ANAMORFÓZISVárnai GyulaAz "anamorfózis" kifejezés (a görög szó jelentése "átalakulás") erõsen torzított képet jelöl, amely elsõ ránézésre majdnem felismerhetetlen. Ha viszont egy bizonyos szögbõl nézzük, hirtelen értelmes képpé áll össze. A perspektívának ezt a bizarr alkalmazását elõször Leonardo da Vinci írta le a jegyzetfüzeteiben. Eleinte feltehetõen szellemes ujjgyakorlatként, a mûvész technikai felkészültségét igazoló perspektíva-fogásként használták. Jó néhány festõ viszont hamarosan intellektuálisabb célokat valósított meg az anamorfózis segítségével: spirituális vagy politikai jelentést rejtett el mûveiben. A kitüntetett pont (Archimedesz-tõl J. L. Borges-ig) régóta foglalkoztatja a mûvészetet és a tudományt. A hely, ahonnan új dimenziók nyílnak, ahonnan másképpen látható a világ és ahol megélhetõ a titkosság és beavatottság érzése. Az anamorfózis amely elsõsorban a táblakép és a grafika eszköztárában szerepel új értelmezést nyerhet amennyiben megváltoztatjuk léptékét és hordozóanyagát. Nem táblaképben gondolkodunk, hanem házfalakban városrészekben és nem centiméterben, méterben hanem száz méterekben. Az építészeti léptéknek köszönhetõen a jelenség a köztéri szobrászattal rokonítható (hiszen mindkettõ térelemekkel dolgozik) azzal a különbséggel, hogy a köztéri szobrászatban a tér egy kitüntetett pontjában (fókuszpontban) a szobor áll és az körbejárható, körbevehetõ, míg az anamorfikus kép fókuszpontjában maga az ember áll és a jelenség fogja körbe, kitöltve látómezejét. Az anamorfikus hatás akkor válik igazán érzékelhetõvé, amikor a nézõ - elmozdulva a látvány fókuszpontjából - elindul az épületek közé, ahol a kép absztrakt formákba torzulva elemeire esik szét.
Várnai Gyula 1996 |