16. HOSPITALY® Kórházi Informatikai Rendszer

http://www.selectrade.hu/Hospitaly/hosp_term.htm


A HOSPITALY® számítógépes rendszer alapkoncepciója sokéves fejlesztői munka eredményeképpen született meg. A rendszer nem egy meglévő, a világ más részein jól működő rendszer adaptációja, hanem a hazai igények maximális figyelembevételével készült, 100%-ig magyar termék. A fejlesztés folyamán igen nagy szerepet kapott maga a felhasználó, javaslataival, észrevételeivel. Így kialakult egy felhasználóbarát, de a kötöttségeket is szem előtt tartó program, amely 1988 óta működik több intézményben. A fejlesztés folyamatossága biztosítja azt, hogy a rendszer mindig megfeleljen az aktuális igényeknek, figyelembe véve az esetleges helyi specialitásokat is.

Cégünk fejlesztői részt vesznek minden olyan egészségügyi konferencián, melyek témája bármely módon is kapcsolódhat a szoftver területéhez, így a szükséges módosítások azonnal elkészülnek.

A rendszer fejlesztése 1988-ban CLIPPER 3. generációs fejlesztőeszköz segítségével indult, mely egy DOS/NETBIOS alapú lokális hálózaton, központi adatbázis használatával működő egységes program. De 1998 tavaszán elkészült a HOSPITALY 4’ 4. generációs fejlesztőeszköz segítségével fejlesztett grafikus felületű programrendszer, mely MS Windows 3.x vagy Windows ’95 vagy Windows NT vagy UNIX alapú hálózaton működik és Powersoft Power Builder 5.0 (6.0), valamint S-Designer fejlesztőeszköz segítségével készült. A rendszer támogatja a COGNOS vezetési informatikai programcsomagot: Impromptu és PowerPlay. Az Impromptu, olyan eszköz, amelynek segítségével a felhasználó SQL adatbázisokat érhet el, onnan adatokat gyűjthet és elemezhet anélkül, hogy az SQL programozással, vagy az SQL szintaxisával tisztában lenne. A PowerPlay a Vezetői Információs Rendszerek és a Döntéselőkészítő Rendszerek hatékony eszköze, amelyben grafikonok, táblázatok segítségével elemezhetők az egyes vállalati információk.

Az adatbevitel párbeszédes, magyar nyelvű grafikus (Windows) képernyőn, a magyar helyesírás figyelembe vételével történik. Az adatbevitel ellenőrzött lehet mind funkcionálisan, mind adatbázis kezelőben (SQL) letárolt módon. Adat-összerendelések (kódtáblák) esetén lehetőség van az azonnali gyors begépelésre (rutin jellegű kezelés, gyakori kód, gyakorlott felhasználó) vagy legördülő, illetve fa-struktúrás kiválasztással (egyedi, ritka adat, lexikális tudást igénylő kódrendszer, gyakorlatlan felhasználó) az adatok teljes vagy szakmai szűkített körére vonatkoztatva. Az adatbevitel befejezése egyértelmű módon, valamennyi képernyőn egységes jelöléssel és módszerrel történik. Az adatrögzítés sikeressége mindig egyértelműen visszajelzésre kerül. Az adatok tárolása szabványos (SQL) relációs adatbázis kezelőben történik. Az adatbázis kezelő biztosítja a mindenkori adatkonzisztenciát. Adatintegritás, adattovábbítás módszere két egység között és az adatbázis kezelő elérhetősége alapján valamennyi munkaállomáson a kliens-server architektúra szerint történik. Az adatbeviteli képernyők bizonyos körén „frissítés”-i lehetőség is biztosított.

Az új verzió elkészítésénél fontos szempont volt, hogy az adatvédelme és az adatbiztonsága megfeleljen mind a hazai törvényi szabályozásnak, mind a nemzetközi előszabványok ajánlásainak (HISA). A fejlesztési munkába a szoftvereinket használó orvosokat is bevontuk, és velük együttműködve egy olyan rendszer került kifejlesztésre, mely könnyen kezelhető, rugalmasan igazítható a felhasználó igényeihez. Megjelenése és működése egységes logikát követ és tartalmazza mindazt a tapasztalatot és tudást, amit a 10 éves, egészségügyi informatika területén eltöltött fejlesztői múlt takar.

A beteg adatok, valamint az elhelyezkedés adatainak száma határozza meg a várható rekordszámot. A rendszer alkalmas a törvényben meghatározott min. 50 éves tárolási idő követelményeinek betartására, ezen belül a 10 éves on-line információ szolgáltatására.

A rendszer feladata mind a vezetők, mind pedig az intézményben dolgozók teljes körű kiszolgálása. Ez a kiszolgálás kétrétű, hiszen a vezetőknek az egész kórház működését minden pillanatban át kell látni, míg a dolgozóknak csak azon információ kell, hogy a rendelkezésükre álljon, amely a napi munkájukat segíti és kiszolgálja.

A rendszer kialakításánál lényeges szempontnak tartottuk, hogy elsősorban a vezetés munkáját segítsük megfelelő gazdasági információkkal, de használata igazodjon az adott terület munkamenetéhez és a terület vezetőit, illetve dolgozóit is kiszolgálja a számukra szükséges adatokkal. Ismételt adatrögzítés nélkül, az adatok megfelelő gépi átcsoportosításával biztosítjuk a számviteli törvényben meghatározott információk (beszámolók, statisztikák) előállítását.

A kezelt adatok körére jellemző, hogy a HISA által előírt (S-HCS) és a jelentési kötelezettségek kielégítéséhez szükséges adatokon kívül lehetőség van egyedi jellemzők és jellemző csoportok kialakítására, mellyel további akár külső, akár belső igények alapján különböző attribútumokkal láthatók el a betegek. Ezekre lekérdezések és gyűjtések is készíthetőek.

A számítógépes információs rendszer segítségével lehetőség van a törvény előírásainak keretein belül olyan utókalkulációs rendszert kialakítani, ami a költségeket a tényleges felmerülés szerint csoportosítja, ösztönözve ezáltal a területi vezetőket az ésszerű gazdálkodásra. Az egyes területek gazdálkodási adatai bármikor összekapcsolhatók, így a területek vezetői komplex gazdasági információkhoz jutnak.

A költségfelosztási programmal, egy tetszőlegesen feltölthető mátrix segítségével két lépcsőben történik a költségek felosztása a közvetett, majd a közvetlen költséghelyekre.

Külön kiemelendő, hogy a készlet-nyilvántartási alrendszeren belül egy önálló élelmezési modul működik, ami teljes egészében leköveti az élelmezés folyamatát az étlap tervezésétől, a dietétikai számításokon, az anyagok elszámolásáig bezárólag, mindezt természetesen az osztályok igényei alapján.

A gazdasági rendszer a teljes gazdálkodást támogatja, és szorosan kapcsolódik egy meglévő vagy a későbbiekben kiépülő azonos koncepciójú egészségügyi rendszerhez. A kettő együtt alkalmas arra, hogy az új finanszírozási rend további lépcsőinek bevezetésekor át lehessen állni a számlázásra, amikor a felmerülő költségek betegre vonatkozó részét automatikusan számolja.

Lehetőség van az on-line betegadminisztráció mellett utólagos felvitelre akár ideiglenes jelleggel is. Ennek szükségessége vagy egy térben távol elhelyezkedő egység adatainak a komplex adatok körébe illesztése, vagy egy ideiglenesen kieső munkaállomás adatainak a pótlása esetén lép fel. 

Rendszerünket teljes körű garanciával, karbantartással működtetjük, a kórházi igények messze menő figyelembe vételével.

A HOSPITALY® rendszer komplexitása azt jelenti, hogy a felsorolt programrészek hálózaton keresztül egymással kommunikálnak, egymás adatait feldolgozzák, de az összes alrendszer önállóan is működtethető.

A többszintű jogosultságok beállításával szinte kizárható az illetéktelen személy általi beavatkozás, és az osztályok közötti kommunikáció is ellenőrzött formában történik.


 
 
A HOSPITALY® Kórházi Informatikai Rendszer két fő részre tagolható:
a, Szakmai programok
          - keret rendszer
          - osztályos betegnyilvántartás
          - ambuláns betegnyilvántartás
          - diagnosztikai alrendszer
          - osztályos gyógyszer felhasználás, készletgazdálkodás
          - háziorvosi alrendszer
          - teljesítmény jelentés, számlázás
          - vezetői információs rendszer

b, Gazdasági programok
          - pénzügyi nyilvántartás
          - főkönyvi könyvelés
          - bér, munkaügy
          - tárgyi eszköz és készletnyilvántartás
          - élelmezési nyilvántartás
          - műszaki ellátás
          - szerződés nyilvántartás
          - kórházi gyógyszertár


 
A DOS/NETBIOS rendszer futtatáshoz szükséges minimális technikai követelmények:
IBM kompatíbilis számítógép 
         (386-os processzor, min. 2 MB memória, színes vagy mono VGA monitor, 
          telepítéskor  legalább 16 MB szabad merevlemez)
EPSON FX 1050, vagy azzal kompatíbilis mátrixnyomtató
MS-DOS 5.00 operációs rendszer
Hálózati működés estén Novell NetWare 3.12-es hálózati op. r.
         (alacsonyabb Novell verzió esetén dedikált szerver) 

A Hospitaly 4’ 4GL-es fejlesztésének technikai jellemzői:

   Mukaállomások:

Windows felületen:
HW követelmények: min. 486SX processzor, 12 Mbyte RAM (16 Mbyte                                   ajánlott)
SW követelmények: Microsoft Windows 3.x verzió vagy Microsoft Win ’95                                   vagy Microsoft Windows NT workstation
Macintosh felületen:
HW követelmények: min. Macintosh 68030, 68040 vagy Power PC processzor                                   10 Mbyte RAM (680x0-hoz 18 Mb)
SW követelmények: Macintosh System Software 7.5.3
UNIX felületen:
HW követelmények: min. 32 Mbyte RAM

SW követelmények: Sun Solaris 2.5 CDE 1.0.1

   Server operációs rendszer:
Tulajdonképpen az adatbáziskezelő és a munkaállomás elérhetőség szempontjait kell figyelembe venni és azon belül valamennyi eszköz megfelelő:

Pl.: Novell Netware, Microsoft Windows NT 4.0, UNIX, stb. mint hálózati operációs rendszer.

Pl.: ORACLE 7, Sybase SQL Anywhere


 
A HOSPITALY® szakmai rendszer moduljai

 
1. Keret rendszer:
 
A keret rendszer a szakmai modulok működését biztosító alrendszer. Itt van lehetőség a rendszer kórház specifikus adatainak felvitelére és karbantartására. A program könnyebb használata érdekében lehetőség van mind a fekvő, mind a járó rendszereknél előre megírt „maszkok” használatára. Ezek létrehozása és karbantartása egységenként szintén ebben a rendszerben történik. A keret rendszerben kapott helyet az alapvető, napi munka során szükséges listák és kimutatások készítésére alkalmas modul is. Tartalmaz továbbá egy általános lekérdező programot, mellyel több szempont alapján lehet statisztikákat készíteni.

A keret rendszer fontosabb lehetőségei:

Adminisztratív rész:
           - kórház alapadatai,
           - gyógyító ellátó egységek adatai,
           - kezelők adatai,
           - ágyak adatai,
           - előre megírt szövegek, maszkok kezelése,
           - előre megírt receptek, maszkok kezelése,
           - adatkódok kezelése, stb.

Statisztikai rész:
           - adatküldések elkészítése (ambuláns, fekvőbeteg),
           - portai információ,
           - napi ív,
           - morbiditás,
           - napi felvett-távozott betegek listája,
           - betegforgalom kimutatása,
           - forgalmi napló,
           - nyilvántartott gondozottak,
           - általános fejlap-statisztika, melyen belül 3 fő szempont alatt 16 alszempont szerint, 
              illetve további alszempontok szerint lehet tetszőleges listát készíteni, stb.


 
2. Osztályos betegnyilvántartás alrendszer:
 
Az alrendszer segítségével a beteg kórházi bentfekvése során felmerülő adminisztratív tevékenységet lehet pontosan rögzíteni, valamint egyéb, az orvos munkáját segítő információ is tárolható. A program természetesen tudja a kötelező adatszolgáltatásnak megfelelő adatküldések elkészítését, de ezen túl számos a kórházban használható lista, információ lekérhető. A rendszernek köszönhetően, a beteg adatai bármely osztályon hozzáférhetőek, megtekinthetőek, de mindemellett lehetőség van arra is, hogy a beteg kórrajzát titkosítsuk, így ellenőrzés nélkül illetéktelen személy nem férhet az adatokhoz.

A munka folyamán a beteg adatai között egyszerre láthatjuk mind a fekvőbeteg, mind a járó beteg, illetve diagnosztikai megjelenéseket, így azonnal képet kaphatunk a beteg korábbi megjelenéseiről. A program segítségével lehetőség van a lázlap vezetésére, így részletesen látható a beteg gyógyszerelése, és az osztályos gyógyszerkészlet is pontosan nyomon követhető.

Az osztályos modul főbb lehetőségei:

- BNO - WHO rögzítése,
- műtétek részletes rögzítése,
- élelmezési igény leadása (hálózaton keresztül is),
- diagnosztikai kérések felvitele, továbbítása,
- kórlap vezetés (zárójelentés készítés),
- grafikai képfeldolgozási lehetőség,
- receptírás, nyomtatás, receptre felírható gyógyszerek részletes információja,
- adatlap készítés,
- orvosi igazolás a beteg bentfekvéséről,
- felvételi jegy, kórlap, zárójelentés, műtétek, stb. nyomtatása,
- osztályos gyógyszer készletnyilvántartás,
- lázlap vezetés,
- kötelező adatszolgáltatás felé, stb.

 
 
3. Járó beteg, ambuláns alrendszer:
 
A járó beteg szakellátás adatrögzítési igényeit fedi le ez a programrész, és természetesen a kötelező jelentéseket elkészíti az adatokból. Gondolva a fekvőbeteg osztályokon működő szakambulanciákra, lehetőség van a beteg kórházi felvételére a programon belül. A receptíró és nyomtató programrészben előre szerkeszthetők receptek, melyeket a felhasználó az általa adott néven előhívhat és kinyomtathat. A beteg szükséges adatai és a dátum automatikusan kerül rá a vényre.

A modul írásakor törekedtünk arra, hogy ez a rész alkalmazkodhasson a gyors adatrögzítés feltételeihez. Az esemény, illetve az eseményhez tartozó adatok rögzítése teljesen flexibilis, nem kötődik egy adott szigorú menethez, azokat bármilyen sorrendben fel lehet vinni, és adott napon belül módosíthatóak.

Járó beteg szakellátás modul főbb lehetőségei:

- jelen esemény ellátás szöveges rögzítése,
- ambuláns beavatkozások,
- BNO rögzítése,
- diagnosztikai kérés felvitele, továbbítása,
- gondozások rögzítése,
- receptírás, nyomtatás, receptre felírható gyógyszerek részletes információja,
- foglalkozás egészségügyi szolgáltatások,
- visszarendelt betegek pontos vezetése, stb.

 
 
4. Diagnosztikai alrendszerek:
 
- laborvizsgálati alrendszer
- röntgenvizsgálati alrendszer (CT, MR, stb.)
- ultrahang vizsgálati alrandszer

Az alrendszerek képesek fogadni a hálózaton keresztül érkező kéréseket, de lehetőség van adott diagnosztikán is kérést bevinni, illetve kérést felülbírálni. A kérések feldolgozása munkalistákon történik, amely vizsgálat-centrikus rögzítés, de adott kérés elvégezhető a betegnél azonnal, munkalista nélkül is. Minden diagnosztika lelete visszaérkezik a kérő félhez miután azt az arra illetékes orvos a saját biztonsági kódjával szignálta.

Az elvégzett vizsgálatok alapján többféle statisztika lekérhető:

- felhasznált filmek adatai,
- ambuláns napló,
- forgalmi jelentés,
- vizsgálatok bontása osztályokra, orvosokra, stb.
4.1. Laborvizsgálati alrendszer:
A laborvizsgálati alrendszer segítségével végig lehet kísérni a labor teljes munkafolyamatát. Alkalmas a kérések fogadására azok csoportosítására, munkalisták készítésére, eredmények gépen történő visszaadására, valamint statisztikai kigyűjtések elkészítésére. A program különválasztja a sürgős és a nem sürgős vizsgálat kéréseket, majd ennek megfelelően kezeli azokat. A nem sürgős kéréseket munkalistába szerkeszti, míg a sürgős kéréseket ember centrikusan gyűjti. Minden kérés kap egy sorszámot, amely minden nap az 1-es számtól kezdődik.

Abban az esetben, amikor egy vizsgálat nem készül el aznap, akkor másnap azt a sorszámot nem osztja ki a gép egészen addig, amíg azt el nem végezték. A munkalistában a kéréseket egyedi vizsgálatonként szétszedi, majd az eredmények vizsgálatonként rögzíthetők. Az eredmények beírását követően azokat még egyszer ellenőrizni kell a hibás beírás elkerülése végett. Abban az esetben, ha egy kérés összes vizsgálata kész, akkor a gép automatikusan készít egy leletet. Ez a lelet egészen addig nem adható ki, amíg az arra jogosult labor orvos nem leletezte, nem hagyta jóvá. Ha ez is kész, akkor a lelet szintén automatikusan rákerül az adott beteg kórlapjára. Ambuláns ellátás esetén a leletet ki lehet nyomtatni.

A laborvizsgálati alrendszer és a többi diagnosztikai alrendszer közötti alapvető különbség az, hogy a laborból számszerű eredmény kerül ki, míg a röntgen ill. ultrahang esetén szöveges eredmény készül.

A laborvizsgálati alrendszer főbb lehetőségei:

- egyedi vizsgálatok,
- főcsoportok,
- vizsgálati alcsoportok,
- vizsgálat elvégzése,
- várható beutalások,
- labor munkalisták,
- eredmények rögzítése,
- forgalmi napló, stb.
4.2. Röntgenvizsgálati alrendszer:
Az alrendszer a röntgen osztály teljes munkamenetét végigkíséri. Segítségével az adminisztrációs munka könnyebb lesz és a kórházi osztályok, valamint a röntgen osztály közötti vizsgálatkérés, és leletvisszaküldés papírmunkája megszűnik. Az alrendszer képes arra, hogy figyelje a diagnosztikai osztályon történő filmfelhasználást, azokat a betegre ki lehet írni.

A program segítségével nem csak az osztályok által kért vizsgálatokat tudja vezetni, hanem külső kéréseket is el lehet végezni vele. Amíg a körzeti rendelők, szakrendelők és egyéb külső egységek nincsenek a hálózatra csatlakoztatva, addig a külső kéréseket a röntgen osztályon kell beírni a gépbe. A program segítségével teljes lelet készíthető, amit a betegnek oda lehet adni. A diagnosztikai osztályon készült leletek lemezen tárolódnak, így azokat bármikor elő lehet kérni és ki lehet újra nyomtatni.

A diagnosztikai alrendszerbe kizárólag csak az adott diagnosztikai osztály léphet be, más kórházi osztályok nem jogosultak használatára. A diagnosztizáló orvosnak lehetősége van arra, hogy adott beteg kórrajzát, diagnózisait megnézze, ezáltal pontosabb lelet készíthető, hiszen az orvos tájékozódhat a beteg tényleges panaszairól. Ezeket az adatokat csak megnézheti, de azokat nem módosíthatja, nem törölheti.

Az alrendszer működéséhez először az adatbázisokat kell feltölteni. Ezek a vizsgálati fő-, alcsoportok, illetve a filmek felvitele. Ezután lehet elkezdeni, használni a programot. Ennek figyelembevételével e két funkció megismerése az elsődleges feladat.

A röntgenvizsgálati alrendszer főbb lehetőségei:

- vizsgálati főcsoportok,
- vizsgálati alcsoportok,
- létező vizsgálatok,
- röntgen filmek,
- vizsgálat elvégzése,
- vizsgálat kérés külső kérés esetén,
- várható beutalások,
- munkalista készítése,
- forgalmi napló,
- beteg rendelés, stb.
4.3. Ultrahang vizsgálati alrendszer:
Az alrendszer az ultrahang osztály teljes munkamenetét végigkíséri. Segítségével az adminisztrációs munka könnyebb lesz és a kórházi osztályok, valamint az ultrahang osztály közötti papírmunka megszűnik. A program képes arra, hogy figyelje a diagnosztikai osztályon történő filmfelhasználást, azokat a betegre ki lehet írni. A filmfelhasználás itt nem azonos a röntgen filmfelhasználással, hiszen a vizsgálat nem filmre készül. Az esetleges filmek olyanok lehetnek, mikor a beteg szeretné videóra vetetni a gyereke fejlődését.

A program segítségével nem csak az osztályok által kért vizsgálatokat, hanem külső kéréseket is nyilván lehet tartani. Addig, amíg a körzeti rendelők, szakrendelők és egyéb külső egységek nincsenek a hálózatra csatlakoztatva, addig a külső kéréseket az ultrahang osztályon kell beírni a gépbe. Az alrendszer segítségével teljes lelet készíthető, amit a betegnek oda lehet adni. A diagnosztikai osztályon készült leletek lemezen tárolódnak, így azokat bármikor elő lehet kérni és ki lehet újra nyomtatni.

A diagnosztikai alrendszerbe kizárólag csak az adott diagnosztikai osztály léphet be, más kórházi osztályok nem jogosultak használatára. A diagnosztizáló orvosnak lehetősége van arra, hogy adott beteg kórrajzát, diagnózisait megnézze, ezáltal pontosabb lelet készíthető, hiszen az orvos tájékozódhat a beteg tényleges panaszairól. Ezeket az adatokat csak megnézheti, de azokat nem módosíthatja, nem törölheti.

Az ultrahang vizsgálati alrendszer alapvetően két részre osztható. Az egyik a nőgyógyászati ultrahang, a másik pedig a röntgen ultrahang. Az alrendszer szerkezetileg alapvetően azonos a röntgen alrendszerrel.

Az ultrahang vizsgálati alrendszer főbb lehetőségei:

- vizsgálati főcsoportok,
- vizsgálati alcsoportok,
- létező vizsgálatok,
- ultrahang filmek,
- vizsgálat elvégzése,
- várható beutalások,
- munkalista készítése,
- forgalmi napló,
- beteg rendelés,
- vizsgálatok kikeresése, stb.

 
 
5. Osztályos gyógyszer rendszer:
 
Az osztályos gyógyszer rendszer lehetővé teszi az osztályokon a gyógyszertörzs és az ATC adatbázis elérését, biztosítja a hatástani szempontok szerinti keresést. Az osztályos rendszerrel lehetővé válik az osztályos készletek kezelése, gépi úton rendelhetünk a patikából, rögzíthetjük a tényleges gyógyszerfelhasználást, stb.

Az osztályos rendszer főbb funkciói: 

- induló osztályos készlet feltöltése,
- rendelés a patikától,
- felhasználás rögzítése lázlap alapján,
- leírás a készletből (különböző jogcímek szerint),
- selejtezés,
- osztályok közötti átadás,
- leltár,
- statisztikák,
- gyógyszertörzs és ATC lekérdezés (módosítási lehetőség nélkül), stb.
Részletesebb ismertetést lásd. A HOSPITALY® gazdasági rendszer moduljai fejezeten belül a 7. CORVAX® kórházi gyógyszertári alrendszer alfejezetnél.

 
 
6. Házi orvosi informatikai rendszer
 
A HOSPITALY® házi orvosi informatikai rendszer az általános orvosi ellátás körébe tartozó ápolási esetek számítógépes adatfeldolgozására készült. A rendszer segítségével az ápolási esetek eddigi manuális nyilvántartását válthatjuk ki. A rendelőben kezelt összes beteg adatai a számítógépen megőrzésre kerülnek, ezáltal nem kell a betegre vonatkozó adatokat kartonon rögzíteni, illetve tárolni. Az adatrögzítés örökös, így akár 20 vagy 30 év múlva is visszakereshető.

A rendszer nemcsak az orvosi munkát könnyíti meg, hanem az adminisztratív jellegű kötelezettségeket is messzemenőkig segíti. Bármi-nemű kigyűjtés, illetve statisztika elkészíthető. A program további fejlesztései lehetővé fogják tenni azt is, hogy orvosi szempontok szerinti kigyűjtés is elvégezhető legyen.

A HOSPITALY® egészségügyi programhoz kapcsolódhat a rendelő teljes gazdasági rendszere. Ez lehetővé teszi azt, hogy a Társadalombiztosítás által várhatóan előírásra kerülő számlázás a betegekre elkészíthető legyen. 

Elkészült a háziorvosi rendszer egy regionális ellátásra alkalmas kiegészítése. Ezzel megoldottuk a háziorvosi, illetve külső szakrendelők összeköttetését telefonvonalon a kórházi és szakrendelői rendszerekkel, illetve annak adataival, különös tekintettel a beutalások és a diagnosztikai leletek elektronikus továbbítására.

Az adatkapcsolat alkalmas hardver és telefonvonal kiépítésétől függően 5-200db külső felhasználó kiszolgálására, vagy telefonvonalon, vagy az Interneten (ISDN, X25) keresztül vagy védett, illetéktelen felhasználót kizáró ún. Intranet rendszerben.

A fejlesztés folyamatossága biztosítja azt, hogy a program mindig megfeleljen az aktuális igényeknek, figyelembe véve az esetleges helyi specialitásokat.

A házi orvosi rendszer fontosabb lehetőségei:

- megjelenés szöveges tárolása,
- BNO rögzítése,
- recept felírása (minden gyógyszer rögzítésre kerül),
- gyógyszer információk,
- státusz rögzítése,
- rizikó faktorok követése,
- gondozások felvitele,
- táppénz kezelés,
- vizsgálatok elvégzése,
- beutalások készítése,
- terápiára utalás,
- táppénzes jelentések készítése (TB által elfogadott formában),
- havi beteg adatváltozás jelentése (TB által elfogadott formában), stb.
A programnak számos más szolgáltatása is van, ezek csak a legjelentősebbek. A program gyors, áttekinthető és lényegre törő.
 
A program három részre bontható:
 
     Család orvosi alrendszer:
Behívásakor a betegre vonatkozó összes lényeges adat jelenik meg. A felkínált menüben mód van azonnal rendelni, de meg lehet nézni az előző eseményeket, a beteggel kapcsolatos gondozást. Aktuális eseményekben receptet lehet írni, amely rögzül, és a történtekkel együtt időpontra visszamenőleg eltehető. Az előző események, mint a kartonban, dátumszerűen jelennek meg és tetszés szerint bármelyik előhívható. A program alkalmas arra, hogy ne csak a körzetben leadott kártyával rendelkező betegeket tartsa nyilván, hanem az ambulanter, illetve helyettesítés esetén ellátott betegeket is.

     Statisztikai alrendszer:
Az OEP által kötelezően előírt heti táppénzes jelentés, illetve havi változásjelentés ebben az alrendszerben található meg és nyomtatható ki. A KSH igényei szerint (nemre, korra, betegségcsoportokra lebontva) kért gondozási statisztika könnyen kinyomtatható. A BNO 10 szerinti morbiditási statisztikák betegségekre lebontva kivehetők, így akár tudományos felhasználásra, akár egyéni érdeklődésre a körzet áttekinthető.

     Adminisztratív alrendszer:
A beteggel kapcsolatos adatok cseréi, levelezés, a praxisban előforduló pénzügyi helyzet vezetése és lekérdezése megoldott. Az egyéni szakadatok, maszkok formájában bevihetők, melyeket a beteg folyamatos rendelése közben lehet használni. Lehetőség van a rendelésen használt anyagok pontos költségeinek, kiadásainak meghatározására, betegre lebontva.

Működtetése egyszerűen elsajátítható, nem igényel lexikális tudást, vagy elvonatkoztatott gondolkodást. A beteg adatok mennyiségi növekedésének korlátját a hardver kiépítés határozza meg.
Az ajánlott alrendszerekhez természetesen tartozik teljes körű dokumentáció, mely a felhasználók munkáját segíti. A programban lévő BNO, illetve gyógyszer lista változása esetén bővíthető, kiegészíthető. 

Termékeinket teljes körű garanciával szállítjuk, amely nagyfokú biztonságot ad a felhasználónak. Garanciális idő 3 év. 
Szolgáltatásunk, továbbá a szoftverkövetési szerződés, mely jelenti, hogy kötelezettséget vállalunk programjaink külön szerződés keretében történő módosításáról. A szoftver ár fél éves szoftverkövetési időt tartalmaz. 
Modemmel felszerelt rendszereknél telefonvonalon történő, segítségnyújtást valósítunk meg távvezérléssel.


 
 
7. Teljesítmény jelentés, számlázás
 
A rendszer teljes mértékben eleget tesz a jelentési kötelezettségeknek, és a betegekre bontott tételes számlázás is megoldott.
                - Járóbetegekrol az ambuláns jelentéskészítésnél generálható az OEP jelentés.
                - A fekvobetegekrol az adminisztációs alrenszerben lehet jelentést készíteni a GYÓGYINFOK-felé.
Teljesítmény adat, elszámolás a finanszírozó felé. Szakmai betegadatok szolgáltatása az ágazat, a nemzeti intézmények, KSH, ORKI, ÁNTSZ részére. Teljesítmény adat a tulajdonosnak. Más adatszolgáltatás: APEH, ipari védelem, környezetvédelem, társadalombiztosítás. Adatszolgáltatás a MISS-nak.

Az OEP által kötelezoen eloírt heti táppénzes jelentés, illetve havi változásjelentés a statisztikai alrendszerben található meg és nyomtatható ki. A KSH igényei szerint (nemre, korra, betegségcsoportokra lebontva) kért gondozási statisztika könnyen kinyomtatható. 

A program elvégzi a különbözo költségek számlázását:

                - tételes elszámolási módszerrel számolt költségek (élelmezés, gyógyszerelés, beavatkozás, vizsgálatok,
                  ápolási költségek, konzílium),
                - elo és utó-kalkulációs módszerrel, árjegyzék alapján számolt költségek (pl.:áram, bér stb).
A végszámlákat a pénzügyi rendszer készíti.

 
 
8. Vezetői alrendszer, kontrolling
 
A rendszer feladata mind a vezetők, mind pedig az intézményben dolgozók teljes körű kiszolgálása. Ez a kiszolgálás kétrétű, hiszen a vezetőknek az egész kórház működését minden pillanatban át kell látni, míg a dolgozóknak csak azon információ kell, hogy a rendelkezésükre álljon, amely a napi munkájukat segíti és kiszolgálja.

A rendszer kialakításánál lényeges szempontnak tartottuk, hogy elsősorban a vezetés munkáját segítsük megfelelő gazdasági információkkal, de használata igazodjon az adott terület munkamenetéhez és a terület vezetőit, illetve dolgozóit is kiszolgálja a számukra szükséges adatokkal.

Az egyes területek gazdálkodási adatai bármikor összekapcsolhatók, így a területek vezetői komplex gazdasági információkhoz jutnak.

Az adatbázisról univerzális lekérdezések készíthetők, beleértve a belső finanszírozás számára szükséges adatokat, tudományos lekérdezéseket. A lekérdezett adatok tetszőleges feltételekkel szűrhetők (kisebb, nagyobb, egyenlő, intervallum). Minden mezőre külön feltétel adható meg, melyek meghatározott sorrend szerint jeleníthetők meg. A listázott adatok nyomtathatók, a statisztikai adatok grafikusan is megjeleníthetők.

Néhány lehetőség a vezetői alrendszerből

- orvosi követelmények kielégítése,
- előhívás a központi adatbázisból különböző szempontoknak megfelelően,
- egészségügy specifikus adatanalízis,
- esetmenedzsment,
- lokális egészség-stratégia készítése,
- közösségi és személyre szóló rizikó menedzsment,
- kockázatelemzés,
- kapacitáskihasználási mutatók kialakítása,
- tudományos kutatómunka támogatása,
- adattámogatás az adatszolgáltatáshoz,
- ápolok, az asszisztensek, a specialisták továbbképzésének támogatása,
- ápolási tervek részletes kidolgozása,
- a beteg egészségügyi költségeinek együttes kezelése,
- költséghatékonysági mutatók,
- együttműködés a gyógyszermodullal,
- illeszkedés a pénzügyi rendszerhez, stb.

 
 
A HOSPITALY® gazdasági rendszer moduljai

 
1. Pénzügyi nyilvántartás alrendszer:
 
A pénzügyi programrendszer biztosítja a számlák, pénztárak, bankszámlák adatainak naprakész nyilvántartását az összes kapcsolódó bizonylat gépi úton történő előállításával együtt. Feladata továbbá az iktatószám rendszeren keresztül az összes kintlévőség, tartozás vezetése számlánként vagy partnerenként.

Ez a program biztosítja a szükséges listákat, feladásokat az ÁFA nyilvántartás mindenre kiterjedő kezeléséhez.
 
Az pénzügyi rendszer fontosabb lehetőségei:
 
     Bejövő számlák nyilvántartása:
A bejövő számlák rögzítése olyan formában történik, hogy a felvitt adatok a későbbiekben mind a pénzügyi terület lehívásaihoz, mind a számla igazolásokhoz megfelelő formában álljanak rendelkezésre, továbbá a könyvelési feladatokhoz is bizonyos fokban elő legyenek készítve. Megfelelő kulcsszó birtokában módosítások, esetleg törlés is elvégezhető legyen.
A rögzített számlákat hálózaton keresztül igazolásra lehet kiadni a megfelelő szervezeti egységnek, az igazolás folyamatát különböző listákon, képernyő képeken lehet figyelemmel kísérni. A számlák keresését külön, többkulcsos funkció segíti.

     Kimenő számlák kezelése:
A funkció csoport feladatai az igazolási rendszer kivételével megegyezik a bejövő számláknál leírtakkal, kiegészítve számlanyomtatási lehetőséggel. A számlák három beállítható úton nyomtathatók, egyszerű A4-es papírra, szabványos előnyomtatott leporellóra vagy az intézmény által kialakított formátumú előnyomtatott papírra.

     Bankanyagok kezelése:
Több bankszámla forgalmának bankkivonat szerinti tételes kezelése végezhető el. A rögzítés során az iktatott számlákhoz tartozó pénzmozgások azonnal pontozhatók az adott partner folyószámlájához. Ezt többszintű számla-kiválasztási segítség is támogatja. Lehetőség van a pontozás későbbi módosítására is. A rögzítés pontosságát biztosítja a képernyőn mindig látszó egyenlegösszesítés.
A program lehetővé teszi az átutalási megbízások gépi szerkesztését és nyomtatását.

     Házi pénztár kezelése:
A program az adatok nyilvántartásán kívül biztosítja a szigorú számadású pénztárbizonylatok előállítását is. A zárási funkció automatikusan elkészíti a pénztárnaplót. A bizonylatok készítésekor elvégezhető a folyószámla pontozás, az elszámolási előlegek nyilvántartásához szükséges adatok bevitele (munkaügyi törzsadatbázis felhasználásával), a kompenzációs felár megadása, készpénzes számla esetén az ÁFA jelölése.
Forgalmi és naplólisták készíthetők, az elszámolási előlegek vizsgálhatók összességében vagy személyenként. Egy adott pénztárnap vagy időszak zárása után az adatok nem változtathatók, nem sztornózhatók, csak a kiegészítő adatok módosítására van lehetőség (pl. ÁFA kulcs, iktató szám, kompenzációs felár kód stb.).

     Folyószámla pontozás, átvezetési bizonylatok kezelése:
A rendszer alkalmazása során szükség lehet a partner folyószámlák közötti kézi rendezésekre (kerekítési pontatlanságok, kompenzációs ügyletek, stb.). Az ilyen rendezéseket bizonylatolt formában, un. átvezetési bizonylatok készítésével teszi lehetővé a rendszer.

     Adatlehívások:
Iktatókönyv listázásával átfogó képet lehet kapni a pénzügyi rendezettségről.
A partner folyószámlák és a forgalmi kivonat funkciócsoport a partnerekkel kapcsolatos elszámolásokhoz biztosít változatos listázási formákat.
Több különböző funkció áll rendelkezésre a számlák listázására, a kintlévőségek és tartozások figyelésére.
Elkészíthető az ÁFA bevalláshoz szükséges lista, időszakonként, ÁFA kulcsonként és ÁFA jelleg szerint (visszaigényelhető, nem visszaigényelhető, arányosítással megosztható) bontva és összesítve a számlák és a pénztár adatait. Az ÁFA-hoz hasonlóan a kompenzációs felár is listázható.

A programrendszer minden kódolt adatmezőnél gördülő ablakos segítséget nyújt. A gyakran előforduló szövegek előre rögzíthetők és egyszerűen előhívhatók a megfelelő helyen.


 
 
2. Főkönyvi könyvelés alrendszer:
 
A főkönyvi programrendszer a pénzügyi programra támaszkodva biztosítja, hogy az adatok egyszerűen, dupla bevitelek elkerülésével naprakészen vezethetők legyenek. Beépített táblázatkezelés teszi lehetővé a változó igényeknek megfelelő gazdasági, mérleg- és beszámoló listázások kialakítását. Az adatok három különböző gyűjtési szinten nyerhetők vissza főkönyvi számla, szakfeladat és egyéb kiemelések. Különálló program áll rendelkezésre a költségfelosztás automatikus elvégzésére.
 
Az főkönyvi rendszer fontosabb lehetőségei:
 
     Költségfelosztási bizonylatok kezelése:
A vegyes bizonylatokhoz hasonló, költségnem szinten elérő részletezettségű adatok kezelése végezhető itt el. Kézi költségfelosztás után itt vihetők fel a keletkezett adatok, automatikus felosztás után ezzel a funkcióval lehet elvégezni az esetleg szükséges módosításokat. Három különböző sorrendű és kiválasztási szempontú lista készíthető az adatokról.

     Vegyes bizonylatok kezelése:
A klasszikus vegyes könyvelési utasítások rögzítése történik ezzel a funkcióval. Automatikus feladások fogadása esetén itt kerül beépítésre a beolvasó programrész. Három különböző sorrendű és kiválasztási szempontú lista készíthető az adatokról.

     Bankanyagok könyvelése:
A funkció felkínálja a pénzügyi programban rögzített és még nem könyvelt bankanyagokat könyvelésre. A kiválasztás után a kontírozás elvégezhető kézi felbontással vagy a bizonylathoz tartozó számla soraira alapozott kiválasztási rendszerrel. A könyvelés helyességét a bizonylat értéke alapján ellenőrzi a program.
Három különböző sorrendű és kiválasztási szempontú lista készíthető az adatokról. A listák között van olyan, amelyik szerkezetében megegyezik a pénzügyi banknaplóval, az egyeztetés, a hibakeresés könnyen elvégezhető.
Külön kulcsszóval védhető funkció behívásával lehet módosítani a könyvelt anyagokon.

     Pénztári bizonylatok könyvelése:
A pénztári bizonylatok könyvelése megegyezik a bankanyagokéval.

     Adatlehívások:
A klasszikus könyvelési listákon kívül (főkönyvi kivonat, főkönyvi karton) a költségek vizsgálatára három különböző analitikus vagy gyűjtött listázás áll rendelkezésre.
A táblakezeléssel definiált listák itt hívhatók le szervezeti egység, szakfeladat, kímélés vagy intézményi összesen szinten.

     Törzsadat kezelések:
A funkció segítségével alakítható ki a számlatükör, a szakfeladat törzs, a költségfelosztás költségnem bontási szintjei és az adatlehívási táblázatok.
A táblázatok kialakításakor lehetőség van alapadatok (előirányzat), tervadatok megadására és azok bizonylatolt módosítására szervezeti egység szintről kiindulva.

     Költségfelosztási program:
A költségfelosztás sorrendjével és százalékos értékeivel adatbázis alakítható ki a teljes munkamenet rögzítésére. A program ez alapján két lépésben teljesen automatikusan elvégzi a költségfelosztást és létrehozza a könyvelési bizonylatokat.

     Információs táblázatok:
A 139/1993. (X. 12.) Kormány Rendelet szerinti pénzforgalmi adatszolgáltatáshoz, a rendeletben meghatározott gyakorisággal.

     Beszámoló táblák:
Költségadatokról, a társadalombiztosítás által megkövetelt tevékenység-rendszer szerint.

 
 
3. Eszköz nyilvántartási alrendszer:
 
Az anyag-nyilvántartási rendszer a kórházi anyagok és fogyóanyagok raktárkészletének nyilvántartására szolgál.

Kezelése nem igényel számítástechnikai ismereteket.

Az anyag-nyilvántartási rendszer fontosabb lehetőségei:

Bevételi bizonylatok feldolgozása. A szállítói számlák felvitelekor mérlegelt átlagárat számít a program, és így mindig reális áron tartja nyilván az anyagokat. A szállítói számlák igazolása is megoldott a rendszerben, így a pénzügyi rendszerrel való összevetés miatt a hibás beszerzési egységárak korrekciója is megtörténik.

Az anyag-felhasználási bizonylatokat utalvánnyal, vagy utalvány nélkül is el lehet készíteni. A költséghelyekre kiadott anyagokat később különböző szempontok szerint lehet gyűjteni. Ezzel a bizonylattal le lehet kezelni a selejtezést, leltárhiányt, leltártöbbletet, valamint a gyártási folyamatokat (pl. varroda).

Az alleltárba, vagy személyi alleltárba kiadott fogyóanyagok kiadási bizonylatait is elkészíti a rendszer. Az alleltárak, illetve személyi alleltárak készlete is naprakészen listázható.

Lehetőség van alleltárból másik alleltárba történő átadásra is átadási bizonylat segítségével.

Az alleltárból vagy személyi alleltárból történő visszavét esetén a visszavételezett cikk használttá válik. A használt, és új cikkek a leltár listán egymás alatti sorokban láthatók.

Munkaruha kiadási bizonylat készítésekor a program nyilvántartja a kihordási időt. A dolgozó kilépése esetén elszámolást is készít.

Külső cégnek történő eladás esetén szállítólevél készül.

Minden bevitt adat utólag módosítható, vagy törölhető. Az adatkezelés nagyon egyszerű, nem kell attól félni, hogy az adatbevitelkor elkövetett hibák helyrehozhatatlan károkat okoznak.

A havi zárás funkciót elvégezve bármely hónap forgalmi adatai lekérhetők a rendszertől.

A könyvelés által kért statisztikai kimutatásokat elkészíti a program.

Minimum-maximum és nem mozgó (immobil) készlet figyelése, listázási lehetőséggel.

Téves könyvelés kezelése (pl.: rossz cikkszámra történt bevét átvezetése másik cikkre).

Stb.


 
 
4. Élelmezési alrendszer:
 
Az élelmezési anyagok nyilvántartása rendszer a kórházi élelmezés raktárkészletének nyilvántartására szolgál. Külön kiemelendő, hogy a készlet-nyilvántartási alrendszeren belül egy önálló élelmezési modul működik, ami teljes egészében leköveti az élelmezés folyamatát az étlap tervezésétől, a dietétikai számításokon, az anyagok elszámolásáig bezárólag, mindezt természetesen az osztályok igényei alapján.

Kezelése nem igényel számítástechnikai ismereteket.

Az élelmezési rendszer fontosabb lehetőségei:

     Élelmezési szakmai nyilvántartás:

Alapanyagok kód szerinti nyilvántartása (fehérje, szénhidrát, energia, koleszterin, nyersrost, vitamin és ásványi anyagtartalom összesen 32 egészségügyi élelmiszeripari tulajdonság nyilvántartása).

Recepttúrák nyilvántartása.

Egészségügyi élelmiszeripari tulajdonságok számítása.

Diétaféleségek nyilvántartása.

Létszámadatok:
     - dolgozói napi létszám
     - beteglétszám
     - idegen szervezetek
     - különrendelés.

Étlap készítés közben lehet változtatni a recepturát, és a képernyőn meg lehet nézni az egészségügyi élelmiszeripari tulajdonságokat.

Főzőlapkészítés:
     - minden fogás után összegzi az alapanyag szükségletet.

Utalványkészítés:
     - a teljes nap alapanyag szükségletét összegzi. Ez szolgál a raktári kivételezés
       alapjául.

Kiválasztott diéta:
     - egészségügyi élelmezési tulajdonságainak
     - gazdasági jellemzőinek listázása.

Kötelező statisztikák elkészítéséhez segítséget ad az,
     - osztályonkénti napi lista
     - osztályonkénti norma
     - havi statisztika
     - negyedéves összesítő kimutatások.

Alapanyag rendelés elkészítése becsült létszámadatok alapján.

Térítési kategóriák:
     - kötelező és nem kötelező, vendégek térítése osztályos bontásban.

Kategóriák osztályonkénti listázása, mely feladás a pénzügy felé.
 


     Raktárnyilvántartás:

Bevételi bizonylatok nyilvántartása.

Számlák igazolása:
     - rossz egységárak korrigálása
     - alapanyag kivételi bizonylatok készítése utalvány alapján
     - beszerzési egységárak korrigálása.

Raktár készlet mennyiségi és érték szerinti nyilvántartása:
     - nettó érték + ÁFA, bruttó érték, összesített felhasználási érték.

Havi zárás.

Raktári leltár-lista.


 
 
5. Bér-munkaügyi alrendszer:
 
A bér-munkaügyi rendszerrel a jogszabályokban meghatározott összes adatszolgáltatási igény kielégíthető. A programcsomag használható havidíjas és teljesítmény díjazású dolgozók adatainak nyilvántartására, számfejtésére is. A rendszerben nyilvántartott dolgozók számának korlátját a hardver kapacitás határozza meg.

Kezelése nem igényel számítástechnikai ismereteket.
 
A programrendszer használatának főbb területei:

     Munkaügyi, személyzeti nyilvántartás:
A dolgozókat és azok bérszámfejtett adatait költséghelyenként és kifizetőhelyenként is elkülöníthetjük. A rendszerben tudunk kezelni több féle munkarendű (pl. nyugdíjas, mellékfoglalkozású, részmunkaidős, stb.) dolgozót. A dolgozók azonosításának alapja lehet az adóazonosító vagy más kódszám használata, de minden dolgozóra történő keresésnél használhatjuk nevét is. Nyilvántarthatunk FEOR számokat, szakképzettségeket és még sok más adatot a dolgozókról.
Sokszor szükség van egyéb adatszolgáltatáshoz a dolgozók régebbi, már nem aktuális adatainak elérésére is (pl. alapbér), a rendszer ezeknek az adatoknak a tárolására és megjelenítésére is lehetőséget ad.
A rögzített adatokból szabadság nyilvántartást vezethetünk a programrendszer használatával. Előre meghatározott szöveggel a nyilvántartott adatokból munkaszerződés készíthető.

     Letiltások, levonások:
A letiltásokat, levonásokat is kezeli a rendszer, megadott prioritásokat figyelembe véve.
Figyeli a számfejtett bér terhelhetőségét, a levonás ill. letiltás lejáratának határidejét, a hátralékokat. Fix összegű és vagy %-os nyilvántartásra is lehetőséget ad.

     Hóközi bérszámfejtések:
Lehetőség van a dolgozóknak hóközbeni számfejtésére (pl. hóközben fizetett táppénz), illetve hóközben felvett járandóságaiknak kezelésére, akár minden napon is.

     Havi bérszámfejtés:
A bérszámfejtési tételek a programozó segítségével tetszés szerint kiválaszthatók (a kötelezően használandókon kívül) és alkalmazhatók a későbbiek során.
A bérszámfejtés igen gyorsan elvégezhető, bármikor félbehagyható, majd onnan folytatható és egy-egy dolgozó vonatkozásában akárhányszor megismételhető (természetesen következő számfejtéséig).
A hiányzás napok pontos, dátumszerű nyilvántartásával lehetőség van naptár használatára a rendszerben. A program ezek alapján számol automatikusan (pl. szabadságra, betegszabadságra stb.), eső béreket, az előző hónap korrekciós tételeit kezeli helyes előjellel.
A jogszabályban meghatározott módon átlagkeresetet vagy távolléti díjat számol és alkalmaz a megfelelő helyeken.
A dolgozó számfejtett béréről azonnal kérhetjük bérlapjának nyomtatását.

     Teljes körű bérstatisztikák:
Bérkarton, címletjegyzék, FEOR-os lista, stb. menüpontból választva adott időszakra vonatkozóan elkészül akár képernyőre, akár nyomtatóra.
A bérstatisztikák dolgozókra szervezeti egységekre, kifizetőhelyekre vagy ha szükséges, profitcenterekre is alkalmazhatók.
Kilépés esetén elkészíti a dolgozó kilépő adatlapját, munkaviszony igazolását, kinyomtatja a TB járulék elszámolási lapját.

     Szabadon szerkesztett statisztikák:
Mind a munkaügyi, mind a bérszámfejtés adataiból az előre definiáltak mellett tetszés szerinti, szabadon szerkesztett statisztikákat készíthetünk az előre nem látható igények szerint. Szabadon választhatjuk a szűrési feltételeket és a listázandó adatokat is

     Levonások, letiltások utalása:
A külső adatszolgáltatás biztosítására az OTP-be és egyéb külső intézmények részére küldendő tablók, azok által elfogadott formában nyomtathatók illetve adathordozón küldhetők.

A programrendszer minden listája képernyőre és nyomtatóra is kérhető.

Az adatok megőrzésének, biztonságának érdekében egyszerűen, különösebb számítógépes ismeret nélkül, az adatkarbantartás (mentések, visszatöltések) a programból indítható.

Az ismertetett rendszerünkhöz kapcsolható az általunk forgalmazott minden egyéb ügyviteli programcsomag, amelyek használatával egy komplex ügyviteli rendszer alakítható ki. 


 
 
6. Műszaki ellátás alrendszer:
 
A műszaki ellátási rendszer épületek és tárgyi eszközök nyilvántartására és értékcsökkenésének elszámolására szolgál.

Kezelése nem igényel számítástechnikai ismereteket.

Műszaki ellátás alrendszer:

- beruházások és tárgyi eszközök nyilvántartása,

- tárgyi eszközök felújítási és karbantartási munkáinak adminisztratív követése,

- épületek nyilvántartása,

- egyéb jellegű külső és belső karbantartási munkák követése,

- energia felhasználás nyilvántartása.

A műszaki nyilvántartási rendszer fontosabb lehetőségei:

     Épületek analitikus nyilvántartása:

A funkció segítségével módunk van új épület kartonját felvenni, a meglévők adatait módosítani, illetve a kartonok tartalmát kilistázni. Az épületek azonosítása egy 3 jegyű kóddal történik. Az alapadatok bevitelén túl (azonosító, megnevezés, főkönyvi szám, leírási kulcs, stb.) lehetőség van épülettartozékok bevitelére is. Ezek az adatok kizárólag nyilvántartási célokat szolgálnak.

Itt végezhető el az épület főkönyvi feladása és a terv szerinti leírás elszámolása is. Hibás leírás esetén a kulcsok javítása után a terv szerinti leírás funkció újraindítható.


     Tárgyi eszközök nyilvántartása:

- tárgyi eszköz felvétele,

- új tárgyi eszköz kartonját lehet megnyitni, ahol azazonosításra 5 jegyű kód
   szolgál. Itt kell bevinni a jellemző adatait is.

- tárgyi eszköz módosítás,

- a tárgyi eszköz összes adata módosítható ezzel a funkcióval és itt új tárgyi
  eszközök felvitelére és törlésére is van lehetőség,

- tárgyi eszköz lista,

- a tárgyi eszközök katalógusát kiadja kódsorrendben,

- tárgyi eszköz főkönyvi feladása,

- a tárgyi eszköz leírások főkönyvi számok szerinti csoportosításban kérhetők le.
  (a lista paraméterezhető),

- terv szerinti leírás,

- a tárgyi eszköz terv szerinti leírását számolja leírási kulcs, aktivált érték és a
  leírás dátuma szerint egy adott kódintervallumra. Az értékcsökkenés
  számításának eredményéről listát kapunk képernyőre vagy nyomtatóra,

- terv szerinti leírás sztornó,

- a hibás terv szerinti leírás itt sztornózható. A hibás leírási kulcsok javítása után
  a terv szerinti leírás újra indítható. (a funkció paraméterezhető),

- tárgyi eszköz karton.

Az adott tárgyi eszköz összes adatát megtalálhatjuk ebben a listában.


     Adatkarbantartás:

          - a funkció az adatállományok indexelését, sorba rendezését végzi el szükség szerint.

 
 
7. Szerződés nyilvántartás
 
A programrendszer használatának főbb területei:
- számla nyilvántartás (vásárló, szállító),

- fizetési módok, szerződés követés,

- az intézet által aláírt szerződések, határidők nyilvántartása, teljesítés,
   készpénzáramlás nyomonkövetése,

- közreműködés a szerződések elkészítésében,

- kórházi szerződések rögzítése határidőkkel, pénzügyi feltételekkel, teljesítés
  igazolásokkal, stb.

A szerződés nyilvántartás modul a rendszerbe integráltan működik, ezért külön feltüntetve nem is szerepel.

 
 
8. CORVAX® kórházi gyógyszertári alrendszer:
A PRIMULA II. programrendszer kórházi gyógyszertári alkalmazásra készült. A rendszer két fontos feladatot teljesít:
- széleskörű szakmai információkat biztosít a gyógyszerekről,

- a kórházi gyógyszertári készletnyilvántartást teszi lehetővé.

A rendszer korábbi változata, amely elsősorban közforgalmú patikáknak készült, kb. harminc gyógyszertárban üzemel. A korábbi rendszer kórházi változata is működik, pl. a SOTE Oktató Kórházában (volt Kútvölgyi Kórház).

A jelenlegi rendszer teljesen új fejlesztés, sokkal részletesebb és pontosabb a cikkcsoportok, gyógyszerformák, hatóanyag egységek besorolása, jóval több adatot tartalmaz a gyógyszertörzs. A rendszer része egy teljes ATC adatbázis, magyar és nemzetközi nevekkel.

A PRIMULA II. lehetőséget biztosít hatástani szempontok szerinti keresésre a gyógyszertörzs és az ATC funkciókban egyaránt.

A rendszer jelenleg a Szent János Kórházban és a Törökbálinti Tüdőgyógyintézetben üzemel.

A rendszer használható egy- vagy többraktáras változatban, egy számítógépen vagy számítógép hálózatban. 

A PRIMULA II. a következő készletmozgási vagy azzal kapcsolatos funkciókat ismeri:

- megrendelés,

- bevételezés szállítólevél alapján,

- bevételezés számla alapján,

- átvétel más egészségügyi intézménytől,

- visszavét osztálytól,

- laborálás,

- kiadás osztálynak,

- közületi eladás,

- átadás más egészségügyi intézménynek,

- leírás a készletből (különböző jogcímek szerint),

- selejtezés,

- raktárak közötti átadás (többraktáras rendszer esetén),

- leltár,

- induló készlet, stb.

A program minden készletmozgási funkcióhoz biztosítja a stornó funkciót is (a leltár és az induló készlet kivételével). Minden készletmozgásról bizonylatot nyomtat, minden bizonylat bármikor később újra is kinyomtatható. Minden készletmozgási funkcióhoz saját tételes statisztikák állnak rendelkezésre. A statisztikák lekérdezési szempontjai mindig intervallumokban adhatók meg. 

A tételes listák mellett a PRIMULA II. az alábbi átfogó vagy speciális statisztikai funkciókat ismeri:

- ősszes kiadás,

- összes közületi eladás,

- összes bevételezés,

- szállítók szerinti rabat,

- kiemelt gyógyszerek kiadása,

- teljes készlet cikkcsoportonként,

- készlet érték cikkcsoport és főkönyv szerint,

- ATC szerinti cikktörzs,

- ATC szerinti kiadás, stb.

A rendszer rugalmasan illeszthető a könyvelési igényekhez, a főkönyvi feladás bármilyen időszakra, akár utólag is elkészíthető. A program elsődlegesen „kifutó áras”, a készletcsökkentés mindig a legrégebbi bevételezésből hajtja végre, a készletmozgás a bevételezéskori beszerzési áron történik (A rendszer bevételezéskor a mérlegelt átlagárat is kiszámítja, így kívánságra olyan változata is megrendelhető, amely a készletmozgási bizonylatokon és a főkönyvi feladásban a mérlegelt átlag árat jeleníti meg.).

A program kezeli a negatív készletet. Beszerzéskor, ha van az adott cikk(ek)ből negatív készlet, először azt írja le, csak ezután hajt végre készletnövelést. Amennyiben negatív készletet hozunk létre a rendszerrel, a negatív készlettel rendelkező cikkek mérlegelt átlagára hamis lesz.

A program kezeli a rabat tételeket. Bevételezéskor akár a teljes számlára, akár cikkenként állíthatjuk be, hogy rabat-e. A rabat tételek ára normál beszerzési ár, így a program a rabat értékét ki tudja mutatni szállítónként, illetve szerepelteti a főkönyvi feladásban.

A rendszerrel papíron és/vagy mágneslemezen is elkészíthető a Társadalombiztosítási jelentés.


 
A programrendszer minden listája képernyőre és nyomtatóra is kérhető.

Az adatok megőrzésének, biztonságának érdekében egyszerűen, különösebb számítógépes ismeret nélkül, az adatkarbantartás (mentések, visszatöltések) a programból indítható.

Az ismertetett rendszerünkhöz kapcsolható az általunk forgalmazott minden egyéb ügyviteli programcsomag, amelyek használatával egy komplex ügyviteli rendszer alakítható ki.