Vitorlázás '98
Napló- és emlék- kivonat (kis érzelgősséggel fűszerezve)
A legénység: 2 lány :-) Bogi (21) - Tikus (17)
8 legény: Áron (19) - Balázs (24) - Erik (24) - Gyula (32) - Lipi (24) - én (István 47) - p kapitány (40) - Tibi (36)
A hajó neve: Oreanthi II, típusa: Sun Fizz, hossza: 12.3m, szélessége: 3.65m, merülése: 1.95m, vitorlázat: 80 m2, motor: 60 LE
Útvonal: Athén - Kréta (Rethimno-Bali-Ag. Pelagia-Iraklion) - Santorini - Paros - Naxos - Delos - Kea - Athén
összesen 722 tmf (1 tmf = 1852m, 1 csomó = 1 tmf/óra)
Időszak: június 25 - július 8
06.24. 11:00 Budapest
Indulás a Népstadiontól az F. P. Travell cég buszával (25 500 Ft a retúr jegy a kikötőig + 17 nap biztosítás). Rengeteg a csomag: két heti kaja 10 embernek (55 eFt), sextáns, búvárruhák, ólomövek stb. A busz légkondicionált, szerencsénkre félig üres (tele :-), így tűrhetőbb az utazás (kb. 32 óra). Egyszer tartanak vámvizsgálatot a (szerbek) => el is szakad a táskám. Görögországban (Katerinitől kb. 100 km-re) átszállunk az emeletes buszból egy egyszintesbe (gondolom ezt hívják manapság logisztikának). Helyi idő szerint du. 1/2 7-kor érkezünk a kikötőbe. Spiros (a tulaj) már vár, királyi fogadtatásban van részünk: jégbehűtött sörök, üdítők, uzo, görög- és sárgadinnye :-) E figyelmesség annak köszönhető, hogy túránk időpontját Spiros igényei szerint pár nappal módosítottuk. Hajóátvétel (3000$+1000$ kaució), behajózás, telefonálgatások, stb., mindez folyamatos zuhanyozással összekötve; nem szólok: az elkövetkezőkben ilyesmiben ritkábban lesz részünk...
06.25. 20:28 log: 9034 Kalamaki 37-52,0N 023-44,0E
Indulás Kalamakiból, teljes vitorlával. Egy kis wisky-vel ünnepeljük az indulást, a gyerekeim (Bogi és Áron) pezsgővel köszöntenek a születésnapom alkalmából (erre igazán nem számítottam, meglepetésként ért). Bogi és Tikus levest és túros csuszát főznek. Igazán jó kezdet! A szél gyenge, de legalább az iránya jó (3/4). Ebben is van valami jó: senki nem lesz tengeri beteg (első nap ez könnyebben megeshet). 2-3 csomóval haladunk, megcsodáljuk a naplementét majd a csillagokat. Tibi ezeknek nagy szakértője. Újhold van, ragyognak a csillagok. (A túra végére teliholdunk lesz, remek időzítés!) Rengeteg a hullócsillag, mindenkinek bőven van lehetősége mindenfélét kívánni :-) Lassan mindenki nyugovóra tér, csak az ügyeletesekkel maradunk ébren...
06.26. 01:00 log: 9046 Milos felé félúton 37-47,2N 023-47,4E
A szél is elszenderül, majd hirtelen felriad, megpróbálja bepótolni lemaradását... Gyönyörű az első napfelkelténk! Megáll a log, a széljelző sem mutatja a szélirányt, de legalább a sebességét méri. Megpróbáljuk rendbehozni e műszereket, eredménytelenül. A log időnként még beindul (napi 1-2 órára), de lényegében használhatatlan. A GPS adataiból számoljuk folyamatosan a megtett utat. Dél körül delfinek jelennek meg a hajónk közelében, nagy izgalom támad a fedélzeten, mindenki a hajó orrában tolong a fényképezőgépével. A delfinek versenyt úsznak a hajónkkal, az orra előtt cikáznak. A nap folyamán ez még többször megismétlődik. (Megfigyeléseim szerint a csendesebb tengeren, 3/4-es vagy hátszeles menetben, Milos és Kréta környékén gyakoriak ezek a delfines élmények.) A szél időnként megélénkül, ilyenkor elérjük a 6 csomót. Mikor lassabban haladunk, fürdünk, húzatjuk magunkat. Ebédre bablevest készítek. Édeniek a körülmények, jó a hangulat. Estefelé úgy döntünk, hogy kihagyjuk Milost: éjszakára érnénk be, itt elsősorban búvárkodni akartunk, így nincs sok értelme. Inkább pótolunk a lemaradásunkból. Naplemente, csillagok, hullócsillagok...
06.27. 00:05 log: 9107 Milos környéke 36-55,5N 024-09,0E
Az éjszaka csendes, eseménytelen, szélcsendben cammogunk. Napfelkelte, stb. Ugyanaz mint tegnap. Egy nagyobb delfin- hancúrozáskor Áronnal bemegyünk a vízbe: sikerül egy pár vízalatti fotót is készítenünk. Ebédre a lányok finom spagettit készítenek. Hania helyett Rethimnot célozzuk meg, így teljesen behozzuk a lemaradásunkat, sőt némi előnyre is szert teszünk. A társaság úgy dönt, hogy kevesebbet időzzünk Krétán és többet a Kikládokon. Éjszaka lemerül az akku, félórát járatjuk a motort (ilyenkor járatjuk a hűtőt is).
06.28. 00:42 log: 9178 Milos és Rethimno között 35-48,6N 024-21,6E
Élénk széllel, jól haladunk. 4-től Tikus ügyeletes, élvezi a napfelkeltét. 8:30-kor kikötünk Rethimnoban (a hajó jobboldalával az öböl kőfalához - nagyhajókikötő). Ivóvíz, képeslapok, zuhanyozás, stb. 60 órája utaztunk, mindenki élvezi a szárazföldet. 13:15-kor továbbmegyünk Baliba, 18-kor kötünk ki (horgony az orrban, farral a kikötőhöz). A horgonydobás helyét nem választottuk elég körültekintően, ebből majd induláskor bonyodalmak származnak. Estebéd: zöldbableves. A "fiatalok" szórakozni mennek, Áronnal éjszakai merülésre indulunk.
06.29. 00:05 log: 9247 Bali 35-24,9N 024-47,1E
Előbb-utóbb mindenki nyugovóra tér. Reggel felfújjuk a gumicsónakot és testületileg elmegyünk-elúszunk búvárkodni. p-kapitány a révész. Gyorsan röpül az idő. 16:30-kor indulunk Ag. Pelagia felé. Előtte feltöltjük a víztartályokat. Oldalszéllel indulunk, kellő körültekintés nélkül, az előző napi "rossz horgonyzás" (tulajdonképpen a mellettünk levő halászhajó telepített kötele keresztezte a mi horgonyzóhelyünket). Hirtelen arra ébredtünk, hogy a hajócsavarra tekeredett a szomszédunk kötele. Le kellett merülni a hajó alá, így áldozat nélkül megúsztuk a dolgot. Az eset hétköznapi, de talán másnak is tanulságos... Erős széllel, 6-8 csomóval haladunk. Megtaláljuk a keresett öblöt, úgy tűnik kellő védelmet nyújt éjszakára. Bundáskenyér a vacsora. Horgonyon állunk, ügyeletet tartunk.
06.30. 00:00 log: 9272 Ag. Pelagia 35-24,4N 025-01,3E
Reggel a közelben horgonyzó francia hajó a motorcsónakjával engem is kivisz a partra. A búvárbázis a célom. Sajnos csak délután lehetne merülni, csoportosan és elég drágán. Így lemondunk róla. Marad egy kis lubickolás, szabadtüdős merülések. 11:23 indulás Iraklionba. Jó széllel (25 csomó) kicsit reffelt génuával, teljes nagyvitorlával, jól haladunk (7-9 csomó). 13:50 kikötés Iraklionban. Múzeumlátogatás. Szójapörkölt. A lányok kabinjában átázott a szőnyeg: úgy tűnik, folyik az egyik víztartály. Naponta ki kell merni a fenékvizet. Este a "fiatalok" külön mennek mulatni...
07.01. 00:00 log: 9293 Iraklion 35-20,7N 025-08,1E
Reggel korán jönnek a kikötői díjat behajtani: 1664 GRD. Vizet nem tudunk venni, valamit javítanak. Délelőtt a knosszoszi palotát látogatják meg az érdekeltek. Veszünk öt kiló kenyeret. 16:18-kor indulás Santorini felé. Lencseleves. Erős szél, éjszakára bereffelünk. Okulva a tavalyi hátrahúzó-kötél szakadásából, p-kapitány bombabiztos lekötést talál ki. 5-7 csomós a sebességünk. Az éjszaka eseménytelenül zajlik, jól haladunk. Éjfélkor csendesedik a szél, a génua reffelését kiengedjük.
07.02. 00:30 log: 9337 Iraklion és Santorini között 35-47,6N 025-16,9E
Két óra körül már látszanak távolról Santorini világítótornyai (Ak. Akratiri, N. Kristiani). Kissé erősödik a szél, nőnek a hullámok, de ez még messze van a Meltemitől. Kétóránként takkváltás. Reffelve nem tudunk élesen haladni (kb. 50 fok). Amint többen felébrednek, megszüntetjük a nagyvitorla reffelését. Már egy fél napja Santorini közelében cirkálunk, végül 12:50-kor kikötünk. A bója egy pillanat alatt szétzúzza az orrban levő zöld-piros lámpát. A kikötőben túl nagyok a hullámok, nyüzsögnek a nagyhajók. Végül sikerül elfogadhatóan kikötni a hajónkat (564 GRD). Fürdés, búvárkodás, zuhanyozás (!!!), vásárlás. Bundáskenyér, tejberizs :-) Este csavargás a városban., gyönyörű...
07.03. 10:35 log: 9419 Santorini 36-25,2N 025-25,7E
Indulás Paros felé. Előbb még megállunk egy szemközti öbölben búvárkodni, fürödni. Szinte hallatszik, mint habzsoljuk az élvezeteket. Áronnal sikerül egy pár halat is fognunk, ő intézi a pucolást, sütést. Finom és színesíti étkezésünket. Egy ilyen vitorlástúra szépsége több mindenből tevődik össze (ezek általában a civil életben nem könnyen hozzáférhetőek), nos az egyik összetevő pont az ilyen öböl... 16:30: vége az élvezkedésnek, indulás! Estig gyenge szélben krajcolgatunk, akkor kissé megélénkül, majd ismét elcsendesedik. Bogi és Tikus finom vacsorát készítenek (leves, fasírt, krumplipüré), majd egy kis fröccsel lelocsoljuk. Lipi szavával: király!
07.04. 00:35 log: 9460 Santorini és Paros között 36-42,2N 025-12,1E
Tovább bandukolunk. Egy órát kések a hajnali ügyeletemből. Elaludtam, Tibi pedig nem akart felébreszteni. Mint mindig, most is szép a napfelkelte. Már magasra hág, mire Paros mellett egy kis szigetnél horgonyt vetünk. Mindenki örömmel csodálja a vízalatti világot., több tíz méter a láthatóság. Három órát töltünk itt. Mire elindulunk, a szél is feltámad. Csak úgy vágtatnak a szörfösök. Hirtelen felindulásból úgy döntünk, hogy Naxosba megyünk, erre a legkedvezőbb a szélirány. 16:45-kor kötünk ki. Szép, védett kikötő (600 GRD). Vizet, kenyeret veszünk. Vacsora: leves és rizseshús. Esti séta, fürdés, stb. Mindenki nyugodtan aludhat.
07.05. 00:00 log: 9516 Naxos 37-06,4N 025-22,5E
Éjszaka süllyed a barométer, erősödik a szél. Ez már kezd a Meltemire hasonlítani. Reggel nyolc körül befut mellénk egy svéd hajó. Kimerültek, ma már nem akarnak vitorlázni: főleg a nagy hullámokra panaszkodnak. Elővesszük a mentőmellényeket és a biztonsági hevedereket. 11 körül indulunk. A kikötő túl kicsi ahhoz, hogy szépen bereffeljünk, így a nyílt vízen, 3-4 méteres hullámokon lovagolva szerelünk. Szépen, baj nélkül sikerül (azért néha dicséret is kell :-) A szélsebesség 25 csomó körüli, kissé gyengül, de a hullámok még jó nagyok. Ez fokozott figyelmet követel a kormányostól, különben hatalmasat puffan a hajó (bevallom, nem nagy gyönyörűségemre :-( Előkerülnek a vízhatlan ruhák is, az ablakokat zárva kell tartani... Delos felé tartunk, este hét óra körül érünk oda. Kikötni itt nem lehet, megpróbálunk a szigethez minél közelebb horgonyozni: sikeresen megfeneklünk egy sziklán. Se előre, se hátra. Bemegyek a vízbe és konstatálom, hogy megfeneklettünk egy sziklán :-) Két pufferre erősítünk egy horgonyt, kiúszom vele, Balázs egy másik pufferrel a lánc közepét emeli. Sikerül a telepített horgonnyal levonszolnunk magunkat. (Közben segítség is érkezik, de nem kell igénybevennünk.) Akik még nem látták, most megláthatják Delost szentséges szigetét! Mire visszaérnek, már sötétedik. Úgy döntünk, hogy Mikonost kihagyjuk, megkerüljük Riniát, Siros majd Kea az új irány.
07.06. 00:00 log: 9587 Rinia közelében 37-26,5N 025-12,4E
Nyugatra csak cirkálva haladhatunk, de elég jó a szél. Éjszaka közepén nincs értelme Siroson kikötni, folytatjuk utunkat Kea felé. Napfelkeltekor a génuát kiengedjük, szépen, kiegyensúlyozottan haladunk. Az utóbbi napokban egy kis vitorlázásban is volt részünk (a múltkor említett élvezeteknek ez lényeges eleme). Mire a társaság felébred, már Keán vagyunk. Gyönyörű öblöt találunk. Halakat, rákot fogunk, ezzel egészítjük ki a lencselevest. Persze a bundáskenyér sem maradhat el: kétszersültből kiváló, Gyula szerint ez a háromszorsült. Már szinte telihold van: egy éjszakai merüléssel toldjuk meg a szép napot. Lámpa nélkül is 15 méterre látunk. Úgy tűnik a halaknak ez nem tetszik annyira, a szokásosnál kevesebbet látunk belőlük.
07.07. 00:00 log: 9692 Kea 37-31,9N 024-18,1E
Reggel mégegyet élvezkedünk az öbölben, futóverseny stb. Ahogy nézem a "gyerekek" hancúrozását, felsejlik bennem, milyen közel a túra vége; elhessegetem e borús gondolatokat, elvégre még két teljes napunk van! Dél körül indulunk, Sounion felé. Tartunk egy "ember a vízben" gyakorlatot. Erik van a kormánynál, jól sikerül a manőver. (Így lefényképezhetem a hajónkat a vízből, teljes vitorlázattal.) Déli-délnyugati szelünk van, ez teljesen szokatlan. A Sounioni kikötés így nem lenne zavartalan (az utolsó éjszakát nem szeretnénk kikötőben tölteni). Phlevos szigetet választjuk, jónak bizonyult.
07.08. 00:00 log: 9744 Phlevos 37-46,7N 023-45,9E
Reggel még egy utolsót fürdünk, Tibiék egy lepényhalat látnak, Lipi most kóstolja meg a merülés ízét... Tízkor indulunk, jó széllel Kalamaki felé. Amikor már nem bírjuk a meleget, belógatjuk magunkat a hajólétráról: a 6 csomós sebességnél ez valóságos vízisízés. Egy órakor kötünk ki. Estére végzünk a csomagolással, takarítással, hajóátadással. Tikus, Balázs és Erik még az Akropoliszt is megnézik. Este közös vacsora egy tengerész-klubban. Reggel ötkor értünk jön a busz, lényegében simán hazaérünk, és ezzel a túrának
VÉGE