|
Regió-portálok Magyarországon
Técsy Zoltán
tanszéki mérnök
Miskolci Egyetem, Földrajz-Környezettani Tanszék
A tanulmány megjelenik a Szegedi Tudományegyetem Gazdaság- és
Társadalomföldrajz Tanszéke és a Budapesti Közgazdaságtudományi és
Államigazgatási Egyetem Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszéke által
rendezett Regionális Elektronikus Kormányzás a Dél-alföldi Régióban címmel, az MTA
Szegedi Akadémiai Bizottságának székházában tartott tudományos előadói nap (2003
október 31) tanulmányait tartalmazó kiadványban.
1 Bevezető
A magyar közigazgatás középszintje tradicionálisan a megye
(vármegye), és csak a kilencvenes évek uniós csatlakozási trendje, az Európai Unió
területfejlesztési politikájához való igazodás hozta előtérbe a regionális
területi megközelítést, a NUTS-2 szintű régiók kialakítását. A magyar régiók
és ezzel a régió-portálok jelentőségének jobb megértéséhez következzen egy
rövid történeti visszapillantás.
A fejlett ipari országokon végigsöprő olaj- és az ettől
függetlenül is kialakuló strukturális válságot követően az Európai Közösségben
elkerülhetetlenné vált az addig is jelentős területi (regionális) különbségek
központi kezelése, amelynek első fontos lépése az Európai Regionális Fejlesztési
Alap létrehozása volt 1975-ben. Innen számíthatjuk a tervszerű, egységes uniós
területfejlesztési politika kialakulását, amelynek legfontosabb célterületei az
1988-ban kialakított NUTS területi statisztikai rendszer 2. szintje, a régiók lettek.
Az elmúlt másfél évtizedben a tagállamok közötti (Írország, Dél-Európa), és az
egyes országokban gyakorlatilag mindenütt meglévő regionális fejlettségi
különbségek mérséklésének igénye mind a szabályozási, mind a költségvetési
gyakorlatban a regionális politika súlyának rohamos erősödését hozta:
Időszak : |
1975-79 |
1980-84 |
1985-89 |
1990-93 |
1994-99 |
Arány(%) |
5 |
6 |
11 |
23 |
34 |
|
1.táblázat A regionális kiadások arányának alakulása az EU
költségvetésében [forrás : Eurostat, Palánkai T.]
Mivel csak a Strukturális Alapok 1994-1999-es előirányzata 138 md ECU
volt, így érthetően a csatlakozni kívánó országok, köztük Magyarország is,
mindent igyekezett megtenni, hogy felkészüljön a regionális támogatási forrásokhoz
való hozzáféréshez. Ennek első állomásaként a Területfejlesztési Törvényt
módosító 1999. évi XCII. törvénnyel kialakították az OTK-ban kijelölt 7
tervezési, statisztikai régiót képviselő területfejlesztési tanácsok feladat és
hatáskörét, amelyhez a decentralizált területfejlesztési alapok jelentős részét
(2003-as TTFC keret 9600 MFt) rendelték. A regionális fejlesztési tanácsok
megalakulása, kiépültek a szükséges intézményi feltételek (Regionális
Fejlesztési Ügynökségek), és ezzel kialakult a magyar területi politika regionális
szintje. Az új régiók azonban meglehetősen formális szerveződések maradtak, ezért
az uniós harmonizáció nevében erősödtek a statisztikai-tervezési régiók
szerepének felértékelésére, legitimizálására irányuló törekvések, ami
összefonódott a rendszerváltás óta sokat vitatott közigazgatási középszint
újrafogalmazásának igényével. A kormányzat készülő közigazgatási reformjában
ma az erős, választott önkormányzati régió az újjászervezett kistérségi
rendszerrel és a formális, csak intézménykezelői funkciókkal rendelkező megye
koncepciója (2006-tól?) látszik megvalósulni, - bár a nagy hagyományokkal és
jelentős politikai támogatottsággal rendelkező megyék még erős pozíciókkal
rendelkeznek ebben a vitában. Mindenesetre a régiók növekvő szerepe a
területfejlesztésben, a regionális feladatok kezelésében vitathatatlan. Ezeknek a
feladatoknak fontos része az e-kormányzati stratégia regionális szintű
megvalósítása különös tekintettel a régiómarketing internetes megjelenítésére.
Ennek megfelelően a regionális portálok már ma sem csupán a területfejlesztéssel
kapcsolatos funkciókat biztosítják, hanem célszerűen fel kell vállalniuk a
regionális érdekek képviseletét, a régió megismertetését, vonzerejének
erősítését is. A portálok súlya, funkcióköre az önkormányzati régiók
megalakításával természetesen még tovább fog erősödni, és ezzel párhuzamosan
várhatóan jelentősen bővülni, szélesedni fog a felhasználói kör is, amely a
jelenlegi területfejlesztési orientáltságból adódóan ma elsősorban a hazai üzleti
szférára ill. az önkormányzatokra terjed ki.
A portálok jelentőségét még világosabbá teszi, ha arra gondolunk,
hogy a világszerte megújuló közigazgatás sarkköve a polgárokkal kialakított
kapcsolat színvonala, a demokratikus elvek, az átláthatóság, hatékonyság,
szolgáltató, polgárbarát jelleg érvényesülése. Ennek a kapcsolatrendszernek a
megvalósítását szolgálják a kor technikai lehetőségeire épülő e-kormányzati
célkitűzések, amelynek középpontjában a felhasználói kapcsolatot megteremtő
közigazgatási portálok állnak. Másrészt a területfejlesztés, a tervezési folyamat
alappillérei a nyilvánosság és közmegegyezés, amit megint csak a portálok - az
Internet - segítségével lehet a leghatékonyabban biztosítani, vagyis a magyar
régiók számára a régió-portálok különösen fontos, nélkülözhetetlen eszközt
jelentenek az üzleti és civil szférával fenntartott regionális kapcsolatrendszerben.
Ennek a központi szerepnek megfelelően a portálok minősége kulcskérdés, amit
folyamatos fejlesztéssel, a felhasználók véleményének, és egymás tapasztalatainak
felhasználásával lehet javítani, - ehhez pedig a portálok összehasonlító
elemzése, értékelése, minősítése jelentheti a kiindulást.
A következőkben a magyar régiók portáljainak minősítéséről
kapunk rövid összefoglalót a 2003. augusztusi állapot szerint.
2 Értékelési szempontok
A minősítési módszer alapjául szolgáló értékelési
szempontrendszer leírása megtalálható még pl. településekre, vagy kormányzati
portálokra. A koncepcionálisan egységes értékelési szempontrendszer itt
természetesen a regionális szintnek megfelelő sajátságok szerint módosítva kerül
bemutatásra.
Az értékelés 56 súlyozott tényező alapján történt a következő 5
témakörben:
2.1 Elérés
A portál könnyű Internetes elérhetősége alapfeltétele a
hatékonyságnak - a legjobban szerkesztett portál is értéktelen, ha a felhasználók
nem találnak rá az Internet szövevényes világában. A legegyszerűbb megoldás a
kitalálható, szabványos Internet cím (URL): www.<régiónév>.hu . Ennek
mellőzésével a portál csak úgy érhető el , ha lehetőleg minden ismert, népszerű
kereső-portálon valamilyen egyszerű keresési szempont szerint (régió neve vagy annak
közismert, egyértelmű rövidítése, ill. a "régió",
"regionális" címszavakból kiindulva) megtalálható a régióra mutató link.
2.2 Felhasználó felület
A portál használhatóságát, a felhasználó elégedettségét
nagymértékben befolyásolják a megjelenést, áttekinthetőséget, könnyű
funkcióválasztást (navigálást) biztosító elemek. Kezdő internetezők számára
különösen fontosak lehetnek a segítő, tanuló funkciók (help, FAQ, tutorial), és
biztosítani kell az visszacsatolás lehetőségét az üzemeltető felé (e-mail,
vendégkönyv), akár az esetleges kérdések számára, akár vélemények közlésére.
A portál hatékonyságának javítását döntően meghatározhatják ezek a
felhasználóktól érkező visszajelzések.
Figyelembe véve, hogy a portál egyik alapfunkciója a regionális
marketing, rendkívül fontos az idegen nyelvű változat megléte, hiszen mind az
üzleti, mind a turisztikai célból érdeklődők jelentős része külföldi lehet. A
nyelvek között első helyen az üzleti élet és az Internet alapnyelve az angol kell,
hogy álljon.
2.3 Portál-jellegű szolgáltatások
A portálok széleskörű szolgáltatásokat kínálnak a
legkülönbözőbb korú és érdeklődési körű látogatónak. A települési és
regionális portálokon a leggyakoribb ilyen funkciók az ún. hasznos információk
témakör, a tematikus linkek, hírek-események és az internetes fórum.
2.4 Régiómarketing
Akár statisztikai, akár önkormányzati régiót képvisel az adott
szervezet, küldetéséből fakadó célja a régió, a régióban található
települések, gazdasági, természetvédelmi övezetek, tájak bemutatása. Ennek
részeként képet kell adni egyrészt a regionális gazdasági, beruházási, turisztikai
adottságokról, lehetőségekről, a vállalkozási környezetről, vállalkozásokról,
másrészt az életlehetőségekről, a kultúráról, hagyományokról. Alapvető igény
az egyszerű kapcsolódási lehetőség a régió településeinek hivatalos és más
tematikus (pl. turisztikai, hír, gazdasági, stb.), ill. területi jellegű portáljaihoz
(nemzeti parkok, vállalkozási övezetetek, tájegységek). Az ilyen funkciókat
biztosító regionális portálról kiindulva hosszabb turisztikai útvonalakat,
programokat is össze lehet állítani - akár szállásbiztosítással, kulturális
programokra szóló helyfoglalással egybekötve, ill. átfogó képet kaphat a régió
gazdasági adottságairól, egy beruházás tervezéséhez szükséges legfontosabb
mutatókról (megközelítés, szállítási feltételek, munkaerőpiac, vásárlóerő,
szabályozás, helyi piaci szereplők, stb.). Hatásos eszköz a különböző léptékű
térképek és részletes képtár - vagy multimédiás eszközök - alkalmazása.
2.5 Intézményi funkciók
Ebbe a témakörbe tartoznak a tulajdonképpeni intézményi
alapfunkciók: a szervezet (regionális tanácsok, ügynökségek), kapcsolati
információk, szervezeti felépítés, ügyrend, szolgáltatások, stratégiai
koncepciók, programok, pályázatok, stb. bemutatása. Az e-demokráciát, a hivatalok
átláthatóságát segítik a pályázati eredmények, beszámolók, költségvetés,
közbeszerzés, stb. nyilvánossága. Különösen aktuális témakörök a nemzetközi
kapcsolatok, forráslehetőségek, az Uniós csatlakozással összefüggő
tájékoztatók, és partnerkeresés.
A legtöbb portál virtuális abban az értelemben, hogy a választható
funkciók jó részét egy linken keresztül egy másik, valamilyen intézményi vagy
tematikus portál működtetheti. A régió-portálok minősítésénél az ilyen
funkciók úgy lettek értékelve, mintha azok rajta valósulnának meg - azzal a
kiegészítéssel, hogy a nehézkes, körülményes, több linken keresztül történő
elérhetőség csökkenti a funkciók értékét. Értéknövelő tényező viszont, ha a
kapcsolt portálok integrált szervezésűek és lehetőleg egységes megjelenésűek.
3 Eredmények
3.1 Elérés
A 2. táblázat mutatja a vizsgált 7 magyar régió és a Balaton
Fejlesztési Térség nevét és portál-címét(URL). Látható, hogy mindössze 3 címe
követi a hivatalos elnevezést, a többi gyakorlatilag kitalálhatatlan rövidítés -
vegyesen magyar ill. angol megnevezés alapján. A balatoni régiónál egy tipikus
domain-név problémát is megfigyelhetünk, a "balatonregio" nevet az MTI egy
hírjellegű honlapja kapta (hamarabb lefoglalta?), amivel így a BFT
"balatonregion" neve könnyen összekeverhetővé vált.
2. táblázat A magyar statisztikai régiók és portálok és
orientáltságuk
Jelölések - az orientáltság mértéke:
/ : 3 |
átlagos |
X : 4 |
erős |
# : 5 |
kiváló |
|
Az országos, kormányzati portálok közül csak a www.Magyarorszag.hu "Országinfo"
almenüjében, vagy az ismertebb portálokról, pl. a teruletfejlesztes.lap.hu oldalról
érhetők el a régiók, a terület kormányzati felelősének számító Miniszterelnöki
Hivatal Területfejlesztési Államtitkárságának honlapján
(www.kancellaria.gov.hu/hivatal/ teruletfejlesztes/ ) semmilyen intézményi linket sem
találtunk.
Több a régiókkal foglalkozó integrált tematikus portál is létezik,
pl. :
www.regiok.hu
: - régió-linkek (2 cím hiányzik!)
www.mediacomp.hu
: tematikus hírek (5 régióra) - régió-linkek nélkül
www.euregio.hu/teret/uj
: A TERET (Területfejlesztési Régiók Egyeztető Tanácsa) ideiglenes honlapja -
régió-linkek nélkül
www.rfh-rt.hu
: A Regionális Fejlesztési Holding Rt. honlapja - régió-linkek nélkül
Így csak az egyik integrált régiós portálról juthatunk a régiókhoz
- igaz ez az egyetlen kitalálható című ("regiok"), directory jellegű
honlap. Mivel a területfejlesztési lehetőségek elsősorban a vállalkozókat
érdeklik, elvárható lenne, hogy a kamarák honlapjain is találjanak a régióra
mutató linkeket, de a legtöbb esetben ott sem fognak sikerrel járni. Nincs könnyű
helyzetben tehát az a magyar, vagy külföldi vállalkozó, aki a regionális
fejlesztési programokra, lehetőségekre kíváncsi, pedig a már elkészült portálok
linkjei kis fáradsággal elhelyezhetők lennének az összes fontos hazai honlapon.
Felhasználói felület
A portál kezelhetősége, áttekinthetősége, a felhasználóval
való kapcsolat minősége önmagában is meghatározó lehet a hatékonyság
szempontjából. Az eredmények szerint az áttekinthetőség, navigálhatóság
színvonala elfogadható. A nyugat- és dél-dunántúli portálokon, pl. rögzített
főmenüt és legördülő, választható almenüket találunk, ami elhanyagolható
részletkérdésnek tűnhet pedig az ilyen egyszerű programozási megoldások is
nagymértékben elősegítik a funkciók áttekintését, kiválasztását. Adott
témakör, funkció kikeresésének lehetősége az elérhető dokumentumok, funkciók
között elengedhetetlen - természetesen akkor, ha a rendelkezésre álló elektronikus
dokumentumállomány (cikkek, tanulmányok, tervek, programok, stb.) elég bőséges,
amire viszont szükség van az ügyfelek megfelelő tájékoztatásához, háttér
információk biztosításához. Ezzel szemben három portálon teljesen hiányzik a
keresőgép, több helyen meglehetősen szűkre szabott a rendelkezésre álló
dokumentumok köre, vagy éppen magát a keresés funkciót nehéz megtalálni. A
visszacsatolás lehetősége mindenütt biztosított, de - különösen az e-mail
esetében - gyakran csak a legegyszerűbb, név, tematikus bontás nélküli megoldással
találkozunk. A help/segítő szolgáltatás a legmostohábban kezelt terület, csak
három - egyébként a legjobb - portálon található meg, pedig tudomásul kell venni,
hogy az érdeklődők jelentős része kezdő internetező vagy éppen kezdő pályázó
és például a pályázati rendszerben használt fogalmakról, intézményekről szeretne
tájékoztatást.
A régiómarketing funkciókörnek akkor lehet igazán hatékony, ha
létezik a szolgáltatások, ismertetések idegen nyelvű változata (alapvetően angol),
hiszen - figyelembe véve a magyar beruházási piacon a külföldi tőke kiemelkedő
szerepét - a külföldi üzletemberek érdeklődésére is számítani kell. Ezen a
területen általánosnak tekinthető a közigazgatási portálok lemaradása, ez alól
sajnos a régió-portálok sem kivételek.
Összeségében a felhasználói felület minőségét tekintve a
legtöbbet a nyugat- és dél-dunántúli ill. a központi régiók portáljain érték
el, de ez is csak közepes 44-54% közötti minősítést jelent, a többiek eredménye
26-36% közötti. Mindenütt vannak hiányzó funkciók, a meglévők gyakran alacsony
színvonalúak, kevés gondot fordítanak a tematikus megközelítésre, a kommunikatív
elemekre, pedig ezek segítségével viszonylag kevés munkával jelentős színvonal
emelkedést lehet elérni.
Portál jellegű funkciók
Ebben a témakörben a közigazgatási területen talán a
különböző linkek, más intézményi, tematikus portálokra való hivatkozások a
legfontosabbak, hiszen az ügyfelek számára egy kérdéskör feldolgozásához
rendszerint több intézmény információi is szükségesek, vagy egy üzleti/pályázati
döntéshez a regionális szintű tájékozódást esetleg megyei és települési szinten
is finomítani kell. Ennek megfelelően a régió-portálokon általában tematikusan
csoportosított részletes linkgyűjteményt találunk, hiányosságot leginkább a
területi közigazgatás irányában, a megyei, települési szint kezelése jelent, sőt
a társrégiók linkjei sincsenek meg mindenhol. A hasznos információk, hírek
jelentősége nehezen mérhető, de közvetett hatásukat semmiképpen sem lehet
alábecsülni, hiszen forrása lehet egy későbbi fontos döntésnek, vagy csökkenthetik
az ügyintézés, utazás gondjait, másrészt fontos szerepük lehet a portál
látogatottságának növelésében is. Az egyik legnépszerűbb Internet szolgáltatás a
fórum, amelynek a szakterületi vonatkozásokat illetően nemcsak az a jelentősége,
hogy az ügyfelek számára lehetővé teszi a széleskörű tapasztalatcserét, hanem
lehetőséget ad a portál üzemeltetői számára a közvetett véleménygyűjtésre, az
ügyfélkapcsolat javítására is. A gyakorlatban valamilyen szintű hírszolgáltatást
Közép-Dunántúl kivételével mindenütt találtunk, fórum 3 helyen nincs (ill.
kiépítés alatt áll), értékelhető hasznos információk viszont csak a
Ny-Dunántúli és a Központi Régió portálján elérhetők. A funkciócsoport
egészét tekintve is ez a két portál a legjobb 57-51%-kal, a legalacsonyabb
minősítést (12-23%) a másik két dunántúli és a balatoni portál kapta.
Régiómarketing
A régió ismertetése, a gazdasági és turisztikai vonzerő
növelése, vállalkozási lehetőségek bemutatása ma még inkább a küldetéstudatból
fakadó önkéntes feladatvállalásnak számít, de a regionális önkormányzatok
várható megalakulásával talán a legfontosabb kötelezettség lesz. Ebből az
átmeneti helyzetből adódóan a régiómarketinghez sorolható funkciók kínálatában
meglehetősen vegyes a kép. A régió rövid leírását É-Alföld kivételével
mindenütt megtaláljuk (kiemelkedik D-Alföld és Ny-D.), a statisztikai adatok É-Mo.
és Ny-D., a beruházási lehetőségek D-Alföldi és a Központi, a vállakozási
környezet a D-Alföldi, a turisztikai lehetőségek bemutatása a Ny-D. régió
portálján emelkedik ki a mezőnyből. Általában elmondható, hogy ezek a funkciók
még csak elvétve (vagy csak formálisan) szerepelnek a portálokon, ugyanakkor, ahol
léteznek, ott színvonalas megoldásokat is találunk. A funkciócsoport minősítését
lásd az 1.ábrán:

1.ábra
Az eredmények ebben a csoportban a legszélsőségesebbek, igaz ezeknek a
szolgáltatásoknak a biztosítása a legmunkaigényesebb, ráadásul jó részük aktív,
folyamatos karbantartást igényel, vagyis az üzemeltetők számára itt a legmagasabbak
a fejlesztési és adatgyűjtési költségek.
Intézményi funkciók
Jelenleg a regionális szintű területfejlesztés (lsd. 1999. évi
XCII Tv.) a tervezési-statisztikai régiók alapfeladata, ahol az üzleti szférával
való folyamatos kapcsolattartás kulcskérdés. Ennek megfelelően az ehhez kapcsolódó
alapfunkciók - a regionális tanácsok, ügynökségek, területfejlesztési
stratégiák, fejlesztési tervek, koncepciók, programok bemutatása, az aktuális és
előző pályázatok leírása, a jelentkezéshez szükséges információk, űrlapok
letöltési lehetősége - minden portálon meglehetősen egyenletes, megfelelő
színvonalon megtalálhatók. A regionális tanácsok működése ill. a pályázatok
szempontjából kisebb prioritású, az alapfeladatokat kiegészítő funkciók ellátása
már kevésbé egységes. Az EU ismeretek kínálata a Ny-D. és D-D., a
forráslehetőségek áttekintése a D-D., Ny-D., D-A., a területfejlesztési témakört
tárgyaló dokumentumállomány a D-D., a kapcsolódó területfejlesztési szintek
bemutatása az É-Alföldi portálokon a legszínvonalasabb. A felsorolt funkciók közül
a vállalkozók számára különösen fontos a lehetséges pénzügyi források,
támogatások felderítése. Itt érdemes kiemelni a Dél-Dunántúli Regionális
Fejlesztési Ügynökség Kht. által kifejlesztett "Forrástérkép" programot
és a nyugat-dunántúli portál gazdag linkgyűjteményét - köztük a GM
forrástérképével. A portálokról jellemzően elmaradt funkciók közül talán a
partnerkeresést segítő szolgáltatás hiányzik leginkább, ami nemcsak az EU-s
projektek, hanem a hazai együttműködési lehetőségek miatt is fontos lenne -
másrészt ehhez a feladathoz az Internet lehetőségei különösen jól
kihasználhatók. Egyedül az észak-magyarországi portálon találhatunk a helyi
vállalkozói kört célterületek szerint bemutató nagyon jól felhasználható
listákat.
Az intézményi funkciókör összesített minősítését az 1. ábra
mutatja, e szerint a portálokat két csoportba sorolhatjuk, az észak-magyarországi,
észak-alföldi, központi és a közép-dunántúli portálok az alacsonyabb szinthez
(27-36%), míg a többiek a 42-53% sávhoz tartoznak. Érdekes a gyengébbik csoport
összetétele, a két leghátrányosabb helyzetű az első és harmadik legfejlettebb
régió került egymás mellé - ami arra utal, hogy a különbségekben nem a költségek
jelentik az elsődleges tényezőt.
Összegzés
Az összesített minősítés eredményét a 2. ábra tartalmazza

2.ábra (* elérés nélkül)
A témakörökre összesített minősítési értékeket tekintve a
dél-alföldi és nyugat-dunántúli portál emelhető ki, őket közvetlenül követi a
központi- és a dél-alföldi régió, míg tőlük egy 10%-os sávval elválasztva
közel azonos szinten (20-26%) állnak a többiek.
Az elemzés legfontosabb megállapítása, hogy a régió-portálok
alapvetően teljesítik a regionális tanácsok területfejlesztéshez kötődő, a
decentralizált források pályázati kezelését középpontba állító feladatukat. A
portálok orientáltságát meghatározó kiemelt funkciókat vizsgálva (1. ábra)
láthatjuk, hogy az intézményi funkciók messze hangsúlyosabbak a régiómarketing
körbe sorolható funkcióktól (3. táblázat), - kiegyensúlyozott viszonyt a két
csoport között csak a dél-alföldi portálon találunk.
Funkciócsoport |
Átlag (rel.%) |
Elérés |
28 |
Felhasználóbarát elemek |
38 |
Portál jellegű funkciók |
35 |
Régiómarketing |
17 |
Intézményi funkciók |
40 |
Súlyozott összesítés |
31 |
|
3.táblázat
A területi érdekek ma még inkább önként vállalt képviseletét
értékelhető szinten csak a dél-alföldi ill. részben a központi és
nyugat-dunántúli régió vállalta fel, ami a kétség kívül meglévő fejlesztési
és üzemeltetési többletköltségek ellenére, inkább az itt működő tanácsok
nagyobb környezeti érzékenységére, szélesebb látókörére utal.
A régiómarketing körből csak a minimálisan elvárható
régióismertető, a hangsúlyos formai elemek közül pedig a tematikus linkek
kidolgozása elfogadható (egy-egy kivétel azért itt is van). Komoly, stratégiai
hiányosságként kell megemlíteni az elérési problémákat, ami különösen a kezdő
internetező ügyfeleket akadályozhatja, valamint az idegen nyelvű változat hiányát,
kivonatos jellegét, ami majd a regionális önkormányzatok megalakulásával várható
feladat- és hatáskör bővülés, magasabb szintű szerepvállalás után, a
potenciális külföldi ügyfélkör növekedése miatt lesz igazán kulcskérdés.
A minősítési értékeket vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy még a
legjobb intézményi funkciócsoportban is csupán 40% körüli az átlag, tehát még az
alapfeladatok területén is további szolgáltatásfejlesztésekre lenne szükség, nem
beszélve a technikai, portál jellegű elemeknél meglévő kihasználatlan
lehetőségekről, amelyek pedig különösebb ráfordítások nélkül jelentősen
magasabb szintre emelhetnék a portálok kezelhetőségét, hasznosságát.
A régió-portál hálózat kialakításának legfontosabb eredménye,
hogy az e-kormányzati célokhoz illeszkedően hatékonyan szolgálják a
területfejlesztés regionális szintjét és potenciális bázist jelentenek egy
funkcionálisan magasabb elkötelezettségű területi (elektronikus-) közigazgatás
számára.
Vissza a Dokumentum oldalra |