Nemrég óriási vitát kavart az sakkmeccs, amit Kaszparov nemzetközi nagymester egy számítógéppel játszott. Nem maga a tény váltott ki érzelmeket, hiszen ez máskor is előfordult már, de akkor az ember győzött. Ami most meglepetést okozta, az a "mesterséges" intelligencia győzelme vol az emberi agy fölött. Igaz, azóta is vitatkoznak a szakemberek azon, hogy Kaszparov "hagyta magát" legyőzni, és az egész csak jól kitervelt reklámfogás volt.
Roska Tamás akadémikus jelenleg a Berkeley Egyetemen tanít, és nevéhez kötődik egy új rendszer szerint működő számítógép kifej1esztése. Tőle kérdeztük, mi a véleménye a "mesterséges" intelligencia és az emberi agy viszonyáról.
- Folyamatosan és régóta izgat ez a kérdés, munkám során is gyakran szembesülök vele. Első élményem a Gödel-tétellel függ össze, ami így szól: minden logikai rendszerben található legalább egy olyan értelmes állítás, amelyről lehetetlen eldönteni, hogy igaz-e vagy hamis. Einstein azt mondta erről, hogy ez a XX. század legdrámaibb tudományos felismerése. Mások szerint ekkor vált a matematika érett tudománnyá, amely meg tudja fogalmazni a saját korlátait.
- Hogyan győzhetett a sakkozó számítógép?
- Először is, nem a számítógép, hanem a programozója, illetve az algoritmusának
kitalálója győzött az utasításokat mechanikusan, de óriási sebességgel
végrehajtó számítógép segítségével. Sok feladatban ma a leggyorsabb
számítógépek is vagy napokat számolnak, vagy nem képesek megoldani olyan
feladatokat, amelyeket a természet játszi könnyedséggel old meg. Ilyen példa egy
vízcsapból kifolyó vízsugár elemzése, szimulációja, ha turbulenciák vannak, vagy
egy galamb képessége, hogy akár száz másik közül felismerje a párját. Ez utóbbi
annál is meglepőbb, mert a neuronok sokkal lassabbak, mint a digitális számtógépek.
Valószínűleg az egyik ok az, hogy a digitális számítógépünk természete nem
megfelelően illeszkedik a feladatához. Az utóbbi években világossá vált, hogy
ismét a természethez kell fordulnunk tanácsért, ha sikeresebb algoritmusokat - vagy
újfajta számítógépeket akarunk tervezni. A szemünkben - pontosabban a
retinában - olyan komplex folyamatok zajtanok le, amiknek csak az első jeleit kezdjük
megérteni. Másrészt a Notre Dame Egyetem izanoelektronikai programját megismerve (itt
fedeztek fel az elmúlt hónapban egy új számítóelemet, amelynek mérete néhányszor
tíz nanométer) valószínűsíthetö, hogy egy évtizeden belül a számítógépeknek
ma még elképzelhetetlen teljesítményű generációi jelennek meg. Az emberi agyban a
számolás módjának részleteit nem ismerjük. Egy biztos, hogy nem úgy történik,
mint a mai szántítógépekben. A kisebb egész számokra mintha egy térképünk lenne.
- Mindezek azt a kérdést is , felvetik, vajon a sakkozógép
végrehajtó rabszolgái vagy alkotó irányítói akarunk-e lenní.
- Újabban sok szó esik az Internet használatáról, jelentőségérő1. Itt is az
a kérdés, vajon a képernyő előtt órák hosszat ülő szellemi rágógumizók
legyünk, vagy mindezt uralva eszközként használjuk. Vajon az Intemetre értékes
információt rátevő vagy arról csak vaktában leszedegető információfogyasztók
leszünk. Élnünk kell ezzel a nélkülözhetetlen eszközzel. Egy dolog számomra
biztosnak tűnik: a közoktatásban nem az lnternet-használat az elsődleges feladat. Nem
erre kell milliárdokat költeni, miközben iskolákat zárnak be. Természetesen fontos
ez is, de itt másodlagos. Ha nincs értékrendünk és célunk, akkor a szomszédban
lévő könyvtár vagy múzeum is hiábavaló. Az Internet hásználatának a
közoktatásban, nevelésben és tanulásban betöltött helyét és módszereit ki kell
munkálni. A matematika, fizika és zene terén még a közelmúltban is élvonalban
voltunk. A szellemi, erkölcsi és művészeti értékekre nevelés legnemesebb európai
hagyományait kell folytatnunk, és nem a közismerten gyenge amerikai "public
school"-ok lefelé nivelláló naiv kísérleteit kell követni.
(MAGYAR NEMZET, 1997. július 29.)