|
A HOSPITALY® számítógépes rendszer alapkoncepciója
sokéves fejlesztői munka eredményeképpen született
meg. A rendszer nem egy meglévő, a világ más részein jól működő rendszer
adaptációja, hanem a hazai igények maximális figyelembevételével készült,
100%-ig magyar termék. A fejlesztés folyamán igen nagy szerepet
kapott maga a felhasználó, javaslataival, észrevételeivel. Így kialakult
egy felhasználóbarát, de a kötöttségeket is szem előtt
tartó program, amely 1988 óta működik több intézményben. A fejlesztés folyamatossága
biztosítja azt, hogy a rendszer mindig megfeleljen az aktuális igényeknek,
figyelembe véve az esetleges helyi specialitásokat is.
Cégünk fejlesztői részt vesznek minden olyan egészségügyi konferencián, melyek témája bármely módon is kapcsolódhat a szoftver területéhez, így a szükséges módosítások azonnal elkészülnek. A rendszer fejlesztése 1988-ban CLIPPER 3. generációs fejlesztőeszköz segítségével indult, mely egy DOS/NETBIOS alapú lokális hálózaton, központi adatbázis használatával működő egységes program. De 1998 tavaszán elkészült a HOSPITALY 4’ 4. generációs fejlesztőeszköz segítségével fejlesztett grafikus felületű programrendszer, mely MS Windows 3.x vagy Windows ’95 vagy Windows NT vagy UNIX alapú hálózaton működik és Powersoft Power Builder 5.0 (6.0), valamint S-Designer fejlesztőeszköz segítségével készült. A rendszer támogatja a COGNOS vezetési informatikai programcsomagot: Impromptu és PowerPlay. Az Impromptu, olyan eszköz, amelynek segítségével a felhasználó SQL adatbázisokat érhet el, onnan adatokat gyűjthet és elemezhet anélkül, hogy az SQL programozással, vagy az SQL szintaxisával tisztában lenne. A PowerPlay a Vezetői Információs Rendszerek és a Döntéselőkészítő Rendszerek hatékony eszköze, amelyben grafikonok, táblázatok segítségével elemezhetők az egyes vállalati információk. Az adatbevitel párbeszédes, magyar nyelvű grafikus (Windows) képernyőn, a magyar helyesírás figyelembe vételével történik. Az adatbevitel ellenőrzött lehet mind funkcionálisan, mind adatbázis kezelőben (SQL) letárolt módon. Adat-összerendelések (kódtáblák) esetén lehetőség van az azonnali gyors begépelésre (rutin jellegű kezelés, gyakori kód, gyakorlott felhasználó) vagy legördülő, illetve fa-struktúrás kiválasztással (egyedi, ritka adat, lexikális tudást igénylő kódrendszer, gyakorlatlan felhasználó) az adatok teljes vagy szakmai szűkített körére vonatkoztatva. Az adatbevitel befejezése egyértelmű módon, valamennyi képernyőn egységes jelöléssel és módszerrel történik. Az adatrögzítés sikeressége mindig egyértelműen visszajelzésre kerül. Az adatok tárolása szabványos (SQL) relációs adatbázis kezelőben történik. Az adatbázis kezelő biztosítja a mindenkori adatkonzisztenciát. Adatintegritás, adattovábbítás módszere két egység között és az adatbázis kezelő elérhetősége alapján valamennyi munkaállomáson a kliens-server architektúra szerint történik. Az adatbeviteli képernyők bizonyos körén „frissítés”-i lehetőség is biztosított. Az új verzió elkészítésénél fontos szempont volt, hogy az adatvédelme és az adatbiztonsága megfeleljen mind a hazai törvényi szabályozásnak, mind a nemzetközi előszabványok ajánlásainak (HISA). A fejlesztési munkába a szoftvereinket használó orvosokat is bevontuk, és velük együttműködve egy olyan rendszer került kifejlesztésre, mely könnyen kezelhető, rugalmasan igazítható a felhasználó igényeihez. Megjelenése és működése egységes logikát követ és tartalmazza mindazt a tapasztalatot és tudást, amit a 10 éves, egészségügyi informatika területén eltöltött fejlesztői múlt takar. A beteg adatok, valamint az elhelyezkedés adatainak száma határozza meg a várható rekordszámot. A rendszer alkalmas a törvényben meghatározott min. 50 éves tárolási idő követelményeinek betartására, ezen belül a 10 éves on-line információ szolgáltatására. A rendszer feladata mind a vezetők, mind pedig az intézményben dolgozók teljes körű kiszolgálása. Ez a kiszolgálás kétrétű, hiszen a vezetőknek az egész kórház működését minden pillanatban át kell látni, míg a dolgozóknak csak azon információ kell, hogy a rendelkezésükre álljon, amely a napi munkájukat segíti és kiszolgálja. A rendszer kialakításánál lényeges szempontnak tartottuk, hogy elsősorban a vezetés munkáját segítsük megfelelő gazdasági információkkal, de használata igazodjon az adott terület munkamenetéhez és a terület vezetőit, illetve dolgozóit is kiszolgálja a számukra szükséges adatokkal. Ismételt adatrögzítés nélkül, az adatok megfelelő gépi átcsoportosításával biztosítjuk a számviteli törvényben meghatározott információk (beszámolók, statisztikák) előállítását. A kezelt adatok körére jellemző, hogy a HISA által előírt (S-HCS) és a jelentési kötelezettségek kielégítéséhez szükséges adatokon kívül lehetőség van egyedi jellemzők és jellemző csoportok kialakítására, mellyel további akár külső, akár belső igények alapján különböző attribútumokkal láthatók el a betegek. Ezekre lekérdezések és gyűjtések is készíthetőek. A számítógépes információs rendszer segítségével lehetőség van a törvény előírásainak keretein belül olyan utókalkulációs rendszert kialakítani, ami a költségeket a tényleges felmerülés szerint csoportosítja, ösztönözve ezáltal a területi vezetőket az ésszerű gazdálkodásra. Az egyes területek gazdálkodási adatai bármikor összekapcsolhatók, így a területek vezetői komplex gazdasági információkhoz jutnak. A költségfelosztási programmal, egy tetszőlegesen feltölthető mátrix segítségével két lépcsőben történik a költségek felosztása a közvetett, majd a közvetlen költséghelyekre. Külön kiemelendő, hogy a készlet-nyilvántartási alrendszeren belül egy önálló élelmezési modul működik, ami teljes egészében leköveti az élelmezés folyamatát az étlap tervezésétől, a dietétikai számításokon, az anyagok elszámolásáig bezárólag, mindezt természetesen az osztályok igényei alapján. A gazdasági rendszer a teljes gazdálkodást támogatja, és szorosan kapcsolódik egy meglévő vagy a későbbiekben kiépülő azonos koncepciójú egészségügyi rendszerhez. A kettő együtt alkalmas arra, hogy az új finanszírozási rend további lépcsőinek bevezetésekor át lehessen állni a számlázásra, amikor a felmerülő költségek betegre vonatkozó részét automatikusan számolja. Lehetőség van az on-line betegadminisztráció mellett utólagos felvitelre akár ideiglenes jelleggel is. Ennek szükségessége vagy egy térben távol elhelyezkedő egység adatainak a komplex adatok körébe illesztése, vagy egy ideiglenesen kieső munkaállomás adatainak a pótlása esetén lép fel. Rendszerünket teljes körű garanciával, karbantartással működtetjük, a kórházi igények messze menő figyelembe vételével. A HOSPITALY® rendszer komplexitása azt jelenti, hogy a felsorolt programrészek hálózaton keresztül egymással kommunikálnak, egymás adatait feldolgozzák, de az összes alrendszer önállóan is működtethető. A többszintű jogosultságok beállításával szinte kizárható az illetéktelen személy általi beavatkozás, és az osztályok közötti kommunikáció is ellenőrzött formában történik. |
A HOSPITALY® Kórházi Informatikai Rendszer két
fő részre tagolható:
a, Szakmai programok |
A DOS/NETBIOS rendszer futtatáshoz szükséges
minimális technikai követelmények:
IBM kompatíbilis számítógép A Hospitaly 4’ 4GL-es fejlesztésének technikai jellemzői: Mukaállomások: Windows felületen:HW követelmények: min. 486SX processzor, 12 Mbyte RAM (16 Mbyte ajánlott) SW követelmények: Microsoft Windows 3.x verzió vagy Microsoft Win ’95 vagy Microsoft Windows NT workstation Macintosh felületen:HW követelmények: min. Macintosh 68030, 68040 vagy Power PC processzor 10 Mbyte RAM (680x0-hoz 18 Mb) Server operációs rendszer:SW követelmények: Macintosh System Software 7.5.3UNIX felületen:HW követelmények: min. 32 Mbyte RAM Tulajdonképpen az adatbáziskezelő és a munkaállomás elérhetőség szempontjait kell figyelembe venni és azon belül valamennyi eszköz megfelelő: |
|
4. Diagnosztikai alrendszerek:
|
5. Osztályos gyógyszer
rendszer:
Részletesebb ismertetést lásd. A HOSPITALY® gazdasági rendszer moduljai fejezeten belül a 7. CORVAX® kórházi gyógyszertári alrendszer alfejezetnél. |
7. Teljesítmény jelentés, számlázás
- Járóbetegekrol az ambuláns jelentéskészítésnél generálható az OEP jelentés. - A fekvobetegekrol az adminisztációs alrenszerben lehet jelentést készíteni a GYÓGYINFOK-felé. Teljesítmény adat, elszámolás a finanszírozó felé. Szakmai betegadatok szolgáltatása az ágazat, a nemzeti intézmények, KSH, ORKI, ÁNTSZ részére. Teljesítmény adat a tulajdonosnak. Más adatszolgáltatás: APEH, ipari védelem, környezetvédelem, társadalombiztosítás. Adatszolgáltatás a MISS-nak.- tételes elszámolási módszerrel számolt költségek (élelmezés, gyógyszerelés, beavatkozás, vizsgálatok, ápolási költségek, konzílium), - elo és utó-kalkulációs módszerrel, árjegyzék alapján számolt költségek (pl.:áram, bér stb). A végszámlákat a pénzügyi rendszer készíti. |
8. Vezetői
alrendszer, kontrolling
|
|
1. Pénzügyi nyilvántartás
alrendszer:
|
2. Főkönyvi
könyvelés alrendszer:
|
3. Eszköz nyilvántartási
alrendszer:
|
4. Élelmezési alrendszer:
|
5. Bér-munkaügyi alrendszer:
|
6. Műszaki
ellátás alrendszer:
|
7. Szerződés
nyilvántartás
|
8. CORVAX® kórházi
gyógyszertári alrendszer:
A PRIMULA II. programrendszer kórházi gyógyszertári alkalmazásra készült. A rendszer két fontos feladatot teljesít:- széleskörű szakmai információkat biztosít a gyógyszerekről,A rendszer korábbi változata, amely elsősorban közforgalmú patikáknak készült, kb. harminc gyógyszertárban üzemel. A korábbi rendszer kórházi változata is működik, pl. a SOTE Oktató Kórházában (volt Kútvölgyi Kórház). |
A programrendszer minden listája képernyőre
és nyomtatóra is kérhető.
Az adatok megőrzésének, biztonságának érdekében egyszerűen, különösebb számítógépes ismeret nélkül, az adatkarbantartás (mentések, visszatöltések) a programból indítható. Az ismertetett rendszerünkhöz kapcsolható az általunk forgalmazott minden egyéb ügyviteli programcsomag, amelyek használatával egy komplex ügyviteli rendszer alakítható ki. |