|
Információs társadalom - az emeltszintű, értéknövelt
információszolgáltatás megvalósíthatósága az önkormányzatoknál
Majzikné Bausz Ágota
Szláviné Kecskés Zsuzsanna
Zöld Krisztina
MTA SZTAKI
Az MTA SZTAKI "Az információs társadalom igényorientált
eszközei és rendszerei" című NKFP projektje keretében az e-közigazgatás
bevezetésének, kiépítésének lépéseit, az e-demokrácia minél szélesebb körű
elterjesztésének lehetőségeit kutatja. A projekt feladatköre multidiszciplináris
jellegű: a célok sikeres megvalósításához az egyes szakterületeket kiválóan
ismerő közigazgatási szakemberek, szakjogászok, ügyvitelszervezési-, pénzügyi- és
informatikai szakemberek, szociológusok együttgondolkodására, együttműködésére
van szükség.
A projekt résztvevői a következő területeken szeretnének
előrelépni:
a közigazgatással történő kapcsolattartás (ügyintézés,
hatósági ügyek, stb.) megkönnyítése az állampolgár számára
front-office tevékenység (ügyfélkapcsolat)
"ügyfélbarát" jellegének erősítése a mesterséges intelligencia,
döntéstámogatás eszközeinek felhasználásával
a közigazgatás működésének átláthatóbbá tétele az
állampolgárok számára
a közigazgatási folyamatok újragondolása (folyamatok, szervezetek,
jogszabályok)
back-office tevékenység (saját belső adminisztráció)
szakszerűségének támogatása
a felsorolt területeken felmerülő jogi és igazgatásszervezési
problémák megoldhatóságának vizsgálata
"Az információs társadalom igényorientált eszközei és
rendszerei" című projekt által kitűzött fontosabb feladatok, elérendő
eredmények:
Szociológiai kutatások elvégzése az e-közigazgatás
bevezethetőségének, a lakosság és a vállalkozások körében történő
elfogadásának feltérképezésére, a prototípus rendszer eredményeként beálló
változások nyomonkövetésére
Az e-közigazgatás hazai és nemzetközi helyzetének felmérése, a
tapasztalatok átvétele
Elméleti elektronikus közigazgatási modell kidolgozása, amely
tartalmazza a jelenlegi közigazgatási folyamatok átalakításának problémáit és
lehetőségeit
A mesterséges intelligencia módszereinek és a szakértői rendszerek
bevezethetőségének vizsgálata, természetes nyelvi megértő rendszer
kutatás-fejlesztése, amely segíti a számítástechnikai tudással nem rendelkező
emberek eligazodását az önkormányzati ügyintézésben
Prototípus rendszer megvalósítása, melynek keretében Kaposvár
Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalában front-office és back-office rendszer
kerül kialakításra, valamint megtörténik a kettő összekapcsolása. A back-office
rendszer esetében megtörténik a munkafolyamatok újraszervezése a jelenlegi
jogszabályi keretek figyelembevételével.
A projektet alkotó konzorcium tagjai a Budapesti Közgazdasági és
Államigazgatási Egyetem, az MTA SZTAKI, Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata
és a MATÁV Rt. közösen dolgoznak egy ügyfélbarát e-közigazgatási rendszer-rész
prototípusának fejlesztésén és bevezetésén a potenciális ügyféloldal
szociológusok által történő vizsgálata mellett.
Vissza a Projekt oldalra |