HASZONJÁRMŰ
FORGALOM IRÁNYÍTÁSA FEDÉLZETI ÉS TÁV INFORMÁCIÓ FELHASZNÁLÁSÁVAL
Cél:
egy haszonjárművekbe épített intelligens irányítási rendszer és a vele
kapcsolatban álló kommunikációs flotta menedzsment rendszer prototípusának
kidolgozása.
A rendszer a mobil távközlés közlekedésorientált eszközei és a
gépjárművön elérhető lokális adatok egységes keretben történő
kezelésével valamint a közöttük megvalósított kommunikációval folyamatos és
közvetlen kapcsolatot tart fenn az áruszállító cégek járművein elhelyezett
adatgyűjtő egységekkel, és az azokról érkező információk
feldolgozása révén avatkozik be az áruszállítási folyamatba. Ennek
eredményeként közvetlenül segíti a járművezetőt döntéseinek
meghozatalában. Támogatja a vállalati szállítási tevékenységek koordinálását,
továbbá információs bázisát egy kommunikációs központon keresztül más járművek
számára mobil szolgáltatásként elérhetővé teszi. A projekt távlati célként
megteremti a közvetlen járműirányítás lehetőségét is, azaz a
kommunikációs központ és a lokális információk feldolgozása alapján a
gépjármű mozgásába aktív beavatkozás is lehetővé válik.
A fenti célok megfogalmazását társadalmi és gazdasági kihívások
motiválták, mint a járműsűrűség ugrásszerű növekedése, a
közlekedésbiztonság növelése iránti igény, a járművek igénybevételének és
a környezeti terhelés csökkentésének igénye, az áruk biztonságos és gyors célba juttatásának támogatása, a minél rövidebb és gazdaságosabb
útvonal megválasztásának célszerűsége, a járművezető
igénybevételének csökkentése és esetleges tévedési lehetőségeinek
elkerülése. A kifejlesztett információs és környezeti eszköz a gépjármű, a
járművezető és a környezet összhangjának megteremtésével
jelentős hatást gyakorol a környezet terhelésének csökkentésére, valamint
a gépjárművezetők munkakörülményeinek javítására. A rendszer a
gépjármű vagy pótkocsi flotta üzemeltető cégek számára olyan
egyedülálló menedzsment lehetőségeket biztosít, amelyek a hagyományos
módszerekkel nem megvalósíthatók, és egyértelmű, jól kalkulálható anyagi
előnyöket hozhat. Továbbá az e-business adta lehetőségek
kihasználásával a szolgáltatás helyszíne és annak igénybevétele földrajzilag
tetszőlegesen távol kerülhet egymástól.
Résztvevők: MTA SZTAKI,
KNORR-BREMSE Kutatási és Fejlesztési Központ, a BME alábbi tanszékei:
Közlekedésautomatika Tanszék, Közlekedésüzemi Tanszék, Gépjárművek Tanszék,
Fotogrammetia és Térinformatika Tanszék, Út és Vasútépítési Tanszék és az ORFK Közlekedésbiztonsági Főigazgatósága. Szakmai
vezető: Dr. Bokor József, akadémikus (MTA SZTAKI, BME).