Információs társadalom igényorientált eszközei és
rendszerei
Cél:
egy város/régió valamennyi fontos funkcióját átfogó elméleti és kísérleti
modell kidolgozása. Az új közigazgatási modell a korszerű matematikai,
számítástudományi eszközök (adatbázis elmélet, reengineering, döntéstámogatás,
mesterséges intelligencia) felhasználásán és az elektronikus aláírással
megkezdődő folyamat folytatását (elektronikus ügyintézés,
elektronikus közokirat) szem előtt tartó koncepción alapszik.
A
projekt különösen nagy figyelmet fordít az emberi aspektusokra, az
igényorientált szolgáltatásokra, az információs társadalom és az igények
kölcsönhatására, az életminőséghez és esélyegyenlőséghez kapcsolódó
szolgáltatások lehetőségeire, a regionális szerep (távoktatás, atipikus
munkavállalás, EU-követelmények) kérdéseire és természetesen fontos szerepet
játszanak a jogi aspektusok. Összességében olyan interdiszciplináris munkáról
van szó, amelyben közigazgatási szakemberek, szociológusok, jogászok, a
matematikai modellezés, döntéstámogatás, mesterséges intelligencia,
reenginering, informatika szakemberei vesznek részt.
Várható
eredmény: működő modellrendszer létrehozása Kaposvárott, az
önkormányzat aktív közreműködésével az "elektronikus demokrácia" típusú
funkciók (széleskörű információs szolgáltatás, elektronikus
közvéleménykutatás, interaktív ügyintézés) végrehajtására, amelyekhez a hozzáférést a régióban
telepítendő nyilvános Internet-terminálok is segítik. A téma gazdasági-közhangulati
jelentőségét illusztrálja, hogy a 70.000 lakosú Kaposvárott tavaly
265.000 személyes ügyintézés történt ennek idő- és költségvonzatával, ami
már a mai Internet-használati szinten is lényegesen csökkenthető.
A
konzorciumi tag MATÁV az új technikák,
tartalomszolgáltatás fejlesztésében vesz részt.
Résztvevők:
a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem, a MTA
Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézet, Kaposvár MJV Önkormányzata
és a MATÁV Rt. Szakmai vezető: Dr. Chikán Attila rektor (BKÁE).