Vitorlázás 2000
Napló kivonat
Személyzet: András, Ági, Csilla, Kinga, Kata, Áron, Bogi, M. István (kapitány), P. István (p kapitány), Sándor
A hajó: neve Ouzo 10 J , típusa Olimpic Sea 42, hossza 12.8 m, szélessége 3.9m, merülése 1.9 m, vitorlázat (34+55)m2, motor 50 LE
Útvonal: Lavrio, Milos, Bali (Kréta), Iraklion, Santorini, Ios, Antiparos, Mikonos, Siros, Kea, Lavrio, össz. 580 tmf (1073 km)
Időszak: július 22 - augusztus 4
07.21. 8:00 Budapest
Indulás a Népstadiontól a Siamos Tours cég buszával (30 000 Ft a retúr jegy transzferrel a kikötőig + 5 000 Ft a biztosítás). Rengeteg a csomag: két heti kaja 10 em
bernek (70 eFt), seksztáns, video, búvárfelszerelések stb. A busz légkondicionált, az utazás kb. 36 óra..
07.22. 18:00 log: 0 Lavrio 37-42,7N 024-03,6E
Hajóátvétel: 2 800 USD hajóbérlés, 1 000 USD kaució. Behajózás. 15-18, indulás 30 perc motorra
l, majd teljes vitorlázat. Stílszerűen Ouzo-val ünnepeljük az indulást... Túros csusza a vacsora, Bogi a szakács. Eláll a szél, Yeorios mellett horgonyzunk (éjszakai ügyelet).
07.23. 18:30 log: 87 Milos 37-43,8N 024-23,6E
Hajnali 3-kor feltámad a szél
, folytatjuk utunkat Milos felé (első napfelkelte a nyílt vízen). 40 perc motorozással végül elérjük Milost: fürdés, csónakázás, vacsora (bableves). Folytatjuk utunkat Kréta felé, de alig van szél (második napfelkelte a nyílt vízen) ...
07.24. 23:30 log: 197 Bali 35-24,8N 024-47,0E
Kinga névnapja: csokikrém. Változó erősségű (gyengeségű J ) hátszélben imbolygunk, fürdünk, "vontázunk", delfineket is látunk (sajnos csak messziről), már meg is vacsorázunk (rizseshús) mire kitartásunk meghozza gyümölcsét: még éjfél előtt kikötünk Baliban!
07.25. 16:50 log: 203 Bali 35-25,0N 024-47,2E
Bérlünk két palackot (3 000 GRD) a Hipocampos Diving Center-től (Angelos, Corina, már fél éve fűzöm őket e-mail-en). A napi program fürdés
, búvárkodás, vacsorára Bogi féle tejszínes-gombás spagetti, este nagy buli a helyi DISCO-ban.. Kora reggel (5:30) indulás Iraklionba.
07.26. 10:50 log: 235 Iraklion 35-20,6N 025-08,2E
(Harmadik napfelkelte a nyílt vízen.) Érdemes volt korán indulni, 8 órakkor delfinek veszik körül a hajót, és mindenki nagyon örül... Időben érünk Iraklionba, reggeli után kultúrprogram: a knoszoszi palota és a múzeum. Közben sütök 50 bundáskenyeret (a ke
nyér állaga és a holnapi út egyaránt indokolja). Kenyér, víz vételezés. Vacsorára lecsó. Hajnalban (4:40) indulunk Santorini felé.
07.27. 21:05 log: 314 Santorini - DK 36-20,2N 025-26,0E
(Negyedik napfelkelte a nyílt vízen.) Elég jó széllel haladunk
, délután delfineket látunk, de nem jönnek a hajóhoz. Csendesedik a szél, vacsora főzésre alkalmas menet (finom szójapörkölt J ). Végül bemotorozunk az ajánlott új kikötőbe: víz nincs, csalódottak az emberek...
07.28. 15:45 log: 360 Ios 36-43,3N 025-16,4E
Korán reggel átmotorozunk Thirába: a szokásos bója nincs ott, kikötünk horgonnyal, de az első nagyhajó hulláma "felülteti" a hajónkat. Úgy döntünk, városnézés helyett inkább fürdünk a szemközti öbölben. Dél körül indulunk Iosba, délután kikötünk. Tipikus szép görög sziget. Ismét Bogi a főszakács: fasírt krumplipürével: igazi siker. Ráadásul végre a szalonban vacsorázunk. Az kikötő esti hangulata (nyüzsgése J ) lenyűgöző...
07.29. 16:50 log: 389 Antiparos 37-02,5N 025-05,2E
Korán indulunk Iosból, ez az ötödik napfelkelténk a nyílt vízen. Közepes széllel elfogadhatóan haladunk, közben fürdünk, vontázunk, MOB (ember a vízben) gyakorlatot végzünk. Még magasan áll a nap, mikor horgony vetünk A
ntiparos öblében. A motoros dingivel percek alatt kiérünk a partra, a Blue Island Divers búvárbázison megbeszéljük Alexandros-szal a másnapi merülést: értünk jönnek a motorosukkal reggel, egy barlanghoz meg egy vízalatti hegyrendszerhez visznek, kettőnknek potom 100 USD... Vacsora lencseleves. Mivel horgonyon állunk, éjszakai ügyelet tartunk óránkénti váltással.
07.30. 15:10 log: 407 Antiparos 37-02,5N 025-05,2E
Áron és én (
M. István) búvárkodni megyünk, gyönyörű helyekre visznek. A többiek strandolnak, vásárolnak, élvezik a szárazföldet. Háromra érünk vissza, András levessel vár: finom csak kissé sűrű és kevés J . Utána indulunk Delos felé. A szél nagyon gyenge. Az ötödik napfelkelténk a nyílt vízen hoz egy kis szellőt.
07.31. 16:17 log: 449 Mikonos 37-27,8N 025-19,6E
Délelőtt erősödik a szél, aztán 11 körül hirtelen eláll. Látható, hogy valami készülődik. Mivel úgyis Delos előtt vagyunk, bevonjuk a vitorlákat. 180 fokot fordul a szél, ez már a Meltemi! Delosnál horgonyt dobunk, de mire elszánnák magukat a partraszállásra, csúszni kezdünk. Inkább továbbmegyünk Mikonos felé. A szél már viharos erejű (35 csomó), a hullámok is rendesen megnőttek (3-4 m) fel kell venni a vízhatlan ruhákat. Két óra múlva horgony
t dobunk a kikötőbe, de továbbküldenek: épült egy új kikötő a közelben. Még egy jó félóra, mire kikötünk, a társaság nagy megkönnyebbülésére... Rizseshús a vacsora. A Meltemi 3-5 napig tartó erős (6-8 B) északi szél, így reménytelen kivárni a végét. Sütök még 50 bundáskenyeret (ezúttal kétszersültből), alaposan felkészülünk az indulásra (mentőmellények, hevederek, teljes rend stb.). A szomszédos hajó kapitánya többször is megpróbál lebeszélni az indulásról: ilyen szélben a biztosító nem fizet. Kellemetlenül érint az aggályoskodása, de legalább még óvatosabb leszek.
08.01. 15:10 log: 473 Syros (Khondra) 37-23,4N 024-56,6E
Bogi névnapja: csokikrém. Már szinte dél van mire elindulunk. 1/3-ra (1/9 felület) kurtított vitorlákkal is vágtat a hajó, dől is, de csak az elfogadható mértékig. Óriásiak a hullámok (4-6 m), és a menet első felében (bő
ź) becsapnak, később (ž-es menet) már minden kellemesebb. A szél eléri a 40 a hajó pedig néha a 10 csomót. Négy óra kemény menet után horgonyzunk a tervezett pihenőhelyen. A társaság felélénkül, ki-be csónakáznak, úszkálnak. Bableves a vacsora. Éjszaka a szokásos ügyelet...
08.02. 12:25 log: 519 Kea DK (kis öböl) 37-31,9N 024-18,2E
Reggel hétkor indulunk Kea DK-i részén egy (már korábban kipróbált) öblébe. Cirkálni kell, de szel
ünk bőven van. Erős szél, hatalmas hullámok, "igazi" vihar. Kikötéskor kis probléma a horgonnyal: beragadt a "fel" relé. (Megoldás: a 100 A-es biztosíték KI! Később sikerült megjavítani.) Az öböl mindenkinek nagyon tetszik, hegymászás, úszás, fejesugrások a sziklákról, búvárkodás stb. Egyszóval paradicsomi állapotok! Spagetti a vacsora. Előtte előkerül az aszalt szilva és barack, rendes hascsikarásban volt részünk... Éjszaka a szokásos ügyelet.
08.03. 17:20 log: 552 Kea ÉNy 37-39,6N 024-18,7E
Reggel hé
tkor indulunk Kea átellenes csücskébe (" igazi kikötőbe, emberek közé J "). Keményen kell cirkálni, de szelünk most is van bőven. A tegnapihoz hasonló hullámok, de most szemből... Hét órás kemény menet után kikötés. Kikötéskor ismét kis probléma a horgonnyal: most a távvezérlő ázott be, nem áll meg se "fel" se "le". Azt is megjavítjuk, meg a WC-t. Lencseleves, alvás (persze előtte kiélvezik a szárazföld varázsát: kiderül, hogy jobban inog, mint a hajó J ).
08.04. 18:00 log: 578 Lavrio 37-42,7N 024-03,6E
Reggel hatkor indulunk (előtte egy órát készülődtem: rámolás, GPS beállítások stb.) Már a kikötőben is erőssen mozog a hajó. Nagyobbak a hullámok, erősebb a szél mint eddig. Az út első szakasza kedvezőbb (szinte félszél, csak a hullámokra kell ügyelni), utána tiszta szembeszél. Zsebkendőnyi vitorlával és motorral bukdácsolunk a nagy hullámokon, de jól bírja a hajó és a motor. Végül sikeresen kikötünk, jöhet a reggeli, szendvicskészítés az
útra, ebéd, takarítás, hajóátadás. Minden rendben. Az est fénypontja az "utolsó vacsora" a közeli vendéglőben. Polipok, rákok, tintahalak, kagylók és egyéb görög specialitások kerülnek az asztalra, finom fehérbor, malaga. Persze mindenki mindent megkóstol, a hangulat tetőfokára hág, észre sem vesszük, hogy vége a napnak, és ezzel a vitorlástúránknak is:
VÉGE
L
Hajnali háromkor jött értünk a busz és másnap kilenre szerencsésen hazaértünk.