InfoRend®

 

Synergon Informatika Rt.

H-1047 Budapest, Baross u. 91-95

Tel.: (061) 399-5500

Fax. (061) 399-5599

E-mail: inforend@synergon.hu

Honlap: www.synergon.hu

 

Az InfoRend®  egy egészségügyi intézet szolgáltatásainak ellátására, adminisztrálására  és menedzselésére kifejlesztett integrált informatikai rendszer.

 

Funkcionalitás

Betegfelvétel: A járó- és  fekvőbeteg ellátásnál, a beteg kórházba érkezése után az első kapcsolat helye, ahol regisztrálják a személyi adatait, az érkezését, várólistára teszik és eligazítják. Az ellátó orvosnál is aktiválódik a beteg elektronikus kartonja.

Járóbeteg modul: A járóbeteg kezelés minden adminisztratív lépését lefedi ( anamnézis, státusz, diagnózisok, beavatkozások, korábbi kórtörténtet, gyógyszerérzékenység, zárójelentések stb.). A beteg minden vagy néhány kiválasztott adatával átemelhető egy másik orvoshoz, előjegyezhető fekvőbeteg ellátásra, kérhető számára röntgen, labor vagy egyéb diagnosztikai vizsgálat.

Fekvőbeteg modul: Itt a hosszabb távú intézményen belüli bentfekvéses ellátás adminsztrációja, figyelemmel kísérése a modul feladata. A beteg gyógyszerezését, élelmezését lehet könnyen megtervezni. Ugyanúgy, mint a járóbetegellátásnál elvégezhetőek itt is a diagnózisok és beavatkozások kódolásai.

Ápolási modul: Itt a nővérek napi feladatainak támogatása van megoldva. Az InfoRend a gyermekgyógyászat számára speciális funkcionalitást is nyújt.

Beépített HBCS besoroló: Lehetővé teszi a várható finanszírozási adatok megtekintését intézményi, osztály, vagy akár minden egyes ellátás vonatkozásában.

Diagnosztikai modulok: Nagy segítséget nyújtanak az ellátó orvosnak mikor az különböző diagnosztikai beavatkozásokat kér a betege számára. A vizsgálati eredmény rögzítését követően azonnal  elérhető elektronikus formában a  kérő praxison, a beteg ellátásához csatolva.

Gazdasági rendszerrel történő integráció: A rendszer biztosítja a gazdasági rendszerrel való homogén együttműködés, ezáltal lehetővé teszi a betegszámla adatok megjelenítését, az esetszintű ráfordításkalkulációk elvégzését.

          

Lekérdezések: A funkcióval előre meghatározott, az intézményre és az egészségügyi tevékenységekre jellemző statisztikák készíthetők. Ezek között megemlíthetők a diagnózisok, beavatkozások előfordulási aránya, az anyagfelhasználás, fekvőbetegek átlagos  ellátási ideje, stb

 

Virtuális szervezet támogatása: A böngésző felületen használható háziorvosi kapcsolati modul megteremti a feltételeit, hogy a kezelőorvosok elektronikusan beküldjék a betegeiket, megtekintsék a vizsgálatokat és konzíliumokat kérhessenek a kórháztól.

 

 

Alkalmazott technológia

Az InfoRend® az Oracle által, az Oracle adatbázisra épülő, robosztus rendszerek létrehozására biztosított fejlesztői környezetben készült. A tervezés, az adatbázis objektumok definiálásának, karbantartásának eszköze az Oracle Designer, a megvalósítás eszköze az Oracle Developer fejlesztőkészlet.  A Developer lényegében egy kliens-szerver 4GL grafikus fejlesztőeszköz, melyben lehetőség van a gyors alkalmazástervezési (RAD – Rapid Application Design) technikák és az objektumorientáltság használatára. Jó használhatóságának egyik fontos tényezője a kliens és a szerver oldal egységes kezelése. Ugyanazon a felületen lehet kezelni a kliens-, illetve szerver oldal rutinjainak kódját. Nagymértékben támogatja a szerver oldalt, lehetővé teszi, például a tömbösített adatlehívást, csatolt változók, mentési pontok és szekvenciák alkalmazását. Az egyes szubrutinok, funkciók kliens-szerver közti eloszthatósága is az alkalmazás hangolhatóságát biztosítja. Támogatja a csoportos fejlesztést. Képes megosztani a felhasználói felület egyes objektumait csakúgy, mint magukat a programrészeket, lehetővé téve ez által a fejlesztő-csoportok számára belső szabványok meghatározását, illetve betartatását. A fejlesztőeszközökben varázslók és kézi módszerek egyaránt rendelkezésre állnak.

A rendszer elektronikus dokumentációja, melyet az alkalmazások súgó funkciója helyzetérzékenyen is el tud érni, a Microsoft HTML Help Workshop szoftver segítségével készült                

 

Használat

Az InfoRend használata könnyen elsajátítható (konzekvens, grafikus felépítés), gyors előre definiált szövegmakrók, csoportok alkalmazását teszi lehetővé. A beépíthető protokollok megfelelő segítséget nyújtanak a betegellátásái folyamat kevesbé avatott felhasználók számára is.

Biztonság

Az adatbiztonság, adatvédelem kiemelt fontossággal bír az egészségügyi területen is. A rendszer felkészült a speciális adatkezelésre azaz, amennyiben a beteg kéri, vagy szakmai okokból indokolt, úgy adatokat le lehet tiltani, bizonyos ellátó orvoshoz/praxishoz kapcsolni.

 

Az Oracle technológia az egészségügyi biztonsági elvárásoknak teljes körűen megfelel. A rendelkezésre állás és az adatbiztonság az informatikai háttérszolgáltatás függvénye. Ha megfelelő háttér van, a gyors hibafelderítés és elhárítás életmentő és létfontosságú.

 

Jogosultságkezelés: felhasználói név és jelszó meghatározásával különböző jogosultságok állíthatók fel rendszeradminisztrátori szinten. Felügyelet eseten nyilván egészen más jogosultságok indokoltak az ellátó praxis tevékenységhez képest.  Pl. ha belgyógyászati ügyeletesként lépünk be, akkor a kórház összes belgyógyászati osztályára vehetünk fel beteget, de ott záródokumentum formátumokhoz, szövegmakrókhoz stb. nem nyúlhatunk.

Testreszabás

Általában igaz, hogy az a rendszer jó, amelyik egyszerre tudja megvalósítani, hogy érvényesüljön minden egységes, intézeti közös törvény és szabály, ugyanakkor kielégítse a szakmák különbözőségéből adódó helyi és egyéni igényeket.

 

Szakmánként sok az egyedi igény, de vannak közös igények, közös szabályok, ezeknek együtt kell megvalósulniuk.

 

A rendszerben beállítható, hogy az adott praxison milyen méretben, milyen funkciók legyenek elindíthatók. Pl. ha egy praxisnak az ultrahang nem engedélyezi a direkt ultrahangkérést, ilyenkor annak a szakrendelőnek nem is jelenik meg az ultrahangkérő ikon.

 

Felhasználói előnyök

 

Jövőbemutató, minőségi betegellátási szemlélet

A rendszer kialakításánál alapvető szempont volt az orvos-szakmai munkát leegyszerűsítő, pontosító adminisztráció, teljes körű, érvényes és könnyen elérhető beteg-információ, az intézményi minőségbiztosítás, a gyors használhatóság, és kiemelten a bevételek és költségek optimalizálása.

Többlépcsős, felhasználó-központú oktatási módszer

A sikeres rendszerbevezetés titka a jólszervezett, logikusan felépített felhasználói oktatás. A 2003-as InfoRend®  bevezetési oktatatási módszertana egy többlépcsős oktatási folyamatot rögzít, amely lehetővé teszi a különböző szintű résztvevők hatékony képzését. A módszertan és a szoftver konzekvens felépítése a végfelhasználó adottságaiból és lehetőségeiből indul ki, ezzel is segítve a rendszer gyors és alapos elsajátítását.    

Modern finanszírozási és üzemeltetési megoldások

A gyors és alapos rendszerbevezetés egy előnyös finanszírozással és költséghatékony üzemeltetéssel párosulhat, igény szerint. A rendszer intézményi bevezetése kiforrott módszertan alapján ütemezetten történik, támogatja a lépcsőzetes bevezetést és a sokrétű outsourcing (erőforrás kihelyezést) alapú üzemeltetést, távmenedzselést.

Innovatív termék- és szolgáltatásfejlesztés

A legújabb fejlesztés a háziorvosi kapcsolati alrendszer, amely internetes böngésző használatával nyújt testreszabott InfoRend®  funkcionalitást a kórházzal kapcsolatban álló háziorvosok és specialisták számára. A haszonérvek itt önmagukért beszélnek: teljes információcsere, előjegyzés, konzílium- és vizsgálatkérések…

Ellátási kultúra

A vizsgálatokra történő előjegyzésen és várólistán keresztül megvalósul a betegek kulturált, just-in-time fogadása, minimális várakozási idővel. A beteg biztonságérzete erősödik, ha tudja, hogy minden, az ő életét és orvosának szakmai döntését befolyásoló adat (teljes körű múltbeli kórtörténet és ellátási adathalmaz) a gyógyító orvos rendelkezésére áll, a beteg ilyenkor kvázi „hazamegy” a kórházba. Az orvos a beteg kórtörténetét egyben látja, ez megalapozottabb szakmai döntéseket tesz lehetővé, növeli az ellátás korrektségét és minőségét.

A beteg adatait csak egyszer, az első megjelenési ponton kell rögzíteni, utána ezek már bármely munkaállomásról, ellátási helyről elérhetőek (nemcsak a személyes adatok, hanem az anamnézis, a státusz, a gyógyszerallergia, a vezető diagnózis, lényegében  az ellátás során változatlan adatok), ezáltal a beteget nem terheljük felesleges, ismétlődő kérdésekkel. A betegellátás gyorsul a dokumentálás megkönnyítésével. A diagnosztikai eredmények azonnal bekerülnek a beteg klinikai dokumentációjába – megszűnik a tévedés, elírás lehetősége. A háziorvosokkal kialakítható on-line, interneten keresztüli kapcsolat, amely alkalmas mind a betegek beutalásakor történő előjegyzésre, mind a kórházban született vizsgálatok és ellátás eredményeinek átvételére. Ezzel elősegíthető a háziorvosok betegkörének kórházhoz kötése. A betegek kórházhoz vonzásával, azok komfortérzetének és elégedettségének növelésén keresztül biztosítható a stabil, kulturált magas színvonalú ellátókörnyezet.

Bevételnövekedés

A jelenlegi teljesítményfinanszírozási modellben ugyanannyi beteganyagból magasabb bevétel várható - precízebb adatbevitellel és kódolással. A rendszer bevétel-optimum eléréseket tesz lehetővé azáltal, hogy kódoláskor semmi sem marad ki (előre definiált, névvel ellátott, tipikusan együtt használt és lejelenthető diagnózis és beavatkozás panelek használata) a jelentésekből. Hiányos ellátási adatok kiszűrése – rövidebb hibalista – gyorsabb pénzhez jutás is megvalósítható.

 

A rendszer vezeti, tanítja a felhasználó orvost a megfelelő, éppen érvényes finanszírozási szabályokkal összhangban lévő kódok, besorolások kiválasztásában. A besorolás alapjául megadott kódok alapján automatikus visszajelzést ad arról, hogy az adott kódok hogyan befolyásolják az eset HBCS-be sorolását – precízebb, tudatosabb kódolásra „nevel”.

 

Többlépcsős ellenőrző funkciója segítségével (1. ellátó orvos – 2. osztályos szinten: osztályos kódfelelős orvos – 3. intézményi szinten: Finanszírozási és Kontrolling Osztály) elektronikusan kiszűrhetőek a hibásan kódolt, hiányos, valamint a nem a legálisan elérhető legtöbb bevételt hozó esetek. A finanszírozás jogszabályi változásai könnyen integrálhatóak a rendszerbe, a belső rendszer által nyújtott kódolási ellenőrzések azonnal működnek – szemben az emberi munkaerő lassabb átállásával.

 

Az ellátás folyamata azonnali számítógépes rögzítési lehetőséggel támogatott, hiszen az utólagos rögzítés során potenciális az esély arra, hogy a tevékenységek jelentős része nem kerül rögzítésre, elveszik. Megszűnnek a dokumentálatlan (és így finanszírozatlan) ellátások, így minden orvos-beteg találkozás finanszírozásra kerül (a VIP betegek és az ügyeleti ellátások is).

Költségcsökkentés

Ha az ellátás több helyszínen történik, a különböző ellátási helyek pontosan tudják, ha egy vizsgálatot, beavatkozást már elvégeztek – ezeket nem fogják az információ hiánya miatt párhuzamosan elrendelni, megismételni, a vizsgálatok kérése és eredményeinek megtekintése on-line módon, elektronikusan történik, az eredmény megszületése vagy rögzítése után azonnal. Valid információ a munkaerő-kihasználtságról - munkaerő-kihasználás racionalizálása a lekérdezéseken keresztül. Napra, percre-kész információk állnak rendelkezésre a betegforgalomról, az egyes osztályok, rendelések leterheltségéről, munkaerő-kihasználtságáról - mind az orvosi, mind az ápolási munkaerő tekintetében. Intézkedési lehetőség a felesleges munkaerő-kapacitások leépítésére (nyereség: személyi bér és járulékai), vagy a fölös munkaerő átirányítására a túlterheltséggel küzdő osztályokra. A költségoldal letapogathatóságával állandó kontroll szerezhető a költségek felett. A rendszer alkalmas bizonyos, a betegellátás során keletkező üzemi költségek monitorozására (anyagfelhasználás, gyógyszerfelhasználás). A túlzott költségkiáramlások láthatóvá tehetők. Formalizált, strukturált dokumentáció csökkenti az orvosi tévedések bekövetkeztét – csökken a műhibaperek, kártérítési igények száma.

Átláthatóság

Világos, objektív képet szolgáltat a menedzsment számára – segítséget ad, alátámasztja a kórház működését elősegítő intézkedések, döntések meghozatalát.

 

A vezetés igényei szerinti, előre definiált lekérdezések hajthatók végre nagyon egyszerűen.

 

Folyamatos kontroll alatt tartható az ellátó folyamat szakmai/gazdasági tevékenysége. Mind osztály, mind intézeti szinten kimutatások készíthetők az intézet bevételi tervében lefektetett, és a valós, időarányos tény-értékek alakulásáról bármely időpillanatban – ennek alapján azonnali intézkedési lépések tehetők.

 

A rendszer támogatja a kórházi folyamatok átláthatóságát, átgondolását, és ezáltal a folyamatok tudatos átszervezését, minőségbiztosítási szempontok figyelembevételével.

 

Referenciáink

 

Országos Intézetek

 

Svábhegyi Állami Gyermekgyógyintézet - 250 ágy

Kontakt: Kósa Lajos, PhD, főigazgató

 

Megyei Kórházak

Tolnai Megyei Önkományzat

Balassa János Kórház, Szekszárd - 1400 ágy

Kontakt: Dr. Sudár Zsolt, orvosigazgató-helyettes

 

Városi Kórházak

Szent Orsolya Kórház-Rendelõintézet, Pincehely