Bull informatika a kórházak egészségéért


A mai magyar kórházi informatika kó(ö)rképe igen változatos. Legalább annyira, mint maguk a kórházak. Sokféle intézmény, kórház, klinika létezik sokféle prioritással, vezetéssel, pénzügyi lehetõséggel és többek között informatikai rendszerrel vagy rendszerekkel. Ezen a rendkívül színes képet mutató palettán szeretnénk az alábbiakban elhelyezni a Bull-t, pontosabban a Bull Magyarországot, az általunk képviselt stratégiát, javasolt és támogatott megoldásokat, rendszereket, rendszerelemeket.

A Bull kórházi informatikai hagyományai és tapasztalatai több évtizedesek. Franciaországban a Bull a terület vezetõje, de elõkelõ helyet foglal el Olaszországban és Nagy Britanniában is, valamint az utóbbi években vezetõ szerepet játszik a páneurópai egészségügyi informatikai hálózatok/rendszerek megteremtésében mint a RICHE, a NUCLEUS, a REFERENCE, HELISE és a TakeCare.

Mi még nem tartunk itt, de a Bull Magyarország kiváló szakértõk bevonásával több éve foglalkozik a hazai egészségüggyel, különösen annak a kórházakat érintõ részével. A Bull fõvállalkozásában került telepítésre az Országos Mentõszolgálat Kórházában és a budapesti Szent János Kórházban a Neuron 2000 rendszer. évek óta sikeresen mûködik a pécsi Honvédkórházban a Flexum által kifejlesztett, és az egyik legaktívabb Bull viszonteladó által telepített HospNet rendszer. Ugyanezt a rendszert vették használatba a balmazújvárosi Rendelõintézetben és a miskolci Semmelweis Kórházban. A Bull által kifejlesztett és az ÛSZSZ által magyar környezetre honosított Helise rendszert a nyíregyházi Józsa András Kórházban használják már mintegy két éve. Ez idõ alatt szerzett tapasztalatainkat, mtködõ kórházi rendszerek és a hazai kórházak igényeinek tanulmányozása alapján szerzett ismereteinket a következõkben foglaljuk össze.

A magyar kórházaknak olyan informatikai megoldásra van szükségük, amely elegendõen rugalmas és a sajátos magyar helyzethez való alkalmazkodóképessége megfelelõ. Ez más szavakkal azt is jelenti, hogy a rendszer valamely más országból csak jelentõs hazai fejlesztõi háttérkapacitás folyamatos rendelkezésre állása esetén vehetõ át.

A kórházi információs rendszerek kialakításánál arra is tekintettel kell lenni, hogy Magyarországon ( kis túlzással ) nincs két egyforma kórház. Ezért tehát egyrészt az elkészülõ rendszernek ilyen szempontból is rugalmasnak, mintegy keretjellegûnek kell lennie, és a magyar egészségügyi rendszerszabályozó változásaival is lépést kell majd tartania, másrészt bizton állítható, hogy nincs egyedül üdvözítõ megoldás, a kórházak méret, profil, stb. szerint más és más alkalmazást kell hogy válasszanak.

Az informatikai fejlesztés szükségességének egyik közvetlen kiváltó oka a kórházak finanszírozásának alapvetõ változása. A kiválasztásra kerülõ megoldásnak elegendõen átfogónak kell lennie ahhoz, hogy az orvosi- beteg-nyilvántartási feladatok mellett a legalább ennyire fontos pénzügyi, adminisztratív feladatokat is lefedje.

Ma sok szó esik a kórházak nehéz anyagi helyzetérõl. Ennek egyik oka kétségtelenül a szûkös finanszírozás, de legalább ilyen súllyal esik latba a hibás döntések káros hatása. Ilyenek a legjobban vezetett intézményekben is elõfordulhatnak, ha a döntés-elõkészítés során nem állnak rendelkezésre a szükséges adatok. Ezért a kórházi és adminisztratív moduloknak alapot kell szolgáltatniuk a vezetõi információs rendszer számára is.

A kórházi informatikai projektek átfutási ideje meglehetõsen hosszú. Legalább egy év szükséges egy komolyabb információs rendszer bevezetéséhez. Ez fokozza a megfelelõen összeállított team jelentõségét: egy ilyen csapatban az orvosok, informatikusok mellett pénzügyi és más kórházi szakemberek munkája is nélkülözhetetlen. Lényeges, hogy a speciális feladatok miatt az informatikus szakember legyen tisztában az egészségügy speciális elvárásaival. Végül, de nem utolsósorban már az elején érdemes tisztázni, hogy a rendszer bevezetése nem lesz fájdalommentes, tehát kulcsfontosságú a kórház vezetésének elkötelezettsége az informatika mellett.

Ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor jó az esélye egy sikeres projektnek. A megvalósuló informatikai rendszerek nagymértékben hozzájárulnak egy, a jelenleginél sokkal hatékonyabb és jobb minõségét kórházi, egészségügyi rendszer kialakulásához. Ennek eredménye egyrészt abban jelentkezik, hogy az átlátható gazdálkodás és a jól elõkészített döntések eredményeként csökkennek a pénzügyi gondok, másrészt a jobban szervezett betegforgalom nagyobb bevételt is hoz kisebb költségek mellett. Egy cseppet sem mellékesen a jobb szervezésnek a betegek is örülnek, mert csökken a várakozás és a zsúfoltság.

A Bull Magyarország és partnerei teljes mértékben elkötelezettek, hogy olyan informatikai támogatást nyújtsanak a magyar kórházaknak, amely a fenti elvekre épül és az érintett kórházakkal szoros együttmûködésben valósul meg.

A nincs két egyforma kórház gyakorlatból kiindulva a Bull Magyarország arra törekszik, hogy jó partneri viszonyt és szoros együttmûködést alakítson ki a szoftverházakkal, lehetõvé téve így a kórházak számára, hogy a Bull rendszerintegrálási, egészségügyi tapasztalatait és speciális technológiáit (például az intelligens kártyák, mobil számítógépek) felhasználva mindig a helyi adottságoknak, a kórház profiljának és méreteinek leginkább megfelelõ megoldást válassza.

A Bull rendszerek közös tulajdonsága a modularitás, a rugalmasság és a nyitottság. Eltérések az integrálás fokában, a funkcionalitásban és a háttértechnológiákban (operációs rendszer, adatbázis, hardverkövetelmények, stb.) vannak. Ez a megközelítés szándékaink és reményeink szerint ideális a meglévõ hazai és nemzetközi tapasztalatok és gyakorlat egyesítése szempontjából is. Az együttmtködés lehetõvé teszi, hogy úgy nyújtsunk kulcsrakész megoldást, hogy a lehetõ legkevésbé vonjuk el a kórházi vezetõk és munkatársak figyelmét saját munkájukról.

Végezetül szeretnénk kiemelni a Bull eddigi projektjeinek tapasztalataiból talán a legfontosabbat, az emberi tényezõ szerepét. Jó technológia ugyanis sok van, jó megoldás már kevesebb. De ha mindenbõl együtt van a legjobb az sem ér semmit, ha a felhasználók, a kórházi dolgozók és vezetõk nem érzik a rendszer bevezetésébõl származó kézzelfogható elõnyöket, nincsenek kellõképpen tájékoztatva, kiképezve és érdekeltté téve a rendszer használatában. Egyszóval-valódi sikerre csak a szakmai szempontokon túlmutató, kölcsönös bizalmon, tisztességen és lojalitáson alapuló partneri kapcsolat vezethet.

Ezért a Bull Magyarország a kórházakkal való együttmûködés kialakításakor a szakmailag legmegfelelõbb megoldás elkészítésén túl mindenekelõtt ezen partneri kapcsolat kiépítését tûzte ki célul, ami esetünkben könnyen megvalósítható, mivel itt nem csak cégszert kapcsolatokról van szó, hanem a hazai egészségügy fejlesztése iránti személyes elkötelezettségünkrõl is.