Vitorlazas0603
Előzmények: M&M (Manolisz és Marcell) már az 1999 augusztus 11-i napfogyatkozás után "kiszúrták"
e 2006 március 29-i, Rodosztól DK-re, kb. 170 km-re húzódó  vonalon várható napfogyatkozást.
Szárazföldön Törökországban volt legközelebb olyan hely, ahol teljes a napfogyatkozás, de a nyílt
tengeren mégiscsak érdekesebb, (arról nem is beszélve, hogy Manoliszban görög vér is csörgedez... :-)
Marcell megtalált engem, én Barbarát (FYLY YACHTING AND TRAVEL LTD.), ő meg a nekünk való hajót.
A repülőjegyek beszerzésében Boginak (HVG Exotic Travel) tartozunk soha el nem múló hálával :-)

Vitorlázás 2006, Rodosz, napfogyatkozás


Írt erről Tóth Marcell is egy képes beszámolót a Vitorlázás magazinba

Naplókivonat (nem végleges változat)

Néhány link nem kép, hanem htm fájl (ezeknek címük is van), ott több kép van egybefogva, lapozni/görgetni kell.

A csapat: Erzsi, Réka, András, Manolisz, Marcell, Zoli, Áron, István

A hajó: neve Lemanja (tengeri Istennő), típusa Sun Odyssey 43 (Jeanneau), hossz 13.21 m, szélesség 4.19 m, merülés 2.2 m, vitorlázat 92.2 m2, motor 66 LE

Útvonal: Rodosz - török partok - Rodosz - keleti part - Rodosz - napfogyatkozás vonala - Lindosz - Rodosz összesen 270 tmf (501 km)

Időszak: 2006. március 25-29

2006.03.25. 11:55 Budapest 44-28,0N 019-00,0E

Indulás Ferihegy 2A-ról, érkezés Athénbe 14:55 (egy óra időeltolódás). Egy kis városnézés, majd 19:30-kor indulás, 20:30-kor érkezés Rodoszra. Két taxival vártak, 21:15-kor értünk a kikötőbe. Gyors hajóátvétel (csak a hajó belsejében levő dolgokat), papírmunka, majd a hajó birtokbavétele. Még egy kis csavargás a városban, gyros-evés, ivás, alvás...

2006.03.26. 10:00** Rodosz 36-26,9N 028-13,6E

** még egy órát elvesztettünk: ma éjszaka kezdődött a nyári időszámítás

Befejezzük a hajóátvételt (vitorlák, kötelek, motor, horgony stb.) és kifizetjük a fizetnivalókat. Elrendezzük a saját cuccainkat, a megrendelt étel- italokat, felkészülünk az indulásra és 13:10-kor végre kifutunk.

Északra indulunk Törökország felé, 5-6-os Ny-i szélben. 3/4 nagyvitorlával (2-es reff) és 1/2 génuával haladunk, negyed szélben haladunk, a hullámozás miatt egyesek kicsit rosszul lesznek, de hát ez is benne van a pakliban... A török felségvizeket elérve visszafordulunk, este 6-kor kötünk ki (horgony + "mooring line"). Az esti program a tegnapihoz hasonló...

2006.03.27. 11:15 Rodosz 36-26,9N 028-13,6E

Reggeli bevásárlás, ügyintézés a kikötő irodában (mágneskártya víz/villanyvételhez, kikötői díj) és reggelizés után Rodosz keleti partja felé vesszük az irányt. 2-es K-i majd 2-es Ny-i széllel, teljes vitorlázattal haladunk. 14 óra körül legyengül a szél, lehorgonyzunk egy homokos part mellett, mint kiderül egy katonai létesítmény előtt: eleinte kissé idegesen figyeltek minket, de aztán napirendre tértek fölöttünk. Páran fürdünk (14.2 fokos a víz), nekilátunk ebédet főzni (Marcell a főszakács), közben a szél gyengülése miatt inkább elindulunk, hogy még világosban hazaérjünk. E két rövid kiruccanás volt a bemelegítés, holnap reggel már a "tett színhelyére" indulunk. A kikötést Áron végzi, mintaszerűen... Vízvétel, a szokásos esti program, majd lefekvés.

2006.03.28. 9:45 Rodosz 36-26,9N 028-13,6E

Kiadós villásreggeli (Erzsi alkotása :-) majd vízvétel után, a tervezetthez képest alig egy óra késéssel indulunk a napfogyatkozás vonalának hozzánk legközelebb eső pontja felé. 3-as É-i széllel, teljes vitorlázattal indulunk. Dél után elcsendesedik, majd 3/4 óra motorozás után D-DNy-i 2-3-es széllel folytatjuk utunkat. Közben delfinek is köröznek hajónk körül, mindnyájunk nagy örömére...

Lassan lenyugszik a nap, majd előbújnak a csillagok, oly fényesen ragyogva, hogy alig lehet kihámozni közülük az ismertebb csillagképeket...

2006.03.29. 0:00 Valahol a Földközi közepén 35-18,8N 028-56,2E

Az előző ügyelet még népes nézőközönség kíséretében zajlott, a most kezdődő kicsit fárasztóbb lesz. A szél gyengül, de ez már senkit sem zavar, hisz rohamosan közeledünk célpontunk felé. Mivel nagy tartalékokkal számoltunk, hajnali 3-kor már elértük a "vonalat". Most már csak a felhők akadályozhatnák meg a megfigyelés sikerességét. Azok viszont sűrűsödnek. Egyre kevesebb csillag látható. A nap mégis tiszta horizonton kel, az ébrenlevők nem kis gyönyörűségére...

Nyolc után meging sűrűsödnek fejünk felett a fellegek, gondterhelten lessük a tenyérnyi tiszta égbolt-foszlányokat: mintha kicsit nőnének, sűrűsödnének. Úgy tűnik, mégiscsak kedvelnek minket az Istenek, 10 körül már csak a látóhatár felhős, zenitünk környéke többnyire tiszta...

Óriáshajó tűnik fel a láthatáron, rohamosan közeleg. Tartjuk az irányt. Eleinte elénk céloz, majd mögénk, megint elénk, végül kb. 1 km-re tőlünk megállásra kényszerítettük (ők is a "vonalra jöttek :-). Később még egy személyszállító foglalt helyet "vonalunk" másik oldalán. Úgy tűnik, jó helyen járunk...

Előkerülnek a szemüvegek, hegesztőüvegek, fényképezőgépek. Teljes készültségben várjuk az "érintést", és lőn... És egyre beljebb hatol... Végül (kb. egy óra múlva) 13:55-kor bekövetkezik a "teljes", (csak egy fénykorona övezi a fekete holdkorongot), az ezt megelőző pillanatban pedig a "gyémántgyűrű". Kísérteties fényviszonyok előzték meg a szürkületet... 3p53mp a teljes napfogyatkozás tartama. És akkor kibuggyan ismét a "gyémántgyűrű". Csodálatos. Felbukkan még egy vitorlás (francia és belga legénységgel), Rodoszon már találkoztunk, régi ismerősökként üdvözöljük egymást... Aztán lassan elindulunk Lindosz (Rodosz K-i részének közepén, hajdani főváros) felé.

Főzés, evés, naplemente, végül csak Zolival maradtunk a fedélzeten. Ő vette észre, (mellette ugrott fel) egy népesebb delfincsapat előhírnökét. Sokan voltak, sokáig cikáztak a hajó orra előtt, hamar benépesedett a fedélzet, méltó befejezése volt ez a mai napnak...

2006.03.30. 0:00 Valahol a Földközi közepén 35-40,9N 028-26,4E

Továbbra is 3-as D-DNy-i szélben, 2. reffelésre kurtított fővitorlával és teljes génuával haladtunk. Hajnali 1/2 6-kor 2-re csendesedett a szél, már pirkadt is, így teljesen kiengedtük/felhúztuk a vitorlákat. Ez a napfelkelte már nem volt olyan látványos, sűrű pára fedte a horizontot, s fellegek az eget. (Tulajdonképpen szerencsénk volt, mert -bár sok előjelét tapasztaltuk egy lehetséges viharnak, végül elkerült minket.) 10-kor értünk a Lindoszi öbölbe, ahol már két vitorlás (az egyik a már említett) horgonyzott, közéjük dobtuk horgonyunkat.

Vízretettük a dingit, rá a külmotort (5LE Yamaha). Szépen beindult, de félúton megállt. Bárhogy is ráncigálták, nem indult újra. Szerencsére az evezők működtek :-) (Később kiderült, valahol ömlik a hengerbe a benzin, csak elzárt benzincsappal indult be egy párszor, de tartósan nem lehetett használni...)

A városka nagyon szép, a nap is kisütött, a bátrabbak még fürdenek is. A fellegvár délután zárva van, hogy megnézhessük, másnap reggel később indulunk... Az éjszaka elég kellemetlen, a keletről bejövő hullámokat oldalról kapja a hajó, néha 40 fokos kilengéseket is okozva.

2006.03.31. 10:00 Lindos (öböl) 36-05,7N 028-05,2E

A várlátogatásban érdekeltek 1/2 9-kor kieveznek, így 10-kor már indulunk. Alig húzzuk fel a vitorlákat, kiadós esőzés kezdődik, de legalább a szél is megélénkül, no meg a hajó mosása is megejthető. A jó széllel ismételten 9,9 csomós sebességet érünk el, e főlé sose megy a műszer (felettébb gyanús :-) Mikorra a kikötőnk látótávolságba kerül, kisüt a nap, csendesedik a szél, kitűnő alkalom a vontázás kipróbálására, közben az "ember a vízben"-t (MOB) is előadjuk András személyében. Aztán a kikötő felé vesszük az irányt és a tervezett időben, 16 órakor kötünk ki (idén harmadszor, és sajnos utójára) a rodoszi kikötőben.

Tankolás után alapos ellenőrzéssel megtörténik a hajóátadás (amit én fontosnak tartok a következő bérlők miatt, hisz átvételkor mi is "következők" voltunk!), visszakapjuk a kauciót, de reggelig még mienk a hajó.

Marcell főzi az ünnepi vacsorát (finom borok kíséretében), utána jó hangulatban hajnalig kártyázunk.

2006.04.01. 9:30 Rodosz 36-26,9N 028-13,6E

Korán kelünk, elfogyasztjuk Erzsi finom rántottáját, bevonjuk zászlóinkat, és mire a tulaj megérkezik, éppen végzünk a csomagok kihordásával. Pár perc múlva a taxik is előállnak, és mi búcsút intünk hajócskánknak.

Az egész túra minden szempontból nagyon szerencsésen zajlott, talán a legnagyobb incidens az volt, hogy a reptéren egy ügyetlen biztonsági őr eltörte a finom (45 fokos, ráadásul ajándékba kapott) Ouzot...

A repülőút Athénig számunkra azért volt különleges, mert felülről láthattuk azokat az ismerős szigeteket, amelyeket korábban vitorlásokkal látogattuk/kerülgettük. Hatan még Athénban maradtak, nekik két nap múlva, számunkra aznap lett a túrának

VÉGE