|
Regionális e-government
Tózsa István
tanszékvezető főiskolai tanár
BKÁE Államigazgatási Kar, Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszék
A tanulmány megjelenik a Szegedi Tudományegyetem Gazdaság- és
Társadalomföldrajz Tanszéke és a Budapesti Közgazdaságtudományi és
Államigazgatási Egyetem Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszéke által
rendezett Regionális Elektronikus Kormányzás a Dél-alföldi Régióban címmel, az MTA
Szegedi Akadémiai Bizottságának székházában tartott tudományos előadói nap (2003
október 31) tanulmányait tartalmazó kiadványban.
A regionális elektronikus kormányzat - mint kutatási téma - a
területi igazgatásban alkalmazható info-kommunikációs eszközök használatával
kapcsolatos ügyviteli, munkaszervezési, szervezetfejlesztési és jogi kérdésekkel
foglalkozik. Ezzel kapcsolatban az első probléma a területi (regionális) igazgatás
körvonalazása: mi tartozik ehhez a tevékenységhez? A regionális, területi igazgatás
tartalmát a magyar közigazgatás tudomány ugyanis a helyi igazgatáshoz sorolja
(Lőrincz 2001), elválasztva a központi közigazgatástól. Amikor tehát regionális
vagy területi igazgatásról beszélünk, minden olyan igazgatási intézmény érintve
van, ahol valamilyen meghatározott területhez - akár településhez, akár régióhoz -
kapcsolható hatáskör, vagy közszolgáltatási, területfejlesztési feladat létezik.
Mivel a területi igazgatás részben hatósági, részben
közszolgáltatási, részben pedig területfejlesztési feladatain keresztül kapcsolatba
kerül a területi érdekeltséggel rendelkező for profit vállalkozásokkal, a
szakmai kamarákkal, valamint az egyházakkal és a non profit civil
szerveződésekkel is, a területi igazgatás tevékenységi köre és kapcsolatrendszere
rendkívül szerteágazó. Ez azt jelenti, hogy a területi igazgatásnak, mint egy
intézmény komplexumnak, ill. egy szétágazó bonyolult kölcsönkapcsolatú
szervezet-rendszernek a munkafolyamatait modellezni, majd elektronikus útra terelni
szinte lehetetlen feladat. Miért?
Amennyiben a helyi igazgatás intézményrendszerét csak a települési
szintre korlátozzuk, s csak a több települést érintő igazgatási (hatósági,
közszolgáltatási területfejlesztési) feladatokhoz tartozó intézményeket és
szervezeteket tekintjük a területi, vagy regionális kormányzat sajátjának, akkor is
bonyolult a kapcsolatrendszer (1. ábra).

1. ábra
A centralizált és a decentralizált igazgatási szintek intézményrendszerének aránya
az igazgatás regionális vonatkozásában
A helyi szinten bőséges, a területi szint egyre magasabb egységei
felé pedig egyre csökkenő számú, választott testülettel rendelkező szervezetek
jelentik a decentralizált intézményeket (az 1. ábra bal oldali
háromszögében), míg a központi szinten bőséges és a helyi szinthez közeledve
csökkenő számú, központi irányítás alatt álló intézmények képviselik a dekoncentrált
szervezeteket (az 1. ábra jobb oldali háromszögében).
Dekoncentrált intézmények
Település-együttesek igazgatási aspektusaiban érintettek egyrészt a
központi kormányzat területi szervei, a dekoncentrált szervek. Négy típusuk van:
rendészeti, felügyeleti, nyilvántartási és adóztatási intézmények, amelyek vagy a
megyei szint fölött (általában a NUTS régiókhoz igazodva), megyei szinten a
megyehatárokkal szinkronban vagy aszinkronban, ill. (nagyobb településeken működő
kirendeltségek esetében) települési szinten érdekeltek.
Decentralizált intézmények
A regionális, decentralizált (ön)kormányzás szervezeti körét a
települések közötti együttműködési formák összessége adja. Leggyakoribb a
települések intézmény-fenntartói társulása (hulladéklerakó, szennyvíztisztító,
középiskola, kórház, tömegközlekedés). Magyarországon ~ 650, hatósági
feladatokat ellátó körjegyzőség is működik. Több mint 200 önkéntes alapon
szerveződött településszövetség alakult (főleg kulturális feladatellátás és
területfejlesztési források megszerzése céljából). A TISZT-ek a területi
igazgatási és szolgáltatási társulások. A 168 területi statisztikai kistérség
egyelőre csak területfejlesztési feladatokban érdekelt, bár a közigazgatási reform
során a megyétől és a településektől átvett hatósági és közszolgáltatási
feladatok várományosa. 2 agglomeráció (a budapesti és a balatoni), a 19 megye és a 7
NUTS-2 szintű nagyrégió zárja a sort. Jelenleg a megye 1991 óta meggyengült
(oktatási, egészségügyi, művelődési közszolgáltatásokkal és
területfejlesztéssel kapcsolatos) közigazgatási funkciói mellett a régiók csak
területfejlesztési forrás-újraelosztó szereppel rendelkeznek.
Szolgáltató intézmények
Végül a közigazgatással, közszolgáltatással valamilyen kapcsolatban
álló területi illetékességgel rendelkező intézmények között meg kell említeni a
regionális szervezettségű for profit termelő és szolgáltató
vállalkozásokat, a szintén regionális illetékességű non profit civil
szerveződéseket (a kulturális és szociális ellátás, a sport, a környezetvédelem
terén), az egyházakat (karitatív, oktatási és egészségügyi
szolgáltatásaikkal), valamint a szakmai kamarákat és az igazságszolgáltatás
intézményrendszerét.
A közigazgatási reform
A közigazgatási reform középpontjában a modernizációs törekvések
mellett a központi és a helyi szint mellett egy erős közigazgatási szereppel
ellátott regionális középszint kialakítása áll, s ennek letéteményese a jelenleg
általában 3-3 megyét összefogó régió lenne. Már a fenti felsorolásból is
kitűnik, hogy a regionális igazgatás már jelenleg is működő intézményrendszere
annyira összetett, hogy annak újra-szabályozására a választott képviseleti
testülettel rendelkező, újonnan felállított regionális önkormányzat nem
vállalkozhat. Annak sincsen értelme, hogy már működő intézményeket fizikailag
összevonjanak, s ebbe a körbe beletartoznak a megyei önkormányzatok is!
A közigazgatási reform és az elektronikus kormányzat viszonya
A regionális közigazgatási reform nagy vesztesének a megyerendszert
tüntetik fel, ami érthető ellenállást vált ki az érintett intézményeknél. A
megyerendszert felváltó régióigazgatásnak "politikusan" tehát úgy kell
megjelennie, hogy látszólag a megyék megerősödnek a folyamat alatt - közigazgatási
szerepüket tekintve. Felveszik mindazon funkciót, amit a központi kormányzat a
régióknak szán átadni. Ebben az esetben a kormányzati szándék nem ellenállással,
hanem támogatással találkozik a megyék szintjén. Továbbgondolva a reformfolyamatot,
a területi igazgatás már fennálló, meglehetősen széteső, szerteágazó
intézményrendszerét oly módon kell összevonni, integrálni, hogy az intézmények
jelenlegi érdekszférája úgy élje meg a folyamatot, mintha területi önállóságuk
nemhogy elveszne, hanem erősödne. Ebben az esetben a reformfolyamat nem ellenállással
találkozna a decentralizált szervek és a szakmai szervezetek, sőt a dekoncentrált
intézmények munkatársai körében; hanem támogatásukra számíthatna. Hogyan
történhetne ilyen csoda?
A csoda véghezvitelének eszköze az elektronikus kormányzat
megjelenése a területi igazgatásban. A területi igazgatás intézményrendszerének
integrációja nem fizikai valóságukat tekintve történik meg, hanem egy virtuális
térben, a világhálón. Enyedi professzor (2000) globalizációról írt gondolatai
realizálódnak itt is: miszerint a világhálón megjelenő települések a
régióközpontba kerülnek, az erről lemaradó települések pedig végtelen
távolságra kerülnek a központtól, függetlenül a valós fizikai távolságuktól.
Mindez igaz az intézményrendszerre is: az egymással elektronikus kapcsolatban álló
intézmények azonos helyen (például egy régióközpontban) vannak, függetlenül a
köztük fennálló tényleges fizikai távolságtól, s a hálózathoz nem
csatlakoztatott intézmények kimaradnak a régióközpontból, magukra maradnak, ami a
hatékonyságuk csökkenésében mutatkozik meg. Így tehát a reformfolyamat
eredményeként az új funkciókkal felruházott, újonnan választott képviselői
testülettel rendelkező megye közgyűlése a régióhoz tartozó másik két megye
közgyűlésével együtt a világháló virtuális síkján alkotja a regionális
tanácsot. A területi intézményrendszer egy-egy ágazatban érdekelt tagjai szintén
virtuális síkon kapcsolódnak egyetlen központtá
Valószínűsíthető, hogy a világháló és a rajta operáló
eszközpark olyan info-kommunikációs platformot és eszköztárat jelent, amely a
közigazgatási reform során - építkezzen az akár a megyékből, akár a
kistérségekből - szükségtelenné teszi a meglévő intézményrendszer teljes fizikai
újra-rendezését, s hozzájárul egy társadalmi konszenzus mentén történő reform
végrehajtásához (2-3. ábrák).

2. ábra
A közigazgatási reform területi középszintjének tradicionális kialakítási
lehetőségeinek összefoglalása = intézményrendszer = funkció-átadás

3. ábra
A közigazgatási reform területi középszintjének e-government módszerű
kialakítási lehetősége = intézményrendszer = funkció-átadás
Az intézményrendszer tradicionális alapon történő
átalakítását és átszervezését elkerülhetetlenül kísérő "adok-kapok"
érdekszövevény helyett az elektronikus úton történő regionális integráció éppen
az önállóság erősítésének valóságos alapokon nyugvó látszatát kelti, a
modernizáció jegyében. A regionális elektronikus kormányzatot tehát, mint területi
integráló erőt, eszközt és lehetőséget célszerű kezelni.
Régióigazgatás
A régióigazgatás a leglényegesebb része a területi közigazgatási
reformnak, nevezetesen, hogy választott önkormányzattal rendelkező régiók
alakuljanak ki az 1996. évi területrendezési törvényben körvonalazott NUTS-2
szintű, ún. statisztikai nagyrégiók helyén. A régiók lehetséges közigazgatási
szerepével számos szakirodalom (Horváth 2000, Pálné Kovács 2000, Szente 2001,
Kovács 2002,) és kutatás (Bende-Szabó et al 2001, Ivancsics et al 2001, Pálné
Kovács et al 2001, Szigeti 2001) foglalkozik. Jelen tanulmányban a régióigazgatásnak
csak azok az aspektusai szerepelnek, amelyek az elektronikus regionális kormányzat
kialakulása szempontjából jelentősek lehetnek.
Jelenleg, 2003 végén, a helyi igazgatás kétszintű: települési és
megyei, ami megfelel a NUTS-5 és NUTS-3 szinteknek, azzal a megjegyzéssel, hogy a
megyének az 1990. évi Önkormányzati törvény óta alig van igazgatási funkciója.
Sem a mikrorégiónak, a NUTS-4-nek megfelelő statisztikai kistérségnek, vagy a
településszövetségnek és intézményfenntartó települési társulásnak, sem pedig
a makrorégiónak, a NUTS-2 szintnek megfelelő statisztikai régiónak,
agglomerációnak, vagy területfejlesztési társulásnak nincsen más, mint
forrás-újraelosztó, ill. területi tervezési funkciója. Ha tehát az igazgatási
funkciókat helyi szinten, de a település határait túllépve próbáljuk azonosítani,
jelenleg a fővárosi önkormányzatra és a megyei önkormányzatokra lehet gondolni. A
kistérségek régióépítési felértékelődése is nyomon követhető, pl. az
okmányirodák illetékességi területének és a kistérség-határok egyeztetésének
folyamatában. A régióigazgatás szerkezetében kézenfekvő a megyei önkormányzati
szerkezet kiterjesztését értelmezni, azzal a pontosítással, hogy a központi kormány
dekoncentrált szervei is területi/helyi igazgatási feladatokat látnak el, s ezek
területi illetékessége szintén megyehatár követő. Ezek mellett viszont
területi/helyi igazgatási feladatok tartoznak a körjegyzőségekre és a kereskedelmi
és iparkamarák területi hivatalaihoz is.
Az egy évtizede a közigazgatási reform központjában álló
régióigazgatás szabályozása igen bonyolult feladat, nem csoda, hogy a statisztikai
jelentőségű regionalizáción túlmenően eddig egyik kormány sem nyúlt hozzá a
közigazgatási nagyrégiók kialakításához, főleg nem a megyerendszer rovására. A
megye történelmi gyökerein túl azt is látni kell, hogy a helyi identitástudat az
egyik legerősebb régióformáló és kohéziós erő (Bőhm 2000). Magyarországon pedig
csak a megye rendelkezik ilyennel, kivéve a trianoni csonkítás után összevont
"öszvéreket", ahol viszont egy-egy megyén belül több identitástudat is
létezhet. Az előző kormány és Budapest (mint régióigazgatási egység)
szembenállása igazolta azt is, hogy egyik központi kormány érdeke sem lehet a
választott önkormányzati testülettel és az alkotmánynak alárendelt, vagy derivált
törvényhozói jogosítványokkal rendelkező nagyrégió kialakítása (Tózsa 2001).
A régióigazgatást a már meglévő intézményrendszernek egy új
dimenzióban való koordinálásán keresztül lehet megvalósítani, anélkül, hogy új
testületeket, intézményeket, hivatalokat kellene szervezni és felállítani. Fontos
hangsúlyozni az új dimenziót, mert a hagyományos eszközrendszerünket tekintve a 4.
ábrán feltüntetett rendszer koordinációja térben és időben megvalósíthatatlan.
Ez a dimenzió az információs szupersztráda, a www. Közigazgatási alkalmazását
elektronikus kormányzásnak (e-governance), eszközrendszerét elektronikus
kormányzatnak (e-government) nevezzük, működési szintjében lehet központi
(országos, ill. kormányzati) és helyi. A helyit tovább bonthatjuk, úgymint
regionális (több települést átfogó) és lokális (egy településre kiterjedő).
Jelen esetben tehát a regionális e-government áll érdeklődésünk középpontjában.

4. ábra
(A): A regionális igazgatás jelenleg intézményesített szereplőinek sokasága. (B): A
regionális igazgatás egy újonnan kialakított és megvalósított monstre szervezete.
(C): A regionális igazgatás új dimenziós kapcsolatrendszerbe illesztett jelenlegi
intézményei (maga a regionális elektronikus kormányzat)
Regionális e-kormányzat
Az elektronikus kormányzat eddigi külföldi és hazai fejlődését,
jelenlegi helyzetét és speciális területeit a BKÁE Államigazgatási Kar
Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszékén folyó kutatások
összegzéseként megjelent első hazai e-government felsőoktatási tankönyv foglalja
össze (Budai et al 2002). Amikor tehát regionális elektronikus kormányzatról
beszélünk, a tradicionális szervezetek közötti kapcsolatok összességét digitális
adatátviteli rendszerben kell felvázolnunk és a kapcsolatok, linkek tartalmát úgy
kell közvetíteni, hogy azok az egész világon elfogadott UNSM (United Nations Standard
Messages) kód- és jelrendszerben működjenek. Erre többek között az EU
kompatibilitás miatt is szükség van. A regionális e-kormányzat tényezői között
egyrészt a dekoncentrált és a decentralizált közigazgatási szervezetek közötti
folyamatos adatáramlási csatornákat, másrészt a régióval bármilyen kapcsolatba
kerülő állampolgárok, civil szervezetek, vállalkozások, egyházak és más hazai
vagy külföldi régiók kapcsolati csatornáit, linkjeit is szerepeltetni kell (5.
ábra).
A regionális e-kormányzat kiépítésénél alapvető követelmény a
teljes minőségbiztosítás. Ez a feltétele az ügymenetmodellek adekvát
előállításának, s ügymenetmodellek nélkül a munkafolyamat nem
"elektronizálható". Az adatvédelem célja az adatok integritásának
megőrzése a továbbítás során, valamint a rendszer vírus és feltörés elleni
védelme. Az adatvédelem körébe tartozik a hitelesítés, a személyi és vállalati
adatok védelme. Itt felmerül a digitális aláírás nehézkes hitelesítési és
alkalmazási eljárása, mint egyik nagy gátja az e-kormányzati eszközök széleskörű
alkalmazásának. A mobil Internetes hozzáférés és az SMS széleskörű elterjedése
technikailag orvosolhatja a hitelesítés problémáját, és az egyes
önkormányzatoknál, kistérségi központokban regisztrált rendszerazonosító (SIM)
kártyák válhatnak állampolgári azonosítóvá a közszolgáltatási és hatósági
ügyintézésben.

5. ábra
Regionális e-kormányzat kapcsolat rendszere
Regionális e-hálózatok
Saját fejlesztésű, azaz SSP (Sel-sourcing Provider) rendszerek.
A regionális e-kormányzat működtetését piaci érdekeltségű, távközlési
tartalomszolgáltató cégek biztosítják. Míg a települések esetében van rá példa,
hogy egy-egy önkormányzat saját fejlesztésben, önerőből (vagyis SSP rendszerként)
építsen ki e-kormányzati eszközöket és belső informatikai rendszereket, a
regionális e-kormányzat esetében, a régiónak ez már nem ajánlott. Nagyvárosok,
ill. a regionális e-kormányzati rendszerben résztvevő más körzetközpontok
alkalmazhatnak saját fejlesztésű SSP rendszereket. Az SSP-nek lehetnek kompatibilitás
gondjai más e-kormányzati rendszerekkel, kis mérete miatt nem gazdaságos az
üzemeltetése, esetleg a megfelelő szakértelem sem áll rendelkezésre, hiszen nem
nagyvállalatok professzionális munkatársai építik fel. Előnye viszont, hogy az
üzemeltető, jelen esetben a város, magáénak érzi, a rendszer segíti a helyi
identitástudat - adott esetben a város vonzáskörzetére, az agglomerációjára
vetítve a regionális identitás tudat és ezen keresztül a régióformálás -
erősödését. Mindez igen fontos pozitív vonás a város-, ill. a régiómarketing
során is.
Külső fejlesztésű, azaz OSP (Out-sourcing Provider) rendszerek.
A kiépítés másik lehetséges módja, amikor a régióközpont megvesz egy, a piacon
kínált e-kormányzati rendszert az üzemeltetési know-how-val együtt, vagy szerződik
egy professzionális céggel egy ilyen rendszer kiépítésére és üzemeltetésére. Ez
a kiszerződéses szolgáltató típus (OSP). Az OSP előnye, hogy hatékonyabb,
gazdaságosabb és a rendszer szakszerű működtetésének és karbantartásának a
felelőssége is a külső cég vállain nyugszik. Hátránya viszont, hogy a
szolgáltatás árszabásának tekintetében a megrendelő önkormányzat kiszolgáltatott
helyzetbe kerül - hiszen maga nem képes üzemben tartani a rendszert, mint az SSP
esetében -, és hiányzik a saját fejlesztés tudatából áramló identitás
tudatformáló erő is a rendszerből.
Alkalmazás szolgáltatási, azaz ASP (Application Service Provider)
rendszerek. Ilyeneket éppen azért fejlesztenek ki a nagy tartalomszolgáltatók,
hogy nem egy-egy települési önkormányzat, hanem egy-egy településrendszer, vagyis
régió használja. Ez a leggazdaságosabb, legolcsóbb, ugyanakkor (műszaki tekintetben)
megfelelő szakértelemmel tervezett rendszer. Mivel sok felhasználó alkalmazza,
nincsenek kiszolgáltatva árképzés terén a tartalomszolgáltatónak. Mivel a rendszer
hátránya hasonló az OSP-hez, vagyis a regionális identitás-tudat hiányzik belőle,
az ASP forgalmazói bevezették az informatikai vezető, intézményét, amely a
közigazgatásban megfeleltethető egy "elektronikus jegyzőnek", vagy
közigazgatási mérnöknek. Ez helyi illetőségű, a helyi igazgatási elvárásokat
ismerő, de az adott ASP rendszerben kiképzett szakember. Az ilyen szakemberek
képzésének célja, hogy olyan köztisztviselők jelenjenek meg a piacon, akiknek
megfelelő informatikai, pontosabban elektronikus-kormányzati ismereteik is vannak.
|
SSP |
OSP |
ASP |
Költséghatékonyság |
** alacsony |
**** közepes |
******** magas |
Méretgazdaságosság |
** gyenge |
**** közepes |
******** erős |
Regionális identitás- és tulajdonosi
tudat |
******** erős |
**** közepes |
** gyenge |
|
6. ába
A regionális e-kormányzati megoldások előnyei és hátrányai
Az ASP rendszerek megjelenése és fejlődése hazánkban 1998, nyugaton
1996-ra tehető. A XXI. sz. első évtizedében az európai közigazgatásban
megvalósuló, nagy területeket egységes formátumú, kompatibilis információval
ellátó adatátviteli funkció valójában a regionális e-kormányzat formáját,
keretét jelenti. A fejlett nyugati országok és Magyarország között ezen a téren a
gazdasági lemaradás nem érezhető élesen, az 1. táblázat előrejelzése mindössze 2
évre teszi a hátrányunkat. Az információ, kölcsönhatás, tranzakció és
átalakulás - az angolban szinte alliteráló information, interaction, transaction és
transformation szósorral - az évtized végére lehetővé teszi, hogy az ASP rendszerek
segítségével megvalósuljon a regionális e-kormányzat kerete.
INFORMÁCIÓ |
INTERAKCIÓ |
TRANZAKCIÓ |
TRANSZFORMÁCIÓ |
csak
információ
letöltés
kormányzati
honlapok
|
intranet (belső
informatikai
hálózat)
korlátozott
interaktivitás
(űrlap-letöltés)
korlátozott
e-keres-
kedelem
|
|
|
H: 1998-2000 |
H: 1999-2002 |
H: 2000-2005 |
H: 2002-2010 |
EU: 1996-1999 |
EU: 1997-2000 |
EU: 1998-2003 |
EU: 2002-2008 |
|
1. táblázat: Az ASP-nek, az e-kormányzat keretének és feltételének
a kialakulása időben Magyarországon (H) és az Európai Unió fejlett, nyugati
országaiban (EU)
Forrás: MATÁV 2002
Mi tehát a regionális elektronikus kormányzat?
Összefoglalva elmondható, hogy a regionális elektronikus kormányzat
jelen írásban körvonalazott modellje a jelenlegi helyi igazgatási struktúrát
intézményi és szervezeti szempontból csak igen minimális mértékben változtatná
meg, tehát az átszerveződés nem vezetne munkahelyi, társadalmi feszültségekhez,
amelyek óhatatlanul a politikai csatározások vitorláiba fújnák a szelet. Ehelyett a
meglévő szervezet- és intézményrendszert, pontosabban a közöttük kialakítandó
kapcsolatrendszert - megfelelő régiós csoportonként, mint Dél-Alföld, Észak-Alföld
stb. - ASP segítségével a világhálóra kerül, az egymás közötti adatáramlási
jogosultságok birtokában. Így a régióigazgatás tagszervezetei és intézményei egy
új, sokdimenziós kapcsolatrendszerben működve mind tartalmi, mind formai szempontból
eleget tennének a korszerű, állampolgár-barát regionális igazgatással szemben
támasztott társadalmi elvárásoknak, beleértve a felnőtté váló fiatal generációk
elvárásait is.
Az ehhez szükséges beruházás eltörpül annak a megoldásnak a
költsége mellett, amely a régióigazgatás felépítményét hagyományos eszközökkel
és intézményekkel a semmiből kívánná megteremteni - függetlenül attól, hogy az
új szervezet(ek)en belül milyen igazgatási jogosítványokat és hogyan osztana újra.
A fent vázolt elektronikus kapcsolatrendszer beruházási igényét csak egy központi
szerver felállítása, egy "elektronikus" közigazgatási szakember
alkalmazása, a kulcsfontosságú tagoknál az esetleg még hiányzó info-kommunikációs
eszközök pótlása hardver és szoftver tekintetében, az adatvédelem és -biztonság
szavatolása, valamint az e-kormányzathoz nélkülözhetetlen eljárásjogi szabályozás
végrehajtása jelenti. Ezek közül a költségek közül az info-kommunikációs
eszközök folyamatos korszerűsítését és a jogi szabályozást a regionális
igazgatás bevezetésétől függetlenül is végre kell hajtani a közigazgatásban, ha
nem akarunk elszakadni a kor követelményeitől.
A regionális elektronikus kormányzat eszközeinek kapcsolódási
felületei
A 7. ábra tekinti át azon, már ma is használatos elektronikus
eszközök körét, amelyek részt vehetnek a régióigazgatás virtuális
intézményének felépítésében (részletesebben lásd: Tózsa 2003).
1. Műholdas helymeghatározás
A GPS (globális poziciánáló, azaz helymeghatározó szisztéma)
technikájának a vészhelyzetek esetén, a műszaki infrastruktúra meghibásodásainak
lokalizálásában, a gyors ingatlanazonosításban és a tömegközlekedés irányítási
feladataiban betöltött közismert szerepei mellett (a mobiltelefonok hozzávetőleges
helymeghatározó funkciójával kiegészítve) a szavazás hitelesítés és a
regionális vélemény-nyilvánítás azonosításában lehet szerepe a jövőben.
2. Földnyilvántartás
A földnyilvántartás adatai igen hasznos áttekintő helyzetképet
nyújtanak a megyei és a regionális területrendezési tervek kiindulási pontjaként. A
nyilvántartások valamilyen térinformatikai alapú rendszerhez kötötten, a jövőben
műholdfelvételes alapokon is működhetnek, a minél hitelesebb térbeli
ábrázolásmód érdekében.

7. ábra
A regionális elektronikus kormányzat lehetséges eszközrendszerének kapcsolatai
3. Interaktív ügyfélszolgálat, ASP
A közüzemi számlák elektronikus úton való továbbítása és banki
átutalása mellett ez a terület tartalmaz régiómarketing és imázs-formáló elemeket
is, amennyiben biztosítja a regionális igazgatás átláthatóságát: a régió
Internetes portálján, ill. a teleház rendszeren át hozzáférhetővé teszi a
közbeszerzések, a földnyilvántartás, a területi létesítmények, döntések,
rendezési tervek, védelmi tervek információját - természetesen megfelelő
hozzáférési jogosultság mellett.
4. Regionális portálok
A régióigazgatás során a portál jelenti a kaput, ahonnan az
állampolgár, a társ-régiók és a régión belüli intézmények bejutnak egyrészt az
ügyfélszolgálatra, másrészt a területi igazgatási feladatok összehangolásának
platformjára, pl. a régióigazgatási virtuális kabinet-irodájába (vagyis a három
megyei kabinetiroda virtuális, térbeli integrációjába).
5. E-közbeszerzés
A régióigazgatás során a transzparencia, az átláthatóság elve
értelmében a közbeszerzési információk, bizonyos jogosultsági feltételek esetén
az interaktív ügyfélszolgálaton keresztül Internetes elérhetőséggel rendelkeznek a
portálon át közvetlenül, vagy a teleház rendszerben.
6. Teleház rendszer
A teleházak szerepe a portálok Internetes elérhetőségének
biztosítása azok számára, akik sem otthoni közvetlen kapcsolattal, sem mobilos
elérhetőséggel nem rendelkeznek, vagy képtelenek azt használni. Ilyen az idős
generáció egy része és a képzetlen, vagy igen alacsony jövedelmű népesség.
7. E-szavazás
A régióigazgatásban a távszavazás a műholdas, ill. mobilos
helymeghatározással kiegészítve különösen jelentős energia- és költségkímélő
eszköz lesz a jövőben, segítve a regionális léptékű döntések társadalmi
előkészítését, megalapozását és az on-line demokrácia kiterjedését.
8. Területi információs rendszerek és nyilvántartások
A területi információs rendszer gazdasági statisztikák, demográfiai
adatok, szociális információk, ökológiai tudnivalók, környezeti adatok,
infrastrukturális adottságok térképes adathalmazát tartalmazhatja. Ez a regionális
igazgatásban a térinformatikára épített térbeli adatnyilvántartás - jogosultság
esetén - egyrészt az állampolgárok rendelkezésére állhat az interaktív
ügyfélszolgálaton keresztül, másrészt a területfejlesztési és -rendezési
döntések adatbázisát jelenti, esetleg műholdfelvételre vetített térinformatikai
rendszerben.
9. GIS a területi tervezésben
A térinformatikai alapú területrendezési tervek egyrészt az
ügyfélszolgálaton, a régióportálon, ill. a teleházakon át a társadalmi fórumra
transzportálhatók, másrészt a döntés előkészítő és az adatnyilvántartó
térinformatikával karöltve, műholdas alapon a legkorszerűbb, legpontosabb
kartográfiai megoldásokra képesek.
10. GIS a területi védelemben
A térinformatikai területvédelmi tervezés funkciója szintén kettős
lehet a jövőben. Egyrészt katasztrófahelyzetben az interaktív ügyfélszolgálaton
és a portálon, teleházakon át a lakosság tájékoztatását biztosítja, másrészt,
a területi adatnyilvántartásokra, a rendezési tervekre és a térinformatikai döntés
előkészítő rendszerekre és műholdas térképi alapokra támaszkodva hatékony
eszköz lehet a regionális, ill. a megyei védelmi szervek kezében.
11. GIS a regionális döntés előkészítésben
A regionális igazgatásban a térinformatikára épülő döntés
előkészítés egyrészt a távszavazás adatait értelmezheti, másrészt a régió
közvéleményét tájékoztathatja az interaktív ügyfélszolgálaton, portálon és
teleházakon keresztül a területfejlesztési döntési lehetőségekről, harmadszor
pedig a területi adatnyilvántartó, védelmi, rendezési és földnyilvántartó
rendszerek információit felhasználva, műholdas térképi alapon a legkorszerűbb,
politika-mentes, területfejlesztési döntési javaslatokat nyújtja a döntéshozó
testület számára.
12. Műholdfelvételek
A régióigazgatás nagy területek összehangolt működtetését
igényli, ezért az műholdfelvétel ideális digitális térképi alapot jelent a régió
térinformatikai rendszereinek, területfejlesztési és -rendezési terveinek és egyéb
területi vonatkozású nyilvántartásainak.
Következtetések
Regionális e-kormányzat kiépítésének első lépése a
stratégia-készítés, amely a régió lakosságának az elvárásain alapul. A második
legfontosabb lépés az eljárásjogi szabályok újrafogalmazása, megengedve azt, hogy a
hagyományos ügyintézés mellett - párhuzamosan - e-kormányzati eszközökkel
végzett, más ügymenetmodellel leírható ügyintézés is alkalmazható legyen
ugyanazon eljárás esetében. Az e-kormányzat bevezetésének legnagyobb akadálya
ugyanis nem a megfelelő technikai eszközök elérhetetlensége, nem is a
köztisztviselők alacsony affinitása az info-kommunikációs technológiák iránt. A
fő probléma, ami az igazgatási munkában az e-kormányzati eszközök megjelenését
gátolja az, hogy egyszerűen a jogi szabályozás nem teszi lehetővé az ügymenet
megváltoztatását, ami pedig ez elektronikus eszközök megjelenésével
elkerülhetetlenül meg kellene, hogy változzon. Nevezetesen: egyszerűsödjön,
gyorsuljon, az ügyfél által ellenőrizhetővé váljon. Többek között az
illetéktörvény módosítását igényelné a hatósági ügyintézés során fizetendő
illeték emelt díjas mobilhívással történő átutalása.
A következő lépés a pénzügyi fedezet biztosítása a
fejlesztésekhez, majd a tevékenység megkezdése, megfelelő minőségbiztosítással
és adatvédelemmel, adatbiztonsággal, lehetőleg ASP rendszerben.
Visszahúzó tényezők, hátrányos adottságok is vannak, amelyek az
e-kormányzat megjelenését zavarják. Ilyen az angol nyelvtudás viszonylag alacsony
magyarországi szintje. Ilyen az egyes e-kormányzati és info-kommunikációs eszközök,
berendezések viszonylag költséges beszerzése, az idősebb korosztályban a
használatuk iránti affinitás hiánya, amit az esetleges informatikai képzettség
hiánya gerjeszt. Végül kedvezőtlen körülményeket teremt a területi fejlettség
tekintetében szélsőségesen hátrányos helyzetű, leszakadó térségek jelenléte -
szinte minden régión belül akad több-kevesebb ilyen - ahol az igazgatás ügyfelei
nincsenek abban a helyzetben, hogy akár mobiltelefonon keresztül képesek legyenek
igénybe venni az e-kormányzat szolgáltatásait. Ilyen térségekben a megélhetési
bűnözés, a magas munkanélküliség, a képzetlenség, a szegényes
életkörülményekből adódó igények nem kínálnak ideális terepet az e-kormányzat
bevezetésére.
Lépések |
Társadalmi háttér, hátrányok |
1. Stratégia |
Angol nyelv |
2. Eljárásjogi és ügyviteli
változtatások |
Költségek |
3. Finanszírozás |
E-affinitás |
4. Tevékenység |
Fejletlen térségek |
5. Nemzetközi kapcsolatok |
|
|
2. táblázat
A regionális e-kormányzat bevezetésének lépései Magyarországon
Forrás: Miniszterelnöki Hivatal E-kormányzati tájékoztató füzete (2001)
Informatikai archipelago
Kelet-Közép-Európában a régióigazgatás (újbóli) bevezetésének
nagy akadálya még az is, hogy a rendszerváltás után az új demokráciákban a
települési (és a régióközpont szerepet betöltő települési) önkormányzatok a
központi források elapadásával kényszerítő erővel megjelent decentralizáció
jegyében a területi középszint mellé kerültek, így a középszint (a megye, a
vajdaság, a kerület, stb.) elveszítette igazgatási jogosítványainak nagy részét.
Az ICT eszközök megjelenésével, amelyik önkormányzat csak tehette, elkezdett
e-kormányzati eszközöket használni, de esetlegesen és egyedileg. Ez a gyakorlatban
azt jelentette, hogy belső nyilvántartásaikat valamilyen informatikai vagy
térinformatikai rendszerben gépre vitték, és Internetes honlapot szerkesztettek.
Informatikai rendszerük másokkal nem mindig kompatibilis (SSP típusú fejlesztések
eredménye), ezért ezeket szigetszerű, archipelago rendszereknek nevezhetjük. A
világhálót pedig részben a már említett eljárásjogi, ügyviteli kötöttségek,
részben az ügyfelek adottságai okán csak arra tudták használni, hogy önmagukról, a
településükről ismereteket közöljenek (kivételes esetben idegen nyelven is). Az
interaktivitás, az elektronikus ügyfélszolgálat viszont még a tehetősebb
önkormányzatok esetében is csak az embrionális állapotig jutott: néhány, az
ügyintézéshez szükséges adatlap letölthető a honlapról, s attól kezdve az
ügyfél a személyes, manuális és tradicionális ügyintézés ügymenetébe kerül..
A politika hatása
A központi igazgatásban sem jobb a helyzet. A rendszerváltó országok
legtöbbjében az informatika önálló minisztériumot kapott, de még így sem sikerült
elérni, hogy legalább a minisztériumok egymással kompatibilis ICT eszközöket
használjanak. Adatbázisaikra, informatikai rendszereikre féltékenyen vigyáznak, s
kötélhúzás folyik közöttük a költségvetési pénzekért. A Miniszterelnöki
Hivatal vállalta a szélmalomharcot először az Informatikai Kormánybiztossággal, majd
a kormányváltás, 2002 nyara után a Kormányzati Informatikai és Társadalmi
Kapcsolatok Hivatalával, hogy harmonizálni próbálja a központi igazgatás
informatikai rendszereit.
Központi igazgatás |

Kötélhúzás a minisztériumok, kormányhivatalok között |
Eredmény: archipelago típusú ICT
alkalmazás |

Ellentét a központi és a helyi igazgatás között
 |
Helyi igazgatás |

Versenyfutás a települési önkormányzatok között |
|
8. ábra
Számtalan érdekellentét bénítja az egymással kompatíbilis informatikai
rendszerekből felépülő, egységes központi és helyi (regionális) e-kormányzati
rendszerek kialakulását.
A központi igazgatás és alárendelt dekoncentrált területi
szervei - lévén számban is kevesebb a települési önkormányzatoknál - inkább
alkalmasak az egységes e-kormányzat felépítésére, legalábbis 2004-re kompatíbilis
info-kommunikációs eszközökkel fognak rendelkezni. Sajnos a közigazgatás sem
kivétel a pártpolitikai összecsapások helyszíneit illetően. Mivel az e-kormányzat
jól hangzó jelszó a politikusok szájából, az e-kormányzati stratégia - amiről
tudjuk, hogy a bevezetés első lépése - a kormányváltással változni látszik, ami
lassítja az info-kommunikációs építkezést (Tózsa - Budai 2003). A törvényhozás -
eltekintve az elektronikus aláírás igen alapos, bár idő előtti szabályozásától,
a hírközlési törvénytől és az elektronikus közbeszerzés szabályozásától -
egyelőre ignorálja az interaktív ügyintézés megvalósítását lehetővé tévő
jogszabályok megalkotását. Nagy előrelépés volt az okmányirodák rendszerének 8
évet igénylő megvalósítása, bár ez még szintén nem interaktív ügyintézés, a
dokumentumok kiadását mégis közelebb viszi az állampolgárokhoz.
***
Röviden jellemezve az info-kommunikációs eszközök elterjedését a
közigazgatásban, azt lehet mondani, hogy bár széles a spektruma az elektronikus
eszközöknek, amelyek megjelentek benne, a regionális (jelenleg megyei) igazgatásban
van jelen legkevésbé, akár a központi akár a települési szinthez hasonlítjuk.
Ennek oka a jelenlegi regionális (megyei) igazgatás bizonytalan helyzete, a törvényi
szabályozás hiánya és a politikai játéktér túldimenzionált volta. A tanulmányban
vázolt régióigazgatási modell egy lehetséges megoldás, amely maximálisan
támaszkodik az információrobbanás egyre növekvő hullámaira.
Irodalom
Bende-Szabó G. et al 2001. A regionális önkormányzatok
megalakításának lehetőségei, feltételei és következményei. In: EU-konform
regionális fejlesztés. Közigazgatás-fejlesztési Füzetek 4. - Magyar Közigazgatási
Intézet - World Bank - Miniszterelnöki Hivatal pp 213 - 283
Bőhm A. 2000. Térségi identitás Magyarországon. In:
Területfejlesztés és közigazgatás-szervezés. Magyarország az ezredfordulón (szerk.
Horváth Gy. - Pálné Kovács I.) MTA, Budapest pp 111 - 142
Budai B.B. et al 2002. E-government, avagy kormányzati és
önkormányzati kihívások az on-line demokrácia korában - Aula Kiadó, Budapest 366 p.
Enyedi Gy. 2000. A területfejlesztés tudományos megalapozása. In:
Területfejlesztés és közigazgatás-szervezés. Magyarország az ezredfordulón (szerk.
Horváth Gy. - Pálné Kovács I.) MTA, Budapest pp 13 - 28
Horváth Gy. 2000. Az európai regionalizmus kihívásai és a magyar
regionális politikai stratégia. In: Területfejlesztés és közigazgatás-szervezés.
Magyarország az ezredfordulón (szerk. Horváth Gy. - Pálné Kovács I.) MTA, Budapest
pp 57 - 90
Ivancsics I. et al 2001. A területi államigazgatási szervek regionális
alapokra helyezésének lehetőségei - PTE ÁJK. In: EU-konform regionális fejlesztés.
Közigazgatás-fejlesztési Füzetek 4. - Magyar Közigazgatási Intézet - World Bank -
Miniszterelnöki Hivatal pp 99 - 212.
Kovács T. 2002. Az Európai Unió terület beosztási rendszerének
magyarországi alkalmazása = Európai Közigazgatási Szemle. A Magyar Jog melléklete.
HVG Orac Lap- és Könyvkiadó pp 23 -32.
Lőrincz L. 2001. A helyi igazgatás. A közigazgatás alapintézményei
II. - főiskolai jegyzet BKÁE Államigazgatási Kar, Budapest 47 p.
Pálné Kovács I. 2000. Régiók Magyarországa: utópia vagy ultimátum?
In: Magyarország területi szerkezete és folyamatai az ezredfordulón (szerk. Horváth
Gy. - Rechnitzer J.) MTA RKK, Pécs, pp73 - 92.
Pálné Kovács I. et al 2001. Az EU konform területfejlesztési régiók
kialakítása. In: EU-konform regionális fejlesztés. Közigazgatás-fejlesztési
Füzetek 4. - Magyar Közigazgatási Intézet - World Bank - Miniszterelnöki Hivatal pp 8
- 98
Szente Z. 2001. A regionális önkormányzatok lehetséges feladat- és
hatáskörei Magyarországon. In: Régió, közigazgatás, önkormányzat (szerk. Szigeti
E.) - Magyar Közigazgatási Intézet, Budapest pp 203 - 226
Szigeti E. 2001. A közigazgatási térstruktúra regionalizálásának
feltételei és alternatívái. In: Régió, közigazgatás, önkormányzat (szerk.
Szigeti E.) - Magyar Közigazgatási Intézet, Budapest pp 119 - 144
Tózsa I. 2001. Who wants NUTS in Hungary? In: Studies on Common European
Administration - BUESPA Faculty of Public Administration, A publication of the TEMPUS
PHARE 12105-97. pp 373-380
Tózsa I. - Budai B. 2003. The Role of Affiliations in E-Governmental
Developments. In: Quo Vadis e-Government: State of the art 2003 (Wimmer, M. ed.)
Tagungsband zum zweiten e/Gov Day des Forums e/Gov.at Wien. Austrian Computer Society pp
94-99
Tózsa I. 2003. Regionális e-government, avagy elektronikus kormányzat a
térségi igazgatási feladatellátásban - Tér és Társadalom 17. 4. (megjelenés
alatt)
Vissza a Dokumentum oldalra |