-
Információs társadalom - az emeltszintu, értéknövelt információszolgáltatás megvalósítása az önkormányzatoknál
-A projektrolDokumentumokPartnerekKontaktLinkekIn English--
-A projektrol
- -

 

Információs társadalom - az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás megvalósíthatósága az önkormányzatoknál

Majzikné Bausz Ágota
Szláviné Kecskés Zsuzsanna
Zöld Krisztina
MTA SZTAKI

 

 Abstract

The "Demand Driven Information Tools" project explores the steps of introduction and establishing e-administration and the opportunities of disseminating e-democracy in a more widen circle. The scope of duties in the project is multidisciplinary, to successfully reach the predetermined targets needs the cooperation of administrative specialists, jurists, administration-reengineering specialists, financial and computer specialists, sociologists.

The participants of the project try to make an advance in the next areas:

  • facilitating the office routine to citizens

  • strengthening front-office activity (client contact) in a "client-friendly" way by using the tools of artificial intelligence and decision support

  • making the work of administration more transparent for citizens

  • reconsideration of administration processes (processes, organizations, laws)

  • making back-office activity (own internal administration) more professional

  • examining the solvability of administration-organizational and law problems in the above mentioned areas

The partners of the consortium (Budapest University of Economic Sciences and Public Administration, Computer and Automation Research Institute of the Hungarian Academy of Sciences, Kaposvár Local Government and Matáv Hungarian Telecommunication Company) cooperate in the development and introduction of prototype of a user-friendly e-administration system-part. The potential client-side will be examined by the sociologists.

Az MTA SZTAKI "Az információs társadalom igényorientált eszközei és rendszerei" című NKFP projektje keretében az e-közigazgatás bevezetésének, kiépítésének lépéseit, az e-demokrácia minél szélesebb körű elterjesztésének lehetőségeit kutatja.

"Az információs társadalom igényorientált eszközei és rendszerei" című projekt által kitűzött fontosabb feladatok, elérendő eredmények a következők:

  • Szociológiai kutatások elvégzése az e-közigazgatás bevezethetőségének, a lakosság és a vállalkozások körében történő elfogadásának feltérképezésére, a prototípus rendszer eredményeként beálló változások nyomonkövetésére

  • Az e-közigazgatás hazai és nemzetközi helyzetének felmérése, a tapasztalatok átvétele

  • Elméleti elektronikus közigazgatási modell kidolgozása, amely tartalmazza a jelenlegi közigazgatási folyamatok átalakításának problémáit és lehetőségeit

  • A mesterséges intelligencia módszereinek és a szakértői rendszerek bevezethetőségének vizsgálata, természetes nyelvi megértő rendszer kutatás-fejlesztése, amely segíti a számítástechnikai tudással nem rendelkező emberek eligazodását az önkormányzati ügyintézésben

  • Prototípus rendszer megvalósítása, melynek keretében Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalában front-office és back-office rendszer kerül kialakításra, valamint megtörténik a kettő összekapcsolása. A back-office rendszer esetében megtörténik a munkafolyamatok újraszervezése a jelenlegi jogszabályi keretek figyelembevételével.

A projektet alkotó konzorcium tagjai a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási Egyetem, az MTA SZTAKI, Kaposvár Megyei Jogú Város (a továbbiakban KMJV) Önkormányzata és a MATÁV Rt. közösen dolgoznak egy ügyfélbarát e-közigazgatási rendszer-rész prototípusának fejlesztésén és bevezetésén a potenciális ügyféloldal szociológusok által történő vizsgálata mellett.

 

1. Bevezetés

Jelen cikkünk célja "Az információs társadalom igényorientált eszközei és rendszerei" című NKFP projektünk keretében megvalósuló kutatás-fejlesztési tapasztalatok, eredmények áttekintő jellegű bemutatása. A projekt az e-közigazgatás bevezetésének, kiépítésének lépéseit, az e-demokrácia minél szélesebb körű elterjesztésének lehetőségeit kutatja. A projekt feladatköre multidiszciplináris jellegű: a célok sikeres megvalósításához az egyes szakterületeket kiválóan ismerő közigazgatási szakemberek, szakjogászok, ügyvitelszervezési-, pénzügyi- és számítógépes szakemberek, szociológusok együttgondolkodására, együttműködésére van szükség.

A projekt résztvevői a következő területeken próbálnak előrelépni:

  • a közigazgatással történő kapcsolattartás (ügyintézés, hatósági ügyek, stb.) megkönnyítése az állampolgárok számára

  • front-office tevékenység (ügyfélkapcsolat) "ügyfélbarát" jellegének erősítése a mesterséges intelligencia, döntéstámogatás eszközeinek felhasználásával

  • a közigazgatás működésének átláthatóbbá tétele az állampolgárok számára

  • a közigazgatási folyamatok újragondolása (folyamatok, szervezetek, jogszabályok)

  • back-office tevékenység (saját belső adminisztráció) szakszerűségének támogatása

  • a felsorolt területeken felmerülő jogi és igazgatásszervezési problémák megoldhatóságának vizsgálata

A projektet alkotó konzorcium tagjai a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási Egyetem, az MTA SZTAKI, Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata és a MATÁV Rt. közösen dolgoznak egy ügyfélbarát e-közigazgatási rendszer-rész prototípusának fejlesztésén és bevezetésén a potenciális ügyféloldal szociológusok által történő vizsgálata mellett.

 

2. Nemzetközi és magyarországi felméréseink tapasztalatai

Az e-kormányzat definíció szerint a kormányzati információk és szolgáltatások online módon történő eljuttatása Interneten vagy más digitális médián keresztül. Az e-kormányzat kifejezésre a világban számos szinonimát is használnak: ezek pl. a digitális kormányzat (digital Government), online kormányzat (online Government), eGov, stb.

Összefoglalva a nemzetközi tapasztalatokat, az e-kormányzat az állampolgárok és a vállalkozások körében mostanra széles körben elfogadottá vált, és egyre szélesedő irányzatnak látszik világszerte. Az állampolgárok és vállalkozások a tapasztalatok szerint elégedettebbek az e-kormányzati szolgáltatásokkal, mint a hagyományos kormányzati szolgáltatásnyújtással. Az állampolgárok és a vállalkozások az e-kormányzattól elvárják, hogy hatékony, idő- és költségtakarékos legyen.

Az e-kormányzat hatékonyságát három kritikus mérőszámmal lehet meghatározni. Ezek az

  • elérhetővé vált alkalmazások és szolgáltatások fontossága,

  • állampolgárok és vállalkozások elégedettsége,

  • nyilvánosság bizalmának megőrzése.

A legkritikusabb kérdés az e-kormányzat elfogadásában a bizalom. A kormányzatnak a nyilvánosság bizalmát hosszú távon/hosszú távra kell elnyernie. A felmérés szerint az e-kormányzat bevezetésekor az állampolgárok legnagyobb előnynek a kormányzat megnövekedett felelősségét látják (átláthatóság), ezt követi a nagyobb mértékű nyilvános hozzáférés az információkhoz, valamint a hatékonyabban működő/költség-hatékonyabb kormányzat.

Az e-kormányzat előnyei:

  • az ügyfél az ügyintézésben nincs a hivatali órákhoz kötve

  • az ügyfélnek nem kell a bürokratákkal foglalkoznia

  • a jól szervezett webhelyen könnyebb megtalálni az információt

  • az ügyfelet interaktív eszközök segítik a döntések meghozatalában

  • a megszerzett információ sokkal teljesebb

  • az információ nem minden esetben érhető el offline

Az e-kormányzat szóba jöhető hátrányai:

  • Elvész a személyes kapcsolat az ügyfelek és az ügyintézők között. Az emberek egy része ezt fontosnak tartja.

  • Az információkat néha nehéz megtalálni. Fontos a portálok felépítésekor a jó, áttekinthető szervezés.

Az e-kormányzat fejlődése és elterjedtsége függ az emberek képzettségétől és tudatosságától. Az állampolgárok előnyben részesítik azokat a kezdeményezéseket, amelyek közelebb vannak az otthonukhoz állami vagy helyi szinten.

Egy e-kormányzati portálnak mindezen igényeket egyszerre kell kielégítenie. A site-nak jól tagoltnak, világos szerkezetűnek kell lennie. Tapasztalatok szerint az e-kormányzati rendszerek tervezéskor legfontosabb szempont, hogy a site szerkezetének kialakításakor ne a szerv valóságos felépítését kövessék, hanem a felhasználó gondolkodását és érdeklődését. Célszerű a látogatókat kategóriákba sorolni és külön-külön megszólítani (helyi lakosok, üzletemberek, turisták, idősek, fiatalok, stb.) A helyi lakosok ügyeit a legtöbb helyen élethelyzetek szerint, vagy az életút modell alapján csoportokba sorolják, így hamarabb meg lehet találni az elintézendő ügyet. Az "élethelyzetek" menüpont végigvezeti az érdeklődőket az egyes életszakaszokkal (gyermekvállalás, utazás, bűneset, gyász, stb.) kapcsolatos legfontosabb tudnivalókon, teendőkön.

A Gartner Group véleménye szerint az e-kormányzatnak 4 fejlődési fázisa van:

  • Az első fázisban a helyi önkormányzat nyilvános webhelyet állít fel

  • A második fázisban a helyi önkormányzat e-mailen vagy egy véleménynyilvánító-oldalon keresztül kapcsolatban áll a felhasználókkal. Ezenkívül a webhelyen nagy mennyiségű kormányzati információt tesznek közzé. Wisconsinban például a webhelyek többsége ebben a fázisban van.

  • A harmadik fázisban a felhasználók már éjjel-nappal lebonyolíthatnak tranzakciókat a helyi önkormányzattal. Például a helyi lakosok befizethetik a vízszámlájukat online módon, az ide készülő látogatók megkereshetik a helyi kempingeket és online kérhetnek engedélyt. Az üzletemberek online tölthetik ki és küldhetik be az építési engedély kérelmüket. A wisconsini önkormányzatok közül eddig csak néhány jutott el erre a szintre.

  • Az utolsó, negyedik fázisban a helyi önkormányzatok átalakítják működési folyamataikat. Például a helyi önkormányzatok lecsökkenthetik a nyitvatartási idejüket, kevesebb alkalmazottat kell foglalkoztatniuk, viszont az ügyfeleiknek több szolgáltatást tudnak nyújtani, de csak online módon. Néhány helyi önkormányzat már elkezdte átalakítani a működési folyamatait.

Összefoglalva tapasztalatainkat elmondhatjuk, hogy amennyiben a magyarországi kistelepülések önkormányzatai már rendelkeznek webhellyel, akkor elérték a világ pillanatnyi fejlettségi szintjét. Elmaradást a nagyobb önkormányzatok esetében tapasztalhatunk, ahol nálunk még nagyon kevés interaktív szolgáltatás létezik és működik (Pedig külföldi példák már szép számmal találhatók.). Fontos lenne egy központi kormányzati kezdeményezés központi PKI rendszer felállítására. E nélkül nem várható, hogy erős hitelesítést igénylő szolgáltatások elindulnak. Lendületet kellene kapnia a digitális aláírás törvény alkalmazásának is, törvényi változtatások nélkül az önkormányzatok gúzsba vannak kötve.

 

3. Közigazgatási információs modellalkotás

A projekt egyik leghangsúlyosabb részfeladata a kiválasztott helyi önkormányzat esetében annak vizsgálata és rendszerbe foglalása volt, hogy az elektronikus közigazgatás és kormányzás elemeinek definiálása és megvalósíthatósági elemzése során az önkormányzatra milyen feladatkörök hárulnak, ezeket a feladatokat hogyan lehet az információs társadalom igényeinek megfelelően folyamatszemléletű megközelítéssel újratervezni, elemezni majd általánosan leírni.

A részfeladat munkálatai során kiindulópontként az önkormányzat a közigazgatásban és a civil környezetben elfoglalt helyzetét vizsgáltuk. Felmértük a lakossággal, vállalkozásokkal, valamint a vele kapcsolatban álló közigazgatási szervekkel közös kapcsolódási pontjait. A közös kapcsolódási pontokban megvizsgáltuk az itt átáramló információ irányultságát és információtartalmát, és készítettünk egy nagyvonalú kapcsolati rendszer diagrammot. Az 1. ábrán az önkormányzattól külső partnerei felé irányuló folyamatcsoportok összefoglalása látható.

Az 1. ábra megtekintéséhez klikkeljen ide!

1. ábra Az Önkormányzattól és intézményeitől a külső kapcsolatok felé kiinduló folyamatcsoportok definiálása

 

Az önkormányzat feladatainak felmérése során az alábbi bontás-szerkezetet alkalmaztuk:

A feladatok az ügyintézés helye szerint lehetnek:

  • az önkormányzaton belül

  • polgármesteri hivatalon belül

  • polgármesteri hivatal és a közgyűlés között

  • az önkormányzat és az önkormányzat saját intézményei között

  • az önkormányzat és társszervei között (egyéb önkormányzati, állami szervek, hatóságok, stb.)

  • az önkormányzat és egyéb intézmények, vállalkozások, stb. között

  • az önkormányzat és a lakosság között

A feladatok az ügyintézés típusa szerint lehetnek:

  • egyirányú, az önkormányzattól kiinduló információszolgáltatás

  • egyirányú, az önkormányzattól kiinduló és az ügyintézési adminisztrációt csökkentő egyéb szolgáltatások

  • kétoldalú, interaktív ügyintézés (az önkormányzat és a másik fél közös ügyintézése, kölcsönös visszaigazolással)

Ennek a munkának a keretében az önkormányzatot az első lépésben egységes egészként modelleztük és feltérképeztük kapcsolatrendszerét. A nagyvonalú áttekintés után vertikálisan és horizontálisan is részelemekre bontottuk a működési folyamatokat, és felmérést készítettünk az önkormányzat egyes igazgatóságainak, irodáinak külső-belső kapcsolatrendszeréről és működéséről. A részelemeket egészen a legalsó építőkockákig, a tényleges ügyintézési munkafolyamat elemekig bezárólag vizsgáltuk meg és modelleztük. A modell elemeit adatfolyam-ábrákkal szemléltettük.

 

Beadványok, kérelmek beadása

2. ábra Beadványok, kérelmek beadása

A 2. ábrán az egyik legáltalánosabb folyamat, az ügyfelektől érkező beadványok kezelése és fogadása látható.

3.1 Az értéknövelt információszolgáltatás hatásai

A közigazgatási információs modellalkotás egyik fontos elemeként megvizsgáltuk, hogy a folyamatok tervezett elektronikussá alakításával kialakuló emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás milyen hatással lesz a közigazgatás és az önkormányzat döntési mechanizmusaira. A hatásvizsgálathoz sor került az MTA SZTAKI, valamint a BKÁE Államigazgatási Főiskolai Kar Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszéke közreműködésével KMJV Polgármesteri Hivatala Műszaki Hatósági Irodájának ügyvitel-szervezési, igazgatás-szervezési szempontból történő felmérésére.

A felmérés keretében átvilágítottuk az iroda jelenlegi munkafolyamatait, minden munkafolyamatról ügymenetmodell készült. Az ügymenetmodellek a lezárt ügyek érdemi és ügyviteli mozzanataira bontását, az egyes mozzanatok elvégzéséhez szükséges munkaidő becslését, valamint az egyes mozzanatok elvégzésének jogszabályi kereteit tartalmazzák. Az ügymenetmodellek folyamatábraszerűen lettek megrajzolva. A 3. ábrán egy példa ügymenetmodellt rajzoltunk fel.

Image4.gif (22319 bytes)

3. ábra: Szakhatósági állásfoglalás folyamat ügymenetmodellje

A felmérés tanulságai

  • Az elektronikus átalakítás bevezetésével az ügyintézési idők csökkenthetők. A csökkentés főként a rutinfeladatokat érinti (pl. gépelés, ügyiratok hivatalon belüli átküldése), az érdemi (szakmai) munkára fordított időmennyiség csak kismértékben változik (pl. csökken az egyes ügyiratok megírására fordított idő, mivel egységes sablonokat vezetnek be). Ha az ügyekben külső szakhatóság bevonására van szükség, akkor a várakozási idők miatt a törvényben előírt ügyintézési határidőt nem lehet lerövidíteni.

  • Az érdemi munka (kérelmek elbírálása, helyszíni szemlék elvégzése, határozat meghozatala, stb.) nem váltható ki, az ügyintézők munkáját csak segíteni, támogatni lehet az elektronikus ügyintézés bevezetésével, helyettük elvégezni nem. Az elektronikus ügyintézés bevezetésével az ügyintézők hatékonyabban tudnak dolgozni.

  • A munkafolyamatok elektronikus átalakításával az ügykezelői feladatok mennyisége jelentősen csökken (pl. az ügyiratokat a sablonok felhasználásával az ügyintézők készítik el, így nincs szükség gépelési fázisra, saját tervezet aláírására, stb.)

  • Az elektronikus ügyintézés bevezetéskor az ügyintézőknek és az ügykezelőknek megfelelő szintű számítástechnikai ismeretekkel kell rendelkeznie, ellenkező esetben az ügyintézési folyamat hosszabbodni fog.

 

4. A megvalósítandó rendszer elemeinek bemutatása

A felmérések elvégzése, a tapasztalatok értékelése után következett a KMJV Önkormányzatánál a megvalósítandó rendszer elemeinek meghatározása, a konkrét rendszertervek elkészítése. A megvalósuló termékek tervezésekor figyelembe kellett venni a konkrét helyi igényeket és adottságokat is. (A kialakítandó szolgáltatások fenntartása és üzemeltetése financiális és humánpolitikai szempontból milyen terheket ró az önkormányzatra, és ezeket a terheket képesek-e vállalni.)

A projekt keretében a 4. ábrán vázolt rendszer kerül megvalósításra.

A megvalósuló front office modulok:

1. Internet portál

2. A portálba beépített természetes nyelvi feldolgozó modul

3. Intelligens információ irányító modul

4. Portálba épített intelligens információ irányító modul (i-GYIK)

A kiépülő back-office rendszerelemek:

1. Intranet portál

2. Építéshatósági ügyintézést támogató rendszer (workflow + webservices)

3. E-közgyűlést támogató (workflow + webservices) 

 

Internet-portál főbb funkciói:

  • Általános portál funkciók az egész önkormányzatra vonatkozóan

    • Ügyintézési iránytű, letölthető űrlapok kihelyezése a portálra

    • Felhasználó azonosítása

    • Bejelentések kezelése (Panaszok bejelentése)

    • Véleménynyilvánítás (szavazás, fórum)

    • Pályázatok kezelése

    • Kalendárium, eseménynaptár

    • Keresési lehetőség biztosítása (kulcsszavas)

    • Sitemap

    • Önkormányzati rendelettár kialakítása

    • Városi Szolgáltatáslista

 

  • Elektronikus ügyintézési felület kialakítása a Műszaki Hatósági Irodához

Elektronikus ügyintézési lehetőségek:
A Műszaki Hatósági Irodán az előzetes tervek szerint a következő ügyeket lehetne elektronikus úton indítani:

    • Építkezés megkezdésének bejelentése

    • Építési engedély meghosszabbítása iránti kérelem

    • Panaszok bejelentése

    • Elveszett határozatok pótlási kérelme

    • Ügykövetés

    • Kötelező kifüggesztés

Az Intranet főbb pontjai:

  • elektronikus faliújság

  • Hírlevelek küldése

  • Határidőnapló szolgáltatás kialakítása

  • Távoktatás: Oktatóanyagok, előadások közzététele

  • Csoportmunka-kezelő modul (belső dokumentum-kezelés)

  • Adatbázisok közzététele az intraneten

 

A tervezett rendszer szerkezeti vázlata

4. ábra A tervezett rendszer szerkezeti vázlata

 

A természetes nyelvi értelmező modul kihasználja magyar nyelv szintaktikus és grammatikai szabályait, és azon túlmenően egy beépített  szótár alapján korlátozott szemantika felismerést tesz lehetővé. Itt  nem cél a teljes szemantikus értelmezés, hanem csak az információ   irányítás célú felhasználás. A működés alapja a magyar nyelv   statisztikai feldolgozása és egy új szemantikai távolságfogalom, mint   új tudományos eredmény beépítése működő informatikai rendszerbe.

Az intelligens információ irányító modul a természetes nyelvi értelmező   modul korlátozott szemantika megértési képességét alkalmazza a portálon   keresztül bejövő lakossági kérések-kérdések-felvetések önkormányzaton   belüli automatikus irányítására, tehermentesítve ezzel az önkormányzat   bejövő elektronikus információk feldolgozásával foglalkozó   munkatársait. Ez egy olyan szemantika alapú rendszer, mely tehát   praktikusan pl. az építési ügyekkel, gyermekelhelyezéssel foglalkozó   kéréseket automatikusan a megfelelő ügyintézőkhöz irányítja.

A portálba épített intelligens információ irányító modul az  önkormányzat kifelé menő információit szemantikusan szűri, és  automatikusan a személyes adatokat leválasztva a tartalom alapján  befűzi a GYIK (Gyakran Ismétlődő Kérdések) megfelelő, a témakörrel  foglalkozó részeibe. Ez a modul ugyancsak a természetes nyelvi modult  használja fel és társított kulcsszavak alapján működik.

Mindkét megoldás új tudományos eredményeken alapuló új technológia   kifejlesztését igényeli.

 

5. Összefoglaló

Az ügyintézési rendszert természetesen nem lehet és nem is szabad tisztán elektronikus alapúvá átalakítani. A folyamatokat úgy kell átszabni, hogy a személyes megjelenések számát minél kevesebbre lehessen lekorlátozni még akkor is, ha teljesen kikerülni nem lehet. Így az egyes folyamatok vegyes felépítésűek lesznek. Egyes szakaszaik bonyolódhatnak elektronikus úton az Interneten keresztül, de a kényesebb pontokon szükség van személyes megjelenésre is. A határozatokat a jelenlegi gyakorlat és törvények miatt célszerűbb papíron kiküldeni.

 

 

Irodalomjegyzék:

  1. J. Mueller, J. Thierne: A BEST PRACTICES REVIEW: Local E-government services, December 2001., (http://www.legis.state.wi.us/lab/windex.htm)

  2. Tibor Vámos, Ágota Bausz, György Lengyel, Klára Sándor: E-government - a Service. Regional Experiment in Hungary, 2nd European Conference on e-Government, Oxford, United Kingdom, 1-2 October 2002. pp 453-461.

  3. Dr. Csúth Sándor: Kaposvár Megyei jogú Város Polgármesteri Hivatal építésügyi igazgatási folyamatábráinak igazgatási-ügyviteli elemzése, 2002. BKÁE ÁIF

  4. M. Bausz Ágota, Sz. Kecskés Zsuzsa, Zöld Krisztina: Közigazgatási Információs Modellalkotás I., 2002. MTA SZTAKI

  5. M. Bausz Ágota, Sz. Kecskés Zsuzsa, Zöld Krisztina: Közigazgatási Információs Modellalkotás II., 2003. MTA SZTAKI

  6. M. Bausz Ágota, Sz. Kecskés Zsuzsa, Zöld Krisztina: Intelligens települési rendszerek kritikai felmérése, 2002., MTA SZTAKI

Vissza a Projekt oldalra

-