Szerző: Dr. Biró Miklós, az MTA SZTAKI Minőségirányítási Osztályának és az EU 5.keretprogramján belüli IST-program magyar oktatási és kapcsolati irodájának vezetője.
A környezeti problémák fő forrása a természet törvényeinek semmibevétele. E problémák felerősödnek a globalizálódó ipari társadalomban. Természetes kérdés: vajon nem nézünk-e szembe hasonló veszélyekkel a gyorsan fejlődő információs társadalomban az embercsoportok kulturális jellemzőinek figyelmen kívül hagyásával. Melyek azok a tényezők, amelyek az információfogyasztókat jellemzik a különböző nemzeti kulturális környezetekben? A kérdést a nemzeti kultúrák statisztikai úton azonosított dimenzióinak segítségével közelítjük meg.
Statisztikai elemzés segítségével Hofstede holland antropológusnak sikerült a
nemzeti értékrendeket négy clusterbe csoportosítani:
Hatalmi távolság: az emberek természetesnek tartják-e, hogy a hatalomból, a
státusból és a kiváltságokból egyenlőtlen mértékben részesülnek az egyének vagy
nem tulajdonítanak jelentőséget ennek az egyenlőtlenségnek.
Individualizmus-kollektivizmus: az emberek az egyéni tevékenységet és
sikereket értékelik-e nagyobbra vagy fontosabb számukra egy társadalmi
csoporthoz való tartozás.
Férfiasság-nőiesség: itt valójában nem a nemi szerepekről van szó, hanem
például a határozott kiállás és a mennyiségi szemlélet értékeléséről szemben a
kompromisszumkészséggel és a minőségi szemlélettel.
A bizonytalanság tűrése, illetve elkerülése: az emberek hozzáállása a nem
egyértelmű ismeretlen helyzetekhez, amelyek vitathatatlanul jellemzik például az
innovációs tevékenységet.
Más értékrendbeli hozzáállások a fenti négy dimenzió valamelyikével erősen
korrelálnak. Vizsgáljuk meg először a hatalmi távolság kapcsolatát az
információs társadalommal, amelynek alapeszköze az internet. Az internetet
eredetileg oly mértékben nem hierarchikusnak és rugalmasnak terveztek, hogy még
egy nukleáris támadásnak is ellenálljon. Nem meglepő tehát, hogy az internet az
információigénylők és -szállítók nem hierarchikus globális piacává vált. A
rugalmas, elosztott struktúra egyben teremti meg a technológiai lehetőséget és a
szociális vonzerőt. Az internetkultúra két legfontosabb alapelve, hogy mindenki
egyenlő és az információ szabadon elérhető. A jól ismert bölcsesség szerint
azonban az információ hatalom.
Vajon az internet kultúrája konfliktusban áll-e az információ felhasználásával a
hatalom, a státus vagy a kiváltságok fenntartása érdekében? Evans egy érdekes
áttekintést ad a francia kultúrával kapcsolatos tanulmányokról. A hatalommal
kapcsolatosan például megjegyzi, a francia igazgató leginkább csak akkor közli a
dolgozókkal a számukra szükséges információkat, amikor azoknak erre szükségük
van. Az igazgató hatalmát az biztosítja, hogy a beosztottaknak mindig vissza
kell térniük az újabb információkért. A státus kapcsán pedig azt jegyzi meg,
hogy „az emberek közötti kommunikáció gyakran indul a végzettséget és a
munkahelyi státust tisztázó beszélgetéssel, amely meghatározza a további
beszélgetés alapszabályait. A francia vezető általában telefonon hívja az
alárendeltjeit, viszont személyesen keresi fel a feletteseit."
A fentiekhez feltétlenül hozzátartozik, hogy Evans szerint „ezek a
tulajdonságok nem minden franciára érvényesek. Egyre nagyobb elmozdulás
figyelhető meg a fent vázolt pontokkal jellemezhető viselkedéstől." Tisztán
látható, hogy az internetkultúra konfliktusban áll a francia kultúra fenti
tulajdonságaival.
Láthattuk, hogy az információ átadásra vonatkozó hajlandóság logikus
összefüggésben áll a nemzeti kultúra hatalmitávolság-indexével. Ezzel szemben az
információkeresésre vonatkozó hajlandóság az individualizmust, illetve a
kollektivizmust előnyben részesítő nemzeti értékrendszerrel hozható kapcsolatba.
Pooka és Füstös a nemzeti kultúrák vezetési stílusra, információigényre és
információátadásra gyakorolt hatását vizsgálta Bolíviából, Magyarországról és
Lengyelországból származó statisztikák alapján. Egyik következtetésük szerint
„a legtöbb magyar és lengyel alkalmazott erősebb vezetői kontrollra,
strukturált munkakörülményekre és feladatspecifikus információkra vágyik. A
bolíviaiakról ugyanez nem mondható el". Ez azért meglepő eredmény, mert Bolívia
Peruval és Chilével határos, amelyek a Hofstede-tanulmány szerint kollektivista
társadalmak. Pooka és Füstös a következőképpen magyarázzák ezt a jelenséget:
„Lengyelországban és Magyarországon 43 évig a tervgazdaság alapeleme volt
a strukturált munkakörnyezet, amely továbbra is kényelmes menedéket jelenthet".
A kollektivista társadalmak alapvető jellemzője, hogy az emberek csoportokhoz
tartoznak, amelyek a hűségért cserébe védelmet biztosítanak. Egy individualista
társadalom értékrendje szerint mindenki saját magáról, illetve közvetlen
családtagjairól kell, hogy gondoskodjon.
Wheeler a világ egy másik sarkából, Kuvaitból publikált egy tanulmányt, amely
szintén az információ közzétételére vagy elérésére vonatkozó hajlandósággal
kapcsolatos. Egy Wheeler által elemzett konkrét eset. „Kuvait erkölcsi
szabályai szerint egy politikai vélemény nyilvános hangoztatása helytelen. A
közösség néhány tagja például ellenzi azt a kormánydöntést, amely szerint
dollármilliókat költenek katonai eszközökre, miközben a régió műemlékei
tönkremennek, mivel a kormány nem áldoz pénzt megőrzésükre. A world wide web
használata azonban - annak érdekében, hogy kellemetlen helyzetbe hozzák a
kormányt a lokális és globális figyelem felkeltésével - ellentmond a
kuvaiti kultúra szellemének, amely szerint az egész ereje és egysége többet
jelent az egyén véleményénél."
Az individualista vagy kollektivista értékrendszer alapvető hatást gyakorol a
csoportos döntéstámogató rendszerek (GDSS) és más groupware-rendszerek
hasznosságával és magával a rendszerrel kapcsolatos felfogásra. Az állítás
alátámasztása érdekében Hofstede-t idézzük, aki maga is egy amerikai
menedzsmentkutatóra hivatkozik. Christopher Earley két 48 fős csoporton végzett
el egy érdekes laboratóriumi kísérletet. Az egyik csoportban dél-kínai
menedzsergyakornokok, a másikban pedig USA-beli hasonló menedzsergyakornokok
voltak. A résztvevők felének mindegyik országban csoportfeladatot adtak, a másik
felének pedig egyéni feladatot. Mindegyik ország résztvevőinek felét mind a
csoportfeladatos, mind az egyéni feladatos részhalmazból megkérték, hogy a
befejezett feladathoz adják a nevüket, a résztvevők másik felét pedig arra
kérték, hogy maradjanak anonimek. „A kínai kollektivista résztvevők akkor
teljesítettek a legjobban, ha csoportosan és anonim módon kellett a feladatot
végrehajtani, a legrosszabbul pedig akkor, ha önállóan és a nevüket feltüntetve
kellett dolgozni. Az amerikai individualista résztvevők akkor voltak a
leghatékonyabbak, amikor önállóan, a név megjelölésével kellett dolgozni és
reménytelenül rosszul teljesítettek a csoportos anonim esetben."
A férfiasság-nőiesség dimenzió kapcsolatos a nemi szerepekkel, de inkább a férfi, illetve női értéksztereotípiák előnyben részesítését jelenti egy adott kultúrában. Két ilyen példa a magabiztosság és a szerénység.
A különböző kultúrák találkozása mindennapos esemény az információs
társadalomban. Ha az emberek nincsenek tisztában a kulturális különbségekkel,
akkor nevetségesnek, idegennek, sokkolónak, sőt akár még gyűlöletesnek is
találhatják ezeket. Atwong egy olyan virtuális osztályteremben megvalósított
kísérletről számol be, amelyben az egyesült államokbeli California State
University-Fullerton és a finn Lappeenranta University of Technology diákjai
vettek részt. A kísérlet tárgya egy marketingkutatási projekt volt, amelynek
részleteit itt szükségtelen tárgyalni. Számunkra fontos információ, hogy
„a projekt az amerikai és a finn diákokat egy virtuális osztályteremben
többnemzetiségű csapatokba rendelte. A diákok az internetet adatgyűjtésre
használták és szükség esetén internetes beszélgetést kezdeményeztek az idegen
csapattagokkal." A történet lényege egy finn diák véleménye alapján foglalható
össze: „Érdekes volt látni a kulturális különbségek hatását még egy olyan
aránylag egyszerű projektben is, mint ez. Amikor először kommunikáltunk az
amerikai csapattársainkkal, először be akartak mutatkozni és az érdeklődési
körükről, a hobbijaikról szerettek volna beszélgetni. Ezt mi furcsának
találtuk. Később jöttünk rá, hogy ezzel a csevegéssel próbáltak közelebbi
kapcsolatot létrehozni. A finnek azonnal a tárgyra szoktak térni. A szóbeli
beszámolókban az amerikai diákok jóval nagyobb hangsúlyt fektettek az előadás
technológiájára, mint mi. Mindazonáltal véleményem szerint a munka minősége
közel azonos volt."
Az információs társadalom technológiái rohamos sebességgel fejlődnek, lendületet
adva az innovációnak. Hofstede eredményei szerint „a bizonytalanságtűrő
országok várhatóan jobban ösztönzik az alapkutatásokat és nagyobb a
toleranciájuk a deviáns gondolatok iránt. Ugyanakkor azonban hátrányban vannak
az alapinnovációk tényleges megvalósítása során, mivel az ilyen
megvalósításokhoz általában a részletesség és pontosság iránti határozott érzék
szükséges. Ez az érzék sokkal inkább a bizonytalanság elkerülő országokban
lelhető fel." Nem meglepő tehát, hogy az információs társadalom technológiáinak
terjedése negatív korrelációban áll a bizonytalanság elkerüléssel.
A fentiekben az információfogyasztók nemzeti kultúra által meghatározott
értékrendjeit vizsgáltuk. E kérdésekkel keveset foglalkoznak, vizsgálatuk
azonban kulcsfontosságú az információs társadalomban. Bármely olyan tevékenység,
amely figyelmen kívül hagyja a kulturális környezetet, az vagy kudarcra van
ítélve, vagy emberek életét rázza meg. Másrészt viszont az információs
társadalom technológiái felhasználhatók arra is, hogy felkeltsék az érdeklődést
a különböző nemzeti kultúrák és értékrendszerek létezése iránt és érzékeltessék
egy adott kultúra tagjaival a többi kultúra előnyeit és értékeit. Ezáltal
járulhat hozzá igazán az információs társadalom a tolerancia globális
növekedéséhez, amelyre akár közvetlen környezetünkben is égető szükség van.