügyintézési rendszert természetesen nem lehet és nem is szabad
tisztán elektronikus alapúvá átalakítani. A folyamatokat úgy kell átszabni,
hogy a személyes megjelenések számát minél kevesebbre lehessen lekorlátozni még
akkor is, ha teljesen kikerülni nem lehet. Így az egyes folyamatok vegyes
felépítésűek lesznek. Egyes szakaszaik bonyolódhatnak elektronikus úton az
Interneten keresztül, de a kényesebb pontokon szükség van személyes megjelenésre is.
A határozatokat a jelenlegi gyakorlat és törvények miatt célszerűbb papíron
kiküldeni.
Irodalomjegyzék:
J. Mueller, J. Thierne: A BEST PRACTICES REVIEW: Local E-government
services, December 2001., (http://www.legis.state.wi.us/lab/windex.htm)
Tibor Vámos, Ágota Bausz, György Lengyel, Klára Sándor:
E-government - a Service. Regional Experiment in Hungary, 2nd European Conference on
e-Government, Oxford, United Kingdom, 1-2 October 2002. pp 453-461.
Dr. Csúth Sándor: Kaposvár Megyei jogú Város Polgármesteri Hivatal
építésügyi igazgatási folyamatábráinak igazgatási-ügyviteli elemzése, 2002.
BKÁE ÁIF
M. Bausz Ágota, Sz. Kecskés Zsuzsa, Zöld Krisztina: Közigazgatási
Információs Modellalkotás I., 2002. MTA SZTAKI
M. Bausz Ágota, Sz. Kecskés Zsuzsa, Zöld Krisztina: Közigazgatási
Információs Modellalkotás II., 2003. MTA SZTAKI
M. Bausz Ágota, Sz. Kecskés Zsuzsa, Zöld Krisztina: Intelligens
települési rendszerek kritikai felmérése, 2002., MTA SZTAKI
Vissza a Projekt oldalra |