Vitorlázás '03
Napló kivonat
Személyzet: Adrienn, Ági, Bea, Csilla, Kinga, Zsófi, András, M. István (kapitány), P. István, Wladek
A hajó: neve Mars, típusa SAS 39, hossz 11.8 m, szélesség 3.85m, merülés 1.6 m, vitorlázat 86 m2, motor 28 LE
Útvonal: Sukosan (Zlatna Luka) - Dugi Otok - Komiza - Bisevo - Vis - Lastovo - Dubrovnik - Korcula - Scedro - Hvar - Split - Trogir - Stari Trogir - Rogoznica - Zirje - Sukosan, összesen 577 tmf (1068 km)
Időszak: június 28 - július 12
06.28. 00:30 Budapest 44-28,0N 019-00,0E
Indulás Gazdagrétről, három kocsival (Bea, András, Wladek), töménytelen sok cuccal: sör, bor, pálinka, egy kevés (kétheti) élelem, búvárfelszerelések, szerszámok, szeksztáns és egyéb navigációs eszközök, no meg a személyes csomagok...
Egy pár riasztással Bea még a lakótelep tudtára adta, hogy létezünk, aztán sikeresen elindultunk :-) . Éjszaka elég jól lehetett haladni, nappal már döcögősebben, de így is 11 előtt már a kikötőnkben voltunk.
(Bea is férfiasan bírta a hosszú vezetést :-) .
06.28. 13:00 Sukosan 44-03,2N 015-17,8E
Hajóátvétel: 1 000 EUR kaució (a hajó bérleti díja 3 088 EUR).
Behajózás. Indulás 16:00, 10 perc motorral, majd teljes vitorlázat. Egy kis whisky-vel ünnepeljük az indulást :-) . 18:10 horgonyzás Dugi Otok DK-i részén, egy öbölben. Közben delfineket látunk, ettől mindenki felvillanyozódik.
Egyesek a dingivel kimennek a partra (jól összekarmolja őket a bozót), fürdés, evés, alvás. Éjszaka villámlik, de hozzánk nem ér el a zivatar szele.
06.29. 5:00 Dugi Otok DK-i része 43-53,7N 015-11,4E
Indulás Vis felé, a szigeteken kívül. Élénk ÉNy-i szél (3-4 °B), közepes hullámok, teljes vitorlázat, 6-7 csomós 3/4-es menet. 6 óra körül vihar előjelei mutatkoznak. Erősödik a szél, eleinte a hátunk mögött, később körös-körül elsötétedik az ég.
A vitorlákat 1/2-re majd 1/3-ra reffeljük Jól haladunk, de a hullámok miatt többen rosszul vannak (András méltán érdemli ki "a leggyorsabb vödörelkapó" címet :-) . Később az eső is utolér.
Aztán lassan lecsendesedik a szél, kitisztul az ég, és du. 2-kor már önfeledten vontázunk a hajó után. Később ismét feltámad a szél, teljes vitorlázattal pillangózunk (a SPI-bummal) Vis felé.
Előttünk megállás nélkül, folyamatosan villámlik, mintha tűzijáték lenne, de fölöttünk csillagos az ég, kellemes széllel vitorlázunk. Hajnali 1:30-kor érünk Komizába, nincs szabad hely, az öbölben horgonyzunk.
Reggel kikötünk, egyesek jeges kávét keresnek, az nincs: nekünk a hideg sör is megfelel. Pótoljuk a dedalon-készletet.
06.30. 10:00 Komiza 43-02,7N 016-05,2E
Indulás Bisevo felé. 11:10 Bisevo, Kék barlang (42-58,7N 016-01,2E), saját dingivel megyünk be két részletben, így is 20 kuna. Utána fürdés, búvárkodás a sziget D-i részén.
Zsófi és Adrienn úgy úszkálnak a vízalatt, mint gyakorlott búvárok, de persze a többiek is nagyon élvezik a vízalatti világot. 14:30-kor indulunk Vis sziget Vis (fő)városába. 18:30 kikötés, evés, városnézés (a legelső kocsmáig :-) , fagyi/sör, alvás.
07.01. 5:30 Vis 43-03,6N 016-11,8E
Indulás Lastovoba. Jó szél, teljes vitorlázat, később túl jó, kissé bereffelünk. Nagy hullámokkal szemben cirkálunk, jó, hogy Komizában pótoltuk a gyógyszer-készletünket :-) .
5-6-7-es szelek váltogatják egymást kifürkészhetetlen ritmusban, egyfolytában kell állítanunk a reffeléseket. 18:30-kor kötünk ki Lastovo D-Ny-i öblében. A kikötő még nem üzemel, de a kikötő-kötelek már bent vannak.
Megbeszélünk egy merülést az itteni búvárbázis (Diving paradise) vezetőjével reggel 9-re, majd fürdés (édesvíz nincs, de nagyon tiszta az öböl vize), evés, alvás.
07.02. 9:00 Lastovo 42-43,9N 016-22,0E
A merülés (Kingával merültem) szép volt (vörös korallok, languszta, polipok stb.), közben a többiek elsétáltak kenyérért (András lábát feltörte a szandálja), fürödtek, pihentek 12:30-kor indulunk Dubrovnik (Raguza) felé.
Másnap délelőttre tervezzük az érkezést. Hátszél, pillangózás, közben készül a vacsora (finom lecsó: Ági a főszakács). Ismét szép csillagos az ég, éjfélig szinte mindenki kint van.
Aztán lassan nyugovóra térnek, Bea kormányoz, ami nem kis feladat, mert időközben a szél is elpihent, aztán 3 körül Pi veszi át a kormányt.
Reggel (07.03.) 9-kor kötünk ki a Milno Pracot nevű ACI marinában, a Dubrovnika folyó torkolatában (326 Kn). Elmondhatatlan sikere van az édesvizű medencének. A kimerítő városnézést is az éjféli fürdés koronázza...
07.04. 5:20 Dubrovnik 42-40,3N 018-07,6E
A Lumbardai (Korcula) búvárbázis a következő cél. Erősödik és jobbra fordul a szél, a reggeli 90°-os szél délutánra fokozatosan 210°-ig fordul, majd ismét keletire vált.
Lumbarda mellett horgonyt dobunk, vacsorához készülődünk, amikor a szárazföld irányából vihar jelei mutatkoznak. Nem kockáztatjuk a vacsorát, lemondunk Lumbardáról és inkább bemotorozunk Korcula marinájába.
Vacsora spagetti, előtte sárgaborsó leves (Bea alkotása). Mindkettőnek nagy sikere van. Séta a városban, hangulatos kis lokál... Az egyik házról azt tartják (illetve sokan cáfolják :-), hogy Marco Polo édesapja lakott benne. Éjszaka betört egy hidegfront, 6-7-es szél.
07.05. 5:20 Korcula 42-57,5N 017-08,3E
Reggel kiderült, hogy a városi térképen jelölt búvárbázis rég megszűnt, Lumbardába visszamenni nem akartam, így mielőbbi indulás mellett döntöttünk. Ez délre sikeredett :-( .
Míg a kikötőben vártam, a tegnapi spagetti maradványait majszolva néztem, mint korzóznak előttünk az emberek, egy magyar családra lettem figyelmes. Kiderült, hogy ismerjük egymást.
"Ma sem tudunk kimenni", -mondta a férj a feleségnek- "6-7-es szél fúj a csatornában" (Peljeski csatorna). Elgondolkodtam: egyre jobban figyelek az emberek közérzetére, egyre óvatosabb vagyok, még mindig nem eléggé?
Dupla dedalon-adagot rendeltem :-) , mindent gondosan rögzítettünk, és elindultunk. Ági sapkáját lefújta a szél, sikeresen kimentettük, majd 1/2-re reffelt vitorlákkal, motor-rásegítéssel nekivágtunk a csatornának.
Nemsokára egy csörlőkar is odaveszett, ettől eltekintve megfelelően, de elég lassan cirkáltunk (a partok közt össze-vissza verődő rövid hullámok folyton megfogták a hajót), körülöttünk pedig vágtattak a szörfösök.
Kb. két órát tartott, amíg kiértünk a "csőből", utána már a nagy hullámokon motor nélkül is elfogadhatóan lehetett cirkálni. Alkonyatkor még csak Scedro-nál (egy kis sziget Hvartól délre) jártunk.
Az egész napi koplalás után gondoltam, inkább korábban megállunk, itt éjszakázunk egy megfelelő öbölben. Amikor Pi-t megkértem, készítse elő a horgonyt, idegesen előrehívott: a horgonynak hűlt helye! :-(
Valószínűleg a csatornában veszthettük el, mint később kiderült, a seklijét nem lehetett rendesen megszorítani (a sekli "U"-ja még a lánc végén volt, később a csapja is előkerült).
Az öbölben köröztünk, közben a tartalék-horgonyt szereltük a lánc végére és ezzel párhuzamosan ment vacsora-készítés. Már-már nyugovóra tértünk, amikor megerősödött a szél, és sodródni kezdtünk.
Okosabbnak tűnt éjszaka vitorlázni (és haladni "a megoldás felé"), mint félóránként újradobni a horgonyt (ráadásul az akkumulátor túl gyenge, a láncot kézzel kell felhúzni).
Éjszaka Zsófi kormányzott, kellemes É-i szélben. Hvar előtt bevontuk a vitorlákat, körbemotoroztuk a kivilágított várost, igazán szép látványt nyújtott, majd kikötöttünk a szemközti kis szigeten levő Palmizana marinában.
1/2 9-kor indultunk Hvar-ba, város- illetve horgony- nézésre. Jegeskávé volt, de horgony (16 kg-os PLUG) sajnos nem :-( .
07.06. 11:20 Hvar 43-10,5N 016-23,8E
Splitben remélünk horgonyt venni. Jó a szél, jó a hangulat, élvezzük a vitorlázás gyönyöreit. 16:25-kor kötünk ki, a manővert ezúttal "főnavigátorunk", Wladek hajtja végre.
Vacsora, vásárlás, városnézés. Vasárnap délután az üzletek nyílván zárva vannak, másnap reggel mind az öt Split-i hajósboltot végigjárom, van kisebb, nagyobb, szögletesebb és gömbölyűbb horgony, csak nekünkvalót nem találok.
Megbeszélem a charter-céggel, hogy hozzanak egyet Trogirba (addig nem tudunk nyugodtan a szabadban éjszakázni).
07.07. 10:00 Split 43-30,3N 016-26,0E
Trogir felé két megállást terveztünk. Andrásék tavaly Ciovo szigetén nyaraltak, Csilla (meg a többiek) ott szerettek volna kicsit nosztalgiázni :-) , felsétáltak egy kis templomhoz.
Megálltunk még egy Ciovo előtti kis szigetnél is: búvárkodás, fürdés, "kincskeresés". Délután négykor jó széllel indultunk Trogirba, aztán egy hirtelen jött zivatar szélén, pár csepp esővel megúszva, gyorsan kikötöttünk.
Nemsokára "megérkezett" a horgonyunk is, aztán a szokásos program: rengeteg zuhanyozás, vacsora, vár, város-nézés, fagyi/sör stb.
07.08. 8:30 Trogir 43-30,8N 016-14,9E
Korán reggel megnézzük a halpiacot (sajnos nem költöttem fel mindenkit :-( ), aztán indulunk a Stari Trogir nevű öböl felé. Útközben delfineket látunk, sokáig "üldözzük" őket, de most nincs kedvük barátkozni :-( .
Dél körül érünk az öbölbe, itt végre kedvünkre horgonyozhatunk. Nagy fürdések, búvárkodások, kincskeresés, és egy szép csillagos éjszaka. Még egy kis dalolászást is megejtünk: Bea és Zsófi kétszólamban, nagyon szépen énekelnek ...
07.09. 4:50 Stari Trogir 43-27,8N 016-08,9E
Előző nap megbeszéltük a Rogoznicában levő Pongo búvárbázissal reggel 9-re egy találkozót, ezért a korai indulás. Kétszer körbejárjuk a szigetet, amíg végre egymásra találunk.
A délelőttünk merüléssel telt (sziklafal "gorgoniákkal" majd amfórák), addig a többiek felfedezték a szigetet. Délután kettő körül indulunk tovább, Zirje felé cirkálunk 2-es szélben.
21:50-kor érünk a kiszemelt öbölbe. A horgony csörlője nem működik, a hajó orrát a parthoz, a farát a tartalékhorgonyhoz rögzítjük.
07.10. 10:30 Zirje (Tratinska) 43-38,0N 015-37,3E
Reggelre kiderül, hogy közben a parton nyílt egy kocsma, ezért az öbölbe egy csomó bóját telepítettek... :-( Fürdés, búvárkodás, séta a szigeten, azután elindulunk egy vízalatti zátonyhoz búvárkodni.
40 perc alatt odaérünk, a zátonyon horgonyzunk (5-6 m). Egy szép sziklafal (64 m-ig megy le) és egy roncs (45-50 m-en), languszták és korallok a fő látványosság, de szabadtüdővel és sok szépet lehet látni.
Most többek között egy tonhal raj és két kis (60 cm) macskacápa a mutatkozik. A lányok kiúsznak a közeli kis szigetre. Délután egy körül indulunk jó széllel Kaprije sziget felé.
Egyszer tavasszal jártam itt, és úgy élt emlékeimben, mint egy csendes kis falucska, ahol napjában kétszer megáll egy-egy személyszállító hajó, azonkívül a madár sem jár arra.
Gyanúsan sok vitorlás tartott ugyanarra, és kiderült, hogy az egyik legfrekventáltabb hely :-( . Jó nagy öböl van a falu előtt, de estére annyira megtelt, hogy 10 m- re horgonyoztak egymástól a hajók.
Dingivel szállítottam ki a legénységet. Estére mikor visszatértek volna a hajóra, valahogy elnyomott az álom. Már félórája kiabáltak és fütyültek felverve az egész környéket. Aztán Csilla "feláldozta magát", beugrott a vízbe, erre rögtön felébredtem :-) .
Ez az utolsó éjszakánk, a következőt már Sukosanban töltjük :-( .
07.11. 4:30 Kaprije 43-40,4 015-43,5E
<<"Ez az utolsó vitorlázós napunk. Ismét borús, hűvös az idő, de legalább jó szelünk volt." Ez a tavalyi naplókivonatból való, de ideillik.. >> Most szerepel harmadszor ez a mondat a naplókivonatban :-)
Korán indulunk, hogy kihasználhassuk az utolsó napot, és még időben beérjünk a kikötőbe, ahol még sok tennivalónk lesz.
Az útirányunkat Biograd felé módosítjuk, valami gyógyszert kell beszerezni. Közben tankolunk is, aztán megállunk egy kis sziget mellett, még egy utolsó fürdésre, búvárkodásra.
Kinga és Adrienn kieveznek a szigetre, a többiek kincsekre vadásznak. Két szép sonkakagylót is látunk, de nem bántjuk őket...
1/2 4 körül érkezünk a kikötőbe, Pi végzi el az utolsó kikötést. Aztán mintha egy álom szakadna félbe, felgyorsulnak az események: sietve csomagolni, pakolászni, irdatlan mennyiségű csomagot kicipelni, rendet rakni, takarítani...
Este 8 körül érkezünk a vendéglőbe, itókát és mindenféle tengeri és szárazföldi herkentyűt rendelünk. Az étvágyunk lassan csillapodik, de a szomjunk sehogyansem akar szűnni :-)
Ez volt az utolsó vacsora, és bár étellel-itallal telve vagyunk, mégis valami ürességet érzünk. Talán ezek az út legnehezebb pillanatai...
07.12. 9:00 Sukosan 44-03,3N 015-17,8E
A kiadós reggeli után a hajóátadás rendben lezajlik, a horgony elvesztését a főnökkel kell tisztázni: eleinte "szívózik", aztán "nagylelkűen" odaszól a "kislánynak", hogy visszaadhatja a kauciót. (A csörlőkart persze szó nélkül megvettük, az nem volt vitatéma.)
Az út hazafele -kisebb dugóktól eltekintve- simán ment, este 9 körül érkeztünk Budapestre, és ezzel a túránknak is
VÉGE