-
Információs társadalom - az emeltszintu, értéknövelt információszolgáltatás megvalósítása az önkormányzatoknál
-A projektrolDokumentumokPartnerekKontaktLinkekIn English--
-A projektrol
- -

 

Információs társadalom - az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás megvalósíthatósága az önkormányzatoknál

 

Majzikné Bausz Ágota
Szláviné Kecskés Zsuzsanna
Zöld Krisztina
MTA SZTAKI

Az MTA SZTAKI "Az információs társadalom igényorientált eszközei és rendszerei" című NKFP projektje keretében az e-közigazgatás bevezetésének, kiépítésének lépéseit, az e-demokrácia minél szélesebb körű elterjesztésének lehetőségeit kutatja. A projekt feladatköre multidiszciplináris jellegű: a célok sikeres megvalósításához az egyes szakterületeket kiválóan ismerő közigazgatási szakemberek, szakjogászok, ügyvitelszervezési-, pénzügyi- és informatikai szakemberek, szociológusok együttgondolkodására, együttműködésére van szükség.

A projekt résztvevői a következő területeken szeretnének előrelépni:

  • a közigazgatással történő kapcsolattartás (ügyintézés, hatósági ügyek, stb.) megkönnyítése az állampolgár számára

  • front-office tevékenység (ügyfélkapcsolat) "ügyfélbarát" jellegének erősítése a mesterséges intelligencia, döntéstámogatás eszközeinek felhasználásával

  • a közigazgatás működésének átláthatóbbá tétele az állampolgárok számára

  • a közigazgatási folyamatok újragondolása (folyamatok, szervezetek, jogszabályok)

  • back-office tevékenység (saját belső adminisztráció) szakszerűségének támogatása

a felsorolt területeken felmerülő jogi és igazgatásszervezési problémák megoldhatóságának vizsgálata

"Az információs társadalom igényorientált eszközei és rendszerei" című projekt által kitűzött fontosabb feladatok, elérendő eredmények:

  • Szociológiai kutatások elvégzése az e-közigazgatás bevezethetőségének, a lakosság és a vállalkozások körében történő elfogadásának feltérképezésére, a prototípus rendszer eredményeként beálló változások nyomonkövetésére

  • Az e-közigazgatás hazai és nemzetközi helyzetének felmérése, a tapasztalatok átvétele

  • Elméleti elektronikus közigazgatási modell kidolgozása, amely tartalmazza a jelenlegi közigazgatási folyamatok átalakításának problémáit és lehetőségeit

  • A mesterséges intelligencia módszereinek és a szakértői rendszerek bevezethetőségének vizsgálata, természetes nyelvi megértő rendszer kutatás-fejlesztése, amely segíti a számítástechnikai tudással nem rendelkező emberek eligazodását az önkormányzati ügyintézésben

  • Prototípus rendszer megvalósítása, melynek keretében Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalában front-office és back-office rendszer kerül kialakításra, valamint megtörténik a kettő összekapcsolása. A back-office rendszer esetében megtörténik a munkafolyamatok újraszervezése a jelenlegi jogszabályi keretek figyelembevételével.

A projektet alkotó konzorcium tagjai a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási Egyetem, az MTA SZTAKI, Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata és a MATÁV Rt. közösen dolgoznak egy ügyfélbarát e-közigazgatási rendszer-rész prototípusának fejlesztésén és bevezetésén a potenciális ügyféloldal szociológusok által történő vizsgálata mellett.

 

Vissza a Projekt oldalra

-