Vitorlazas0603
Előzmények: M&M (Manolisz és Marcell) már az 1999 augusztus 11-i napfogyatkozás után "kiszúrták"
e 2006 március 29-i, Rodosztól DK-re, kb. 170 km-re húzódó vonalon várható napfogyatkozást.
Szárazföldön Törökországban volt legközelebb olyan hely, ahol teljes a napfogyatkozás, de a nyílt
tengeren mégiscsak érdekesebb, (arról nem is beszélve, hogy Manoliszban görög vér is csörgedez... :-)
Marcell megtalált engem, én Barbarát (FYLY YACHTING AND TRAVEL LTD.), ő meg a nekünk való hajót.
A repülőjegyek beszerzésében Boginak (HVG Exotic Travel) tartozunk soha el nem múló hálával :-)
Vitorlázás 2006, Rodosz, napfogyatkozás
Írt erről Tóth Marcell is egy képes beszámolót a Vitorlázás magazinba
Naplókivonat (nem végleges változat)
Néhány link nem kép, hanem htm fájl (ezeknek címük is van),
ott több kép van egybefogva, lapozni/görgetni kell.
A csapat:
Erzsi, Réka,
András, Manolisz,
Marcell, Zoli,
Áron, István
A hajó: neve
Lemanja (tengeri Istennő),
típusa Sun Odyssey 43 (Jeanneau),
hossz 13.21 m, szélesség 4.19 m, merülés 2.2 m,
vitorlázat 92.2 m2, motor 66 LE
Útvonal: Rodosz - török partok -
Rodosz - keleti part - Rodosz - napfogyatkozás vonala - Lindosz - Rodosz összesen 270 tmf (501 km)
Időszak: 2006. március 25-29
2006.03.25. 11:55 Budapest 44-28,0N 019-00,0E
Indulás Ferihegy 2A-ról, érkezés Athénbe 14:55 (egy óra időeltolódás). Egy
kis városnézés, majd 19:30-kor indulás, 20:30-kor érkezés Rodoszra. Két
taxival vártak, 21:15-kor értünk a kikötőbe. Gyors hajóátvétel (csak a
hajó belsejében levő dolgokat), papírmunka, majd a hajó birtokbavétele.
Még egy kis csavargás a városban, gyros-evés, ivás, alvás...
2006.03.26. 10:00** Rodosz
36-26,9N 028-13,6E
** még egy órát elvesztettünk: ma éjszaka kezdődött a nyári időszámítás
Befejezzük a hajóátvételt (vitorlák, kötelek, motor, horgony stb.) és kifizetjük
a fizetnivalókat. Elrendezzük a saját cuccainkat, a megrendelt étel-
italokat, felkészülünk az indulásra és 13:10-kor végre kifutunk.
Északra indulunk Törökország felé, 5-6-os Ny-i szélben. 3/4
nagyvitorlával (2-es reff) és 1/2 génuával haladunk, negyed szélben
haladunk, a hullámozás miatt egyesek kicsit rosszul lesznek, de hát ez
is benne van a pakliban... A török felségvizeket elérve visszafordulunk,
este 6-kor kötünk ki (horgony + "mooring line"). Az esti program a
tegnapihoz hasonló...
2006.03.27. 11:15 Rodosz 36-26,9N 028-13,6E
Reggeli bevásárlás, ügyintézés a kikötő irodában (mágneskártya
víz/villanyvételhez, kikötői díj) és reggelizés után Rodosz keleti
partja felé vesszük az irányt. 2-es K-i majd 2-es Ny-i széllel, teljes
vitorlázattal haladunk. 14 óra körül legyengül a szél, lehorgonyzunk egy
homokos part mellett, mint kiderül egy
katonai létesítmény előtt: eleinte
kissé idegesen figyeltek minket, de aztán napirendre tértek fölöttünk.
Páran fürdünk (14.2 fokos a víz), nekilátunk ebédet főzni (Marcell a
főszakács), közben a szél gyengülése miatt inkább elindulunk, hogy még
világosban hazaérjünk. E két rövid kiruccanás volt a bemelegítés, holnap
reggel már a "tett színhelyére" indulunk. A kikötést Áron végzi,
mintaszerűen... Vízvétel, a szokásos esti program, majd lefekvés.
2006.03.28. 9:45 Rodosz 36-26,9N 028-13,6E
Kiadós villásreggeli (Erzsi alkotása :-) majd vízvétel után, a
tervezetthez képest alig egy óra késéssel indulunk a napfogyatkozás
vonalának hozzánk legközelebb eső pontja felé. 3-as É-i széllel, teljes
vitorlázattal indulunk. Dél után elcsendesedik, majd 3/4 óra motorozás
után D-DNy-i 2-3-es széllel folytatjuk utunkat. Közben delfinek is
köröznek hajónk körül, mindnyájunk nagy örömére...
Lassan lenyugszik a nap,
majd előbújnak a csillagok, oly fényesen
ragyogva, hogy alig lehet kihámozni közülük az ismertebb
csillagképeket...
2006.03.29. 0:00 Valahol a Földközi közepén 35-18,8N 028-56,2E
Az előző ügyelet még népes nézőközönség kíséretében zajlott, a most
kezdődő kicsit fárasztóbb lesz. A szél gyengül, de ez már senkit sem
zavar, hisz rohamosan közeledünk célpontunk felé. Mivel nagy
tartalékokkal számoltunk, hajnali 3-kor már elértük a "vonalat". Most
már csak a felhők akadályozhatnák meg a megfigyelés sikerességét. Azok
viszont sűrűsödnek. Egyre kevesebb csillag látható.
A nap mégis
tiszta horizonton kel, az ébrenlevők nem kis gyönyörűségére...
Nyolc után meging sűrűsödnek fejünk felett a fellegek, gondterhelten
lessük a tenyérnyi tiszta égbolt-foszlányokat: mintha kicsit nőnének,
sűrűsödnének. Úgy tűnik, mégiscsak kedvelnek minket az Istenek, 10 körül már csak a
látóhatár felhős, zenitünk környéke többnyire tiszta...
Óriáshajó tűnik fel a láthatáron, rohamosan közeleg. Tartjuk az irányt.
Eleinte elénk céloz, majd mögénk, megint elénk, végül kb. 1 km-re tőlünk megállásra
kényszerítettük (ők is a "vonalra jöttek :-). Később még egy személyszállító
foglalt helyet "vonalunk" másik oldalán. Úgy tűnik, jó helyen járunk...
Előkerülnek a szemüvegek, hegesztőüvegek, fényképezőgépek. Teljes
készültségben várjuk az "érintést", és lőn...
És egyre beljebb hatol...
Végül (kb. egy óra múlva) 13:55-kor bekövetkezik a "teljes",
(csak egy fénykorona övezi a fekete holdkorongot), az ezt
megelőző pillanatban pedig a "gyémántgyűrű". Kísérteties fényviszonyok előzték meg a szürkületet...
3p53mp a teljes napfogyatkozás tartama. És akkor kibuggyan ismét a "gyémántgyűrű".
Csodálatos. Felbukkan még egy vitorlás
(francia és belga legénységgel),
Rodoszon már találkoztunk, régi ismerősökként üdvözöljük egymást... Aztán
lassan elindulunk Lindosz (Rodosz K-i részének közepén, hajdani főváros)
felé.
Főzés, evés, naplemente, végül csak Zolival maradtunk a fedélzeten. Ő
vette észre, (mellette ugrott fel) egy népesebb delfincsapat
előhírnökét. Sokan voltak, sokáig cikáztak a hajó orra előtt, hamar
benépesedett a fedélzet, méltó befejezése volt ez a mai napnak...
2006.03.30. 0:00 Valahol a Földközi közepén 35-40,9N 028-26,4E
Továbbra is 3-as D-DNy-i szélben, 2. reffelésre kurtított fővitorlával
és teljes génuával haladtunk. Hajnali 1/2 6-kor 2-re csendesedett a
szél, már pirkadt is, így teljesen kiengedtük/felhúztuk a vitorlákat. Ez a
napfelkelte már nem volt olyan látványos, sűrű pára fedte a horizontot,
s fellegek az eget. (Tulajdonképpen szerencsénk volt, mert
-bár sok előjelét tapasztaltuk egy lehetséges viharnak, végül elkerült minket.)
10-kor értünk a Lindoszi öbölbe,
ahol már két vitorlás (az egyik a már említett) horgonyzott,
közéjük dobtuk horgonyunkat.
Vízretettük a dingit, rá a külmotort (5LE Yamaha). Szépen beindult, de
félúton megállt. Bárhogy is ráncigálták, nem indult újra.
Szerencsére az evezők működtek :-) (Később
kiderült, valahol ömlik a hengerbe a benzin, csak elzárt benzincsappal
indult be egy párszor, de tartósan nem lehetett használni...)
A városka nagyon szép, a nap is kisütött, a bátrabbak még fürdenek is. A
fellegvár délután zárva van, hogy megnézhessük, másnap reggel később
indulunk... Az éjszaka elég kellemetlen, a keletről bejövő hullámokat
oldalról kapja a hajó, néha 40 fokos kilengéseket is okozva.
2006.03.31. 10:00 Lindos (öböl) 36-05,7N 028-05,2E
A várlátogatásban érdekeltek 1/2 9-kor kieveznek, így 10-kor már
indulunk. Alig húzzuk fel a vitorlákat, kiadós esőzés kezdődik,
de legalább a szél is megélénkül, no meg a hajó mosása is megejthető. A
jó széllel ismételten 9,9 csomós sebességet érünk el, e főlé sose megy
a műszer (felettébb gyanús :-) Mikorra a kikötőnk látótávolságba kerül,
kisüt a nap, csendesedik a szél, kitűnő alkalom a
vontázás
kipróbálására, közben az "ember a vízben"-t (MOB) is előadjuk András
személyében. Aztán a kikötő felé vesszük az irányt és a tervezett
időben, 16 órakor kötünk ki (idén harmadszor, és sajnos utójára) a rodoszi kikötőben.
Tankolás után alapos ellenőrzéssel megtörténik a hajóátadás (amit én fontosnak tartok
a következő bérlők miatt, hisz átvételkor mi is "következők" voltunk!),
visszakapjuk a kauciót, de reggelig még mienk a hajó.
Marcell főzi az ünnepi vacsorát
(finom borok kíséretében), utána jó hangulatban hajnalig kártyázunk.
2006.04.01. 9:30 Rodosz 36-26,9N 028-13,6E
Korán kelünk, elfogyasztjuk Erzsi finom rántottáját, bevonjuk zászlóinkat,
és mire a tulaj megérkezik, éppen végzünk a csomagok kihordásával.
Pár perc múlva a taxik is előállnak, és mi búcsút intünk hajócskánknak.
Az egész túra minden szempontból nagyon szerencsésen zajlott,
talán a legnagyobb incidens az volt, hogy a reptéren egy ügyetlen
biztonsági őr eltörte a finom (45 fokos, ráadásul ajándékba kapott) Ouzot...
A repülőút Athénig számunkra azért volt különleges, mert felülről láthattuk azokat
az
ismerős szigeteket,
amelyeket korábban vitorlásokkal látogattuk/kerülgettük.
Hatan még Athénban maradtak, nekik két nap múlva,
számunkra aznap lett a túrának
VÉGE