Synergon
Informatika Rt.
H-1047
Budapest, Baross u. 91-95
Tel.:
(061) 399-5500
Fax.
(061) 399-5599
E-mail:
inforend@synergon.hu
Honlap:
www.synergon.hu
Az
InfoRend® egy egészségügyi intézet szolgáltatásainak
ellátására, adminisztrálására és
menedzselésére kifejlesztett integrált informatikai rendszer.
Betegfelvétel: A járó- és
fekvőbeteg ellátásnál, a beteg kórházba érkezése után az első kapcsolat helye, ahol regisztrálják a személyi adatait, az érkezését,
várólistára teszik és eligazítják. Az ellátó orvosnál is aktiválódik a beteg
elektronikus kartonja.
Járóbeteg modul: A járóbeteg kezelés minden adminisztratív lépését lefedi ( anamnézis,
státusz, diagnózisok, beavatkozások, korábbi kórtörténtet,
gyógyszerérzékenység, zárójelentések stb.). A beteg minden vagy néhány
kiválasztott adatával átemelhető egy másik orvoshoz, előjegyezhető fekvőbeteg ellátásra, kérhető
számára röntgen, labor vagy egyéb
diagnosztikai vizsgálat.
Fekvőbeteg modul: Itt a hosszabb távú intézményen belüli bentfekvéses ellátás adminsztrációja,
figyelemmel kísérése a modul feladata. A beteg gyógyszerezését, élelmezését
lehet könnyen megtervezni. Ugyanúgy, mint a járóbetegellátásnál elvégezhetőek itt is a diagnózisok és
beavatkozások kódolásai.
Ápolási modul: Itt a nővérek napi feladatainak támogatása van megoldva. Az InfoRend a
gyermekgyógyászat számára speciális funkcionalitást is nyújt.
Beépített HBCS besoroló: Lehetővé teszi a várható finanszírozási adatok megtekintését intézményi,
osztály, vagy akár minden egyes ellátás vonatkozásában.
Diagnosztikai modulok: Nagy segítséget nyújtanak az ellátó orvosnak mikor az különböző diagnosztikai beavatkozásokat
kér a betege számára. A vizsgálati eredmény rögzítését követően
azonnal elérhető elektronikus
formában a kérő praxison, a beteg
ellátásához csatolva.
Gazdasági rendszerrel
történő integráció: A rendszer biztosítja a
gazdasági rendszerrel való homogén együttműködés, ezáltal lehetővé
teszi a betegszámla adatok megjelenítését, az esetszintű
ráfordításkalkulációk elvégzését.
Lekérdezések: A
funkcióval előre meghatározott, az intézményre és az egészségügyi tevékenységekre jellemző statisztikák készíthetők. Ezek között
megemlíthetők a diagnózisok, beavatkozások előfordulási aránya, az anyagfelhasználás, fekvőbetegek átlagos ellátási ideje, stb
Virtuális szervezet támogatása: A böngésző felületen használható háziorvosi
kapcsolati modul megteremti a feltételeit, hogy a kezelőorvosok
elektronikusan beküldjék a betegeiket, megtekintsék a vizsgálatokat és konzíliumokat
kérhessenek a kórháztól.
Az InfoRend® az Oracle által, az Oracle adatbázisra épülő, robosztus rendszerek létrehozására biztosított fejlesztői környezetben készült. A tervezés, az adatbázis objektumok definiálásának, karbantartásának eszköze az Oracle Designer, a megvalósítás eszköze az Oracle Developer fejlesztőkészlet. A Developer lényegében egy kliens-szerver 4GL grafikus fejlesztőeszköz, melyben lehetőség van a gyors alkalmazástervezési (RAD – Rapid Application Design) technikák és az objektumorientáltság használatára. Jó használhatóságának egyik fontos tényezője a kliens és a szerver oldal egységes kezelése. Ugyanazon a felületen lehet kezelni a kliens-, illetve szerver oldal rutinjainak kódját. Nagymértékben támogatja a szerver oldalt, lehetővé teszi, például a tömbösített adatlehívást, csatolt változók, mentési pontok és szekvenciák alkalmazását. Az egyes szubrutinok, funkciók kliens-szerver közti eloszthatósága is az alkalmazás hangolhatóságát biztosítja. Támogatja a csoportos fejlesztést. Képes megosztani a felhasználói felület egyes objektumait csakúgy, mint magukat a programrészeket, lehetővé téve ez által a fejlesztő-csoportok számára belső szabványok meghatározását, illetve betartatását. A fejlesztőeszközökben varázslók és kézi módszerek egyaránt rendelkezésre állnak.
A rendszer elektronikus
dokumentációja, melyet az alkalmazások súgó funkciója helyzetérzékenyen is el
tud érni, a Microsoft HTML Help Workshop szoftver segítségével készült
Az InfoRend használata könnyen elsajátítható
(konzekvens, grafikus felépítés), gyors előre definiált szövegmakrók,
csoportok alkalmazását teszi lehetővé. A beépíthető protokollok
megfelelő segítséget nyújtanak a betegellátásái folyamat kevesbé avatott
felhasználók számára is.
Az adatbiztonság, adatvédelem kiemelt fontossággal bír az egészségügyi területen is. A rendszer felkészült a speciális adatkezelésre azaz, amennyiben a beteg kéri, vagy szakmai okokból indokolt, úgy adatokat le lehet tiltani, bizonyos ellátó orvoshoz/praxishoz kapcsolni.
Az Oracle technológia az egészségügyi biztonsági elvárásoknak teljes körűen megfelel. A rendelkezésre állás és az adatbiztonság az informatikai háttérszolgáltatás függvénye. Ha megfelelő háttér van, a gyors hibafelderítés és elhárítás életmentő és létfontosságú.
Jogosultságkezelés: felhasználói név és jelszó meghatározásával különböző jogosultságok állíthatók fel rendszeradminisztrátori szinten. Felügyelet eseten nyilván egészen más jogosultságok indokoltak az ellátó praxis tevékenységhez képest. Pl. ha belgyógyászati ügyeletesként lépünk be, akkor a kórház összes belgyógyászati osztályára vehetünk fel beteget, de ott záródokumentum formátumokhoz, szövegmakrókhoz stb. nem nyúlhatunk.
Általában igaz, hogy az a rendszer jó, amelyik egyszerre tudja megvalósítani, hogy érvényesüljön minden egységes, intézeti közös törvény és szabály, ugyanakkor kielégítse a szakmák különbözőségéből adódó helyi és egyéni igényeket.
Szakmánként sok az egyedi igény, de vannak közös igények, közös szabályok, ezeknek együtt kell megvalósulniuk.
A rendszerben beállítható, hogy az adott praxison milyen méretben, milyen funkciók legyenek elindíthatók. Pl. ha egy praxisnak az ultrahang nem engedélyezi a direkt ultrahangkérést, ilyenkor annak a szakrendelőnek nem is jelenik meg az ultrahangkérő ikon.
A rendszer kialakításánál alapvető szempont volt az orvos-szakmai munkát leegyszerűsítő, pontosító adminisztráció, teljes körű, érvényes és könnyen elérhető beteg-információ, az intézményi minőségbiztosítás, a gyors használhatóság, és kiemelten a bevételek és költségek optimalizálása.
A sikeres rendszerbevezetés titka a jólszervezett, logikusan felépített felhasználói oktatás. A 2003-as InfoRend® bevezetési oktatatási módszertana egy többlépcsős oktatási folyamatot rögzít, amely lehetővé teszi a különböző szintű résztvevők hatékony képzését. A módszertan és a szoftver konzekvens felépítése a végfelhasználó adottságaiból és lehetőségeiből indul ki, ezzel is segítve a rendszer gyors és alapos elsajátítását.
A gyors és alapos rendszerbevezetés egy előnyös finanszírozással és költséghatékony üzemeltetéssel párosulhat, igény szerint. A rendszer intézményi bevezetése kiforrott módszertan alapján ütemezetten történik, támogatja a lépcsőzetes bevezetést és a sokrétű outsourcing (erőforrás kihelyezést) alapú üzemeltetést, távmenedzselést.
A legújabb fejlesztés a háziorvosi kapcsolati
alrendszer, amely internetes böngésző használatával nyújt testreszabott InfoRend®
funkcionalitást a kórházzal
kapcsolatban álló háziorvosok és specialisták számára. A haszonérvek itt
önmagukért beszélnek: teljes információcsere, előjegyzés, konzílium- és
vizsgálatkérések…
A vizsgálatokra történő előjegyzésen és várólistán keresztül megvalósul a betegek kulturált, just-in-time fogadása, minimális várakozási idővel. A beteg biztonságérzete erősödik, ha tudja, hogy minden, az ő életét és orvosának szakmai döntését befolyásoló adat (teljes körű múltbeli kórtörténet és ellátási adathalmaz) a gyógyító orvos rendelkezésére áll, a beteg ilyenkor kvázi „hazamegy” a kórházba. Az orvos a beteg kórtörténetét egyben látja, ez megalapozottabb szakmai döntéseket tesz lehetővé, növeli az ellátás korrektségét és minőségét.
A beteg adatait csak egyszer, az első megjelenési ponton kell rögzíteni, utána ezek már bármely munkaállomásról, ellátási helyről elérhetőek (nemcsak a személyes adatok, hanem az anamnézis, a státusz, a gyógyszerallergia, a vezető diagnózis, lényegében az ellátás során változatlan adatok), ezáltal a beteget nem terheljük felesleges, ismétlődő kérdésekkel. A betegellátás gyorsul a dokumentálás megkönnyítésével. A diagnosztikai eredmények azonnal bekerülnek a beteg klinikai dokumentációjába – megszűnik a tévedés, elírás lehetősége. A háziorvosokkal kialakítható on-line, interneten keresztüli kapcsolat, amely alkalmas mind a betegek beutalásakor történő előjegyzésre, mind a kórházban született vizsgálatok és ellátás eredményeinek átvételére. Ezzel elősegíthető a háziorvosok betegkörének kórházhoz kötése. A betegek kórházhoz vonzásával, azok komfortérzetének és elégedettségének növelésén keresztül biztosítható a stabil, kulturált magas színvonalú ellátókörnyezet.
A jelenlegi teljesítményfinanszírozási modellben ugyanannyi beteganyagból magasabb bevétel várható - precízebb adatbevitellel és kódolással. A rendszer bevétel-optimum eléréseket tesz lehetővé azáltal, hogy kódoláskor semmi sem marad ki (előre definiált, névvel ellátott, tipikusan együtt használt és lejelenthető diagnózis és beavatkozás panelek használata) a jelentésekből. Hiányos ellátási adatok kiszűrése – rövidebb hibalista – gyorsabb pénzhez jutás is megvalósítható.
A rendszer vezeti, tanítja a felhasználó orvost a megfelelő, éppen érvényes finanszírozási szabályokkal összhangban lévő kódok, besorolások kiválasztásában. A besorolás alapjául megadott kódok alapján automatikus visszajelzést ad arról, hogy az adott kódok hogyan befolyásolják az eset HBCS-be sorolását – precízebb, tudatosabb kódolásra „nevel”.
Többlépcsős ellenőrző funkciója segítségével (1. ellátó orvos – 2. osztályos szinten: osztályos kódfelelős orvos – 3. intézményi szinten: Finanszírozási és Kontrolling Osztály) elektronikusan kiszűrhetőek a hibásan kódolt, hiányos, valamint a nem a legálisan elérhető legtöbb bevételt hozó esetek. A finanszírozás jogszabályi változásai könnyen integrálhatóak a rendszerbe, a belső rendszer által nyújtott kódolási ellenőrzések azonnal működnek – szemben az emberi munkaerő lassabb átállásával.
Az ellátás folyamata azonnali számítógépes rögzítési lehetőséggel támogatott, hiszen az utólagos rögzítés során potenciális az esély arra, hogy a tevékenységek jelentős része nem kerül rögzítésre, elveszik. Megszűnnek a dokumentálatlan (és így finanszírozatlan) ellátások, így minden orvos-beteg találkozás finanszírozásra kerül (a VIP betegek és az ügyeleti ellátások is).
Ha az ellátás több helyszínen történik, a különböző ellátási helyek pontosan tudják, ha egy vizsgálatot, beavatkozást már elvégeztek – ezeket nem fogják az információ hiánya miatt párhuzamosan elrendelni, megismételni, a vizsgálatok kérése és eredményeinek megtekintése on-line módon, elektronikusan történik, az eredmény megszületése vagy rögzítése után azonnal. Valid információ a munkaerő-kihasználtságról - munkaerő-kihasználás racionalizálása a lekérdezéseken keresztül. Napra, percre-kész információk állnak rendelkezésre a betegforgalomról, az egyes osztályok, rendelések leterheltségéről, munkaerő-kihasználtságáról - mind az orvosi, mind az ápolási munkaerő tekintetében. Intézkedési lehetőség a felesleges munkaerő-kapacitások leépítésére (nyereség: személyi bér és járulékai), vagy a fölös munkaerő átirányítására a túlterheltséggel küzdő osztályokra. A költségoldal letapogathatóságával állandó kontroll szerezhető a költségek felett. A rendszer alkalmas bizonyos, a betegellátás során keletkező üzemi költségek monitorozására (anyagfelhasználás, gyógyszerfelhasználás). A túlzott költségkiáramlások láthatóvá tehetők. Formalizált, strukturált dokumentáció csökkenti az orvosi tévedések bekövetkeztét – csökken a műhibaperek, kártérítési igények száma.
Világos, objektív képet szolgáltat a menedzsment számára – segítséget ad, alátámasztja a kórház működését elősegítő intézkedések, döntések meghozatalát.
A vezetés igényei szerinti, előre definiált lekérdezések hajthatók végre nagyon egyszerűen.
Folyamatos kontroll alatt tartható az ellátó folyamat szakmai/gazdasági tevékenysége. Mind osztály, mind intézeti szinten kimutatások készíthetők az intézet bevételi tervében lefektetett, és a valós, időarányos tény-értékek alakulásáról bármely időpillanatban – ennek alapján azonnali intézkedési lépések tehetők.
A rendszer támogatja a kórházi folyamatok átláthatóságát, átgondolását, és ezáltal a folyamatok tudatos átszervezését, minőségbiztosítási szempontok figyelembevételével.
Svábhegyi Állami Gyermekgyógyintézet - 250 ágy
Kontakt: Kósa Lajos, PhD, főigazgató
Tolnai Megyei
Önkományzat
Balassa János
Kórház, Szekszárd - 1400 ágy
Kontakt: Dr.
Sudár Zsolt, orvosigazgató-helyettes
Szent Orsolya
Kórház-Rendelõintézet, Pincehely