Az információs társadalom betegségei
Roska Tamás akadémikus a globalizációról, az emberi értékekről és a tudósok felelősségéről
Az információtechnika iránt érdeklődő olvasóink előtt nem ismeretlen Roska Tamás akadémikus. Először 1974-ben dolgozott Berkeleyben, a Kaliforniai Egyetemen. Vendégprofesszorként kutat 1989 óta ugyanott, ahol Leon O. Chua professzorral 1992 nyarán megalkották a CNN univerzális számítógép és szuperszámítógép chiparchitektúráját, az első tárolt programú analogikai tömbszámítógépet. Évente több hónapot tölt Berkeleyben, így részese az információs társadalom előnyeinek és hátrányainak. Az értő kutató szemével talán többet lát meg a számítógépek uralta világból, az arányoknak abból az eltolódásából, ami a mai amerikai társadalmat jellemzi.
- Nemrég Kaliforniából hazafelé repülve érdekes cikket olvastam a Wall Street Journal című lapban - mondja Rostra Tamás. - A szerző meggyőzően fejti ki, hogy bár a globalizációnak jelentos előnyei vannak a nemzetközi pénzügyi rendszerbén és a technológiában is, a kultúrák szintjén katasztrófához vezethet. A különböző kultúrák nem "suríthetők", kis idő elteltével az emberek nem érzik jól magukat más kultúrákban, más tradíciók között. Most, amikor nagy lépésekkel közeledünk az Európai Unió felé - ami, azt hiszem, nagyszerű dolog -, nem árt elgondolkodni azon: hogyan őrizzük meg nemzeti identitásunkat úgy, hogy harmonikus életet teremtsünk magunknak, ugyanakkor sajátos értékeinket hozzá tudjuk adni a közösségeihez. El kell gondolkodni azon, hogy a "pluralista, értéksemleges, globalizálódó világ prófétái vajon nem hamis pótlékot ígérnek-e a kis országok kulturális öröksége, nemzeti identitása helyett? A "mintavilág", az amerikai információs társadalom világa már kitermelte jól kitapintható betegségeit. Itthoni, erőszakos propagálói elfedik ezeket, vagy nem is tudnak róluk. De elfedik azokat az emberi és közösségi értékeket is, amelyek pillérei az amerikai társadalom sikerének (a család, a megbízhatóság, a kemény munka tisztelete). Az információtechnika hazai írástudóinak felelőssége erre fölhívni a figyelmet. Az egyébként örvendetes információs eszközök és szolgáltatások nem helyettesítik az oktatás és nevelésemberi értékeket hordozó közösségeit.
- Hosszú idon át tudatosan fosztottak meg embereket
hagyományaiktól, hitüktől.
- Az elmúlt évtizedek politikai, gazdasági, ideológiai változásai a közfelfogásban
sok világképet, hitet leromboltak Keleten és Nyugaton egyaránt. A tudomány
világában is több biztosnak hitt világkép változott meg. A "most már majdnem
mindent tudunk, és csak idő kérdése, hogy mindenre választ kapjunk..."
hangulatot kikezdték a tények és új felismerések. A XIX. század naiv magabiztossága
megrendült. Megtudtuk azt is; hogy vannak kérdések, amelyekre elvileg sem találhatunk
logikailag biztos választ. Mégis, a helyes világképre szükség van, a zavaros
gondolkodás bántja a tisztán látó embert. A tudományellenesség nem visz sehová.
Zsákutcába vezetett az objektív erkölcsi jó és a közjó negligálása, a
"világnézetileg semleges" fogalom népszerűsítése. A szilárd alapokat
kereső, tudományosan képzett, hitében és életeszményeiben a magasabbrendűt valló,
saját gyengéit elismerő, de az értékek megvalósításáért küzdő ember újra kezd
vonzóbbá válni. A család és az élet tisztelete, a szolidaritás az elesettekkel, az
emberi személy tisztelete, az igazmondás egyszerű értékei jobban előtűnnek az olyan
világban, amelyben az aberrált és pusztító "életstíusok" kultusza
tömeges elnyomorodást hozott: az USA-ban minden harmadik gyermek családon kívül
születik, az agresszivitás és kábítószerfogyasztás terjed, Magyarországon pedig a
válás, az öngyilkosság, a magzatpusztítás népbetegség-méreteket öltött.
- Előttünk zajlik a nagy "kísérlet" , az amerikai
társadalom változása.
- Lehetőségünk lenne tanulni a hibákból és az előnyökből is. A
csúcstechnológiákban szépen kirajzolódtak például azok a területek, ahol a
kisvállalkozások tudnak újat adni, és azok, ahol a nagyvállalatok.muködhetnek,
eredményesebben. Nemrég kifejtettem, miképp tudnánk itthon százával indítani olyan
kisvállalkozásokat, amelyek csúcstechnológiát alkalmaznak. Súlyos gondja a magyar .
tudományos életnek, hogy a doktorátust megszerzett, kulcsfontosságú 28-35 éves
korosztály legjobbjai tömegesen maradnak külföldön. Az iskolákat számítógépekkel
akarjuk fölszerelni; miközben nincs meg a megfelelő tartalom, miközben nem
lehet könyedén és olcsón hozzád, a magyar és az európai kultúra értékeihez.
Addig kiváltképpen fölösleges törekvés ez, amíg ennek az az ára, hogy
pedagógusokat bocsátanak el, iskolákat zárnak be. Ezt a , "kísérletet" az
amerikai társadalom öt-hat évvel ezelőtt elvégezte. Azt hitték, hogy az általában
igen alacsony színvonalú állami iskolákban tanuló hátrányos helyzetű gyerekeket a
számítógépek elterjedése fogja megmenteni. Nem így történt. Nagyszerű az
információtechnika adta lehetőség - csakhogy bizonyos életkorban nem segít, hanem
esetleg kárt okoz. Amíg egy gyermek nem. tanulta meg az erkölcsi élet alapszabályait,
a ne ölj, ne lopj, ne hazudj parancsát, addig felesleges a billentyűzettel bajlódnia.
A fantáziadús, harmonikus életre, tudományra, mesterségre az aktív ismeretszerzés,
olvasás, szavalás, zenélés készít fel igazán. A nemes és alapos tartalom
kidolgozó ipar révén kell kitűnnünk. Jó példáink is vannak. Ezekért érdemes
tehetséget, anyagi erőket és politikai befolyás áldó. Ez lehet egy nemzeti
informatikai program sarokpontja.
Hankó Ildikó
(MAGYAR NEMZET, 1999. január 5.)