3. Hospnet kórházi információs rendszer

HospNet Kft
Cím: 4025 Debrecen, Hatvan u. 58.
Tel.: 52/500-432, Fax: 52/500-432
E-mail: hospnet@flexum.hu

Computer-Technika Kft.
Cím: 7624 Pécs, Szigeti u. 89.
Tel: 72/521-630, Fax: 72/512-632
Projektvezető: Cifra Károly
E-mail: ctpecs@mail.datanet.hu
Computer-Technika web címe: http://www.computertechnika.hu
Hospnet részletes leírása: http://www.flexum.hu/hospnet/default.htm
 
 

A rendszer a Magyarországi viszonyokra építve készült. Tartalmazza a jelenlegi finanszírozási rendszer elemeit. Programból vezérelhetően elvégzik a jelentések, kimutatások nyomtatását belső illetve külső használatra.

3.1. Orvosi rendszer

Funkciók:

Az egyes programok önállóan is működőképesek, folyamatosan bővíthetőek. 3.1.1. BOSS modul -Rendszer-adminisztrátori modul

Az ambuláns, osztályos és nővér modulban használt adatbázisok karbantartását lehet e modul segítségével elvégezni. A modulhoz csak külön jog alapján lehet hozzáférni. A felhasználói, gyógyszer, vizsgálati, BNO, WHO, stb. adatbázisok aktualizálása itt kivitelezhető.

3.1.2. Ambuláns modul

Ez az alrendszer teszi lehetővé a betegek személyi adatainak, valamint az anamnesztikus adatoknak a felvételét, a járóbeteg ellátás során az egyes megjelenések kapcsán felmerült összes információ tárolását.

Az anamnézis és a státusz felvétel rugalmasan a felhasználó igényeihez illeszkedik, az itt rögzített adatok az osztályos rendszer felé továbbíthatók. Az előző megjelenések kapcsán rögzített adatok átkérhetők az új ambuláns lapba.

A végzett beavatkozások, gyógyszerrendelések menüvezérelt módon rögzíthetők. A beteg összes előzményi adata a vizsgálatot végző orvos számára on-line módon hozzáférhető.

A vizsgálatkérések indítványozása, valamint az eredmények fogadása számítógépes hálózaton keresztül történik. A visszarendelések és kontrollvizsgálatok elrendelését szintén támogatja a rendszer, azokon a helyeken pedig, ahol több rendelés folyik egyidejűleg, a folyamatos betegáramlást diszpécserrendszer segítheti.

A rendelések terhelése az előjegyzési napló használatával optimalizálható. Természetesen az illető részleg előjegyzési adatai az Intézmény többi részlege valamint a telefonvonalon bekapcsolt háziorvosok részére is elérhető

A betegek vizsgálata során megállapított diagnózisok egy BNO rendszert is tartalmazó adatbázisból kerülnek (felhasználóbarát, menüvezérelt, gyorskereséssel segített módon) kiválasztásra.

Az elkészült ambulánslap átszerkeszthető és ki is nyomtatható, valamint archiválás után bármikor előkereshető. A rendelt gyógyszerek menüpontban rögzített gyógyszerek receptjei szintén nyomtathatók. A rendszer támogatja a TB által aktuálisan igényelt jelentések elkészítését is, mint:

A beteg ambuláns adatainak vezetése: 3.1.3. Osztályos betegnyilvántartó modul

A betegekkel és kezelésükkel kapcsolatos összes adat rögzítésre kerül, a kezelőorvos az adatokat bármikor áttekintheti. A napi adminisztrációs munka jelentősen csökken. A személyi, anamnesztikus és státusz adatok a felvételi rendszerből átkérhetők, így ismételt bevitelre nem kerül sor.

A napi munkát a klasszikus lázlapnak megfelelő felépítésű rendszer segíti. A vizsgálatok indítványozása, az eredmények fogadása a hálózaton keresztül történik. A rendszer használatát, a diagnosztikus vizsgálatokat tartalmazó adatbázis teszi egyszerűvé.

A terápia rendelése a Magyarországon forgalomban levő gyógyszerkészítményeket tartalmazó

adatbázis segítségével történik. A felhasználó szabadon előre definiálhat terápiás protokollokat, így a több napos terápiás rendelés is néhány másodpercet vesz csak igénybe.

A dekurzus vezetése beépített, egyszerűen kezelhető szövegszerkesztő formájában történik.

A rendszer a jelenlegi dokumentumokat (kórlap, dekurzus, epikrízis, zárójelentés, stb.) nyomtatott formában is elkészíti.

A zárójelentés végleges formátuma szerkeszthető. A rendszer adatai alapján különféle statisztikai összesítések készíthetők, sőt a betegek ápolásának költségei tételes módon is összesíthetők. A rendszerben tárolt információk biztonságát többszintű védelmi rendszer biztosítja.

3.1.4. Kommunikációs modul

Az egészségügyi elektronikus postai alrendszer biztosítja, hogy az egészségügyi intézmények részlegein működő applikációk egymással adatokat cserélhessenek. A rendszer szabványos kommunikációs protokollokat használ.

Két részből áll:

Funkciók: 3.1.5. Nővér modul

A nővéri modul az asszisztencia munkáját könnyíti meg a rendelt gyógyszerek és vizsgálatok listázott megjelenítésével és nyomtatásával. Az ápolási lapok kitöltése segédlettel történik. A nővér a modul használatával könnyedén követheti a részlegén a rá háruló teendőket. Segítségével meg tudja szervezni napi munkáját.

3.1.6. Röntgen és Ultrahang diagnosztikai laboratóriumi modul (DiagLAB)

A diagnosztikai laboratóriumoknak az orvos-szakmai tevékenység mellett jelentős mennyiségű adminisztrációs tevékenységet is el kell látniuk. Ezt segíti a DIAGLAB programrendszer.

Sok kórházban a Röntgen, ultrahang, fiberoszkópos stb. laboratórium egymással szoros kapcsolatban áll, elhelyezkedési és dolgozói szempontból egyaránt. Ezen laboratóriumok számára a rendszer lehetővé teszi a laboratóriumokban folyó munkálatok párhuzamos adminisztrációját. Az adminisztráció csökkentése érdekében a rendszer képes vizsgálatkéréseket fogadni a kórház bármely osztályáról a számítógépes hálózaton keresztül (a COMMNET kommunikációs rendszer segítségével), illetve eredmények visszajelzésére az osztályok felé. Ebben az esetben minden információ a számítógépes hálózaton keresztül áramlik, így csökken a feldolgozáshoz szükséges idő.

A rendszer önállóan is működőképes, és minden dokumentáció kérhető nyomtatott formátumban is. Mivel a rendszer visszamenőleg nyilvántartja az elvégzett vizsgálatokat, idővel (1-2 év) tudományos kutatási szempontból is érdekes adatbázis jön létre. Az orvosi illetve asszisztensi munkát megkönnyíti és gyorsítja, így az valid adatokat biztosít.

3.1.7. Labor modul

A laborrendszer hálózaton keresztül áll kapcsolatban az informatikai rendszer többi elemével, aminek következtében megszűnik a jelenlegi szisztéma szerint fennálló csúcsterhelés, a vizsgálatkérések az indítványozásuk pillanatában lekerülnek a megfelelő laboratóriumba. Itt a továbbított vizsgálatkéréseket a rendszer automatikusan szortírozza a különböző diagnosztikus egységek felé. A vizsgálatkéréseket egységes kódolási rendszerben indítványozza a kérő orvos.

A programrendszer moduljai a laboratóriumok igényei szerint műszerillesztéseket is tartalmaznak, minimálisra csökkentve ezzel a manuális adminisztrációból adódó tévesztési lehetőségeket, és tapasztalat szerint a kiszolgáló asszisztensek száma is csökkenthető. A vizsgálatokat a rendszer sürgősségi sorrendbe képes rendezni, megkülönböztetve rutinszerű, sürgős és ügyeleti státuszokat. A vizsgálatok előjegyzésben is felvehetők.

A rendszer központi archiválás mellett, laboratóriumi helyi archiválást is készít, amely segítségével a nap nap után visszatérő betegek klinikai állapota nyomon követhető. A laboratóriumi rendszer képes a hálózattól függetlenül is működni, kívánság szerint az elkészült vizsgálatokról bármikor lelet készíthető.

A statisztika modul lehetőséget ad a laboratórium számára arra, hogy a vizsgálatokkal kapcsolatos anyag (vegyszer) szükségletet nyilvántartsa, havonta és évente részletes statisztikát készítsen (vizsgálatot kérő osztály és vizsgálatok, szükség esetén vizsgálatot kérő orvos szerint). A statisztika a német pontozási rendszert támogatja.

A laboratóriumokban végzett vizsgálatok az osztályok számára közvetlenül nem férhetők hozzá, kizárólag a laboratórium vezetője, és a rendszerben jogosultságot kapott személyek engedélye alapján kerül ki lelet. A kémiai laboratórium számára a quality kontroll modul folyamatos minőségellenőrzést végez. A vizsgálati anyagok azonosítására a diszpécser modul vonalkód azonosítási opciót tartalmaz.

A labormodul főbb funkcióinak összefoglalása:

3.1.8. Lekérdező modul

A modulban speciális lekérdezésekre van lehetőség. Az osztályos, ambuláns és nővér rendszerbe bevitt adatokat lehet a menüpontokon keresztül lekérdezni és kinyomtatni, valamint bizonyos adatokat mágneslemezre menteni. Ezekkel a lekérdezésekkel lehet a TB felé küldendő adatokat is előállítani.

Általános lekérdezésekre (tudományos vagy egyéb speciális igény szerint) a listázó modulban van lehetőség.

A lekérdező modult orvos vagy boss jogosultsággal lehet használni.

3.1.9. Portás / Kartonozó rendszer

A rendszerben a központi beteglistában lévő betegekről lehet információt kapni, hogy adott pillanatban a beteg valamelyik osztályon fekszik-e.

Kartonozó rendszer használatával megvalósítható betegek felvétele.

A funkciók az ambuláns rendszer személyi adatokat kezelő részével azonosak. Az így felvett betegek bekerülnek a megfelelő ambulancia beteglistájába (külön jelzéssel). A betegek felvételekor rögzítődik a felvétel időpontja is, így lehetőség van a betegek időrend szerinti behívására is.

3.1.10. Listázó modul

A listázó modult boss és orvos jogkörrel lehet használni. A HospNet más moduljai által rögzített adatok nem írhatók felül. Az elkészült listák, valamint segédfájlok szabadon törölhetők, felülírhatók. Ezzel korábbi listák megsemmisülhetnek, de pótolhatók (amennyiben a listázandó adatbázis nem módosult az előző listázás óta).

Az adatok listázásához szükséges a HospNet adatbázis szerkezetének ismerete, aminek elsajátításához hosszabb időre van szükség. Ezek után azonban az adatbázisokról univerzális

lekérdezések készíthetők, beleértve a belső finanszírozás számára szükséges adatokat, tudományos lekérdezéseket, stb.

A listázó modullal bármely nem szabad szöveges mező adata lekérdezhető. Lekérdezhető az összes kód formájában tárolt adat, meghatározott hosszúságú szöveges mező, listából választott szöveges mező.

A lekérdezett adatok tetszőleges feltételekkel szűrhetők: kisebb, nagyobb, egyenlő, intervallum (mezőnként is). A mezők meghatározott sorrend szerint jeleníthetők meg.

Az egyes rekordok összes (max. 30) vagy csak a kijelölt mezőit lehet listáztatni (plusz szűrni).

A listázott adatok nyomtathatók, a statisztikai adatok grafikusan is megjeleníthetők.

3.2. Gyógyszergazdálkodási modul

Feladata a terápiás tevékenység optimalizálása, mind a készletgazdálkodás (raktári funkciók), mind a gyógyszeres terápia, mind egészségügyi szolgáltatás oldaláról (a gyógyszerész közvetlenül, az egyes beteg szintjén is résztvehet a terápiás folyamatban, szakmai információkat adhat az orvos számára, stb.).

Az intézeti patikai modulnak mind betegre (UNIT-DOSE), mind osztályra (költséghelyre) szóló feladásokat kell tudni fogadnia, illetve visszaigazolásokat kell tudni adnia saját osztályos, illetve idegen orvos-szakmai alrendszerből, illetve alrendszer felé.

Intézeti, illetve osztályos bázis listák, meghatározása, folyamatos karbantartása, készletfigyelés, lejárati idők figyelése, személyre szóló utalványozás rögzítése jogosultsági szintek), gyógyszer beszerzés (tenderek, szerződések), előállítás (magisztrális készítmények) követése, rögzítése, feladások a gazdasági alrendszer felé, szakmai információk (alkalmazási előíratok, helyettesíthetőség, gyógyszerkölcsönhatások, stb.).

Az osztályos modulban lázlapszerű környezetben a betegekhez rendelt terápia megadása, illetve adagolásának nyomon követése, későbbi visszakereshetősége. Az osztályokon lévő gyógyszerszobák, szekrények - mint kézi raktáraknak - a kezelése, a rendelt terápia alapján automatikus, vagy kézi rendelések elküldése az intézeti patika, raktár felé, visszaigazolások, "szállítások figyelése".

Lehetőséget kell adni egyrészt bizonyos a gyógyító munkával összefüggő azonosító adatok - betegazonosító, ápolási azonosító, TAJ szám, törzsszám, stb. -, illetve a későbbi elemzések szempontjából bizonyos szakmai adatok - BNO, DRG,bizonyos beavatkozások, műtétek - bevitelére, vagy az orvosi rendszerből elektronikus kommunikáció (CEN/TC 251) útján való átvételére.

A rendszer előnyei :

Gazdasági racionalizálás és adatbiztonság a HospNET rendszer alkalmazásával Az egyes rendszerek azonos koncepció alapján, önálló működésre alkalmas módon, alkalmazkodva az egyedi igényekhez készülnek, melyek végső formájukat az adaptációs folyamatban nyerik el, illetve a karbantartó modulokon keresztül később is módosíthatóak.

A laboratóriumok önálló rendszerként működnek, az Intézmény rendszerébe az osztályokkal, ambulanciákkal történő elektronikus kommunikáció útján integrálódnak. A kémiai labor számára ajánlott rendszer tartalmazza a laborban működő analizátorok on-line illesztéseit, míg a RTG, ultrahang labor számára ajánlott megoldás tartalmazza a képi feldolgozás lehetőségét is.

Vezetői információs rendszer

Az előbbiekben felsorolt rendszerekre épül rá több szintje, amellyel az igényeknek megfelelően intézményi és szakrendelésenkénti kiértékelések végezhetők mind a napi, mind az archivált adatbázisok alapján. Az adatok alapján percre pontos jelentések, felmérések végezhetők, valamint a jelenleg az intézményeket terhelő adatgyűjtési funkciók közvetlenül elvégezhetők.

A számítógépes adatrögzítés folytán tervezhető a gyógyszer- és anyagfelhasználás, a diagnosztikus egységek terheltsége és optimalizálható a vizsgálati idő. Az adminisztratív rendszerek a felhasználó intézmények számára jelentős megtakarítást eredményezhetnek, melyeket a jobb betegellátás, jobb szolgáltatás, jobb munkafeltételek, egyszóval a jobb minőség kialakítására fordíthatnak.

3.3. Gazdasági rendszerek

A gazdasági rendszer feladata a mindenkori jogszabályoknak megfelelő adatgyűjtés, nyilvántartás, feldolgozás, beszámolás. Gyűjti és ismerteti a naturális mutatószámokat. Hatékony és eredményes információt ad a gazdálkodáshoz a

Támogatja és megalapozza a reális alapokon nyugvó endofinanszírozást. A fejlesztett gazdasági rendszer csak részeleme annak a teljesen komplexen működő rendszernek, amelyben együtt megtalálható és kezelhető az orvosi ellátás és a gazdasági háttérosztályok adathalmaza.

A cél, hogy a rendszer biztosítsa a kórházi management információ igényét, naprakész információkkal rendelkezzen a várható bevételekről és kiadásokról, korszerű vezetői információs rendszer segítse a döntéshozást.

Az orvosi és gazdasági rendszer együtt képezi alapját egy jól működő intézményi controlling modulnak.

Funkciók:

3.4. Controlling

Az egészségügyi intézmények vezetésének sikeressége nagymértékben függ attól, hogy rendelkezésre állnak-e a megfelelő vezetési eszközök a döntések támogatásához, és biztosítható-e az adekvát információszolgáltatás.

Ennek elkerülése érdekében tudatosan felépített információs és döntési rendszerekre van szükség. Ilyennek tekinthető a controlling, amely nem más mint a vezetés részfunkcióinak összessége, amelyben az információszolgáltatás biztosítja a tervezési és ellenőrzési rendszer összehangolt, koordinált működését. A controlling tevékenység elősegíti a környezeti változásokhoz való rugalmas alkalmazkodást és megteremti az intézményi részfolyamatok koordinált együttműködését.

A controlling információs rendszert gyakorlatilag magának az alap, vagy keretrendszernek szervesen ki kell tudni szolgálnia.

Feladata:

A terv/tény, stb. összehasonlító eljárások adatgyűjtése.

A két, vagy több forrásból származó adatok ütköztetése, egyéb hibakereső kereső eljárások alkalmazása. a gyógyítás-ápolás-diagnosztika költségeinek kassza szintű csoportosítása, elkülönítése, részletezve költséghelyekre, költségviselőkre. Az össz-intézeti árbevétel és a fix, valamint a változó költségek önmagukban és egymással összehasonlított elemzése. az ellátási formák szerinti (aktív, krónikus, ápolási. járó, gondozó, diagnosztikai) teljesítmények alakulása (terv/tény), az igénybe vett szolgáltatások mennyiségének és árának alakulása, a tényleges és indokolt költségek összehasonlítása.

Referenciahelyek:
 
Intézmény
Helység
Telepítés dátuma
Állami Szívkórház Balatonfüred 1998.10.01
Bajcsy-Zs. Kórház Budapest 1106 Maglódi u. 89-91. 1998.okt.31.
Bajcsy-Zs. Kórház X. ker. Szakorvosi Rendelőintézete Budapest Kőbányai u. 45. 1998.szept.30.
Bajcsy-Zs. Kórház XVII. ker. Szakorvosi Rendelőintézete Budapest 1998.jan.01.
Balmazújváros VESZ Balmazújváros 1998.jún.30
Békés Egyesített Egészségügyi Intézet Békés
BLESZ Budapest Hercegprímás u.14-16. 1998.szept.30
BM TOP Tűzvédelmi Kiképző Intézet Budapest 1033 Laktanya u.33.
Budai Gyermekkórház Budapest 1998.aug.01
DOTE III. Belklinika Debrecen
Dr. Kenessey Albert Kórház-Rendelőintézet Balassagyarmat 1997.okt.01
Erzsébet Kórház Jászberény  1996.dec.01
Ferencvárosi Egészségügyi Szolgálat Budapest 1095 Mester u.45. 1998.jan.01.
Gróf Eszterházy Kórház Pápa
Jávorszky Ödön Kórház Vác 1996.dec.01
Kenézy Gyula Kórház-Ri. Debrecen
Komló Önkormányzat Kórháza Komló
Központi Katonai Kórház Budapest 1999.jan.01
Marcali Önkormányzat Kórház-Rendelőintézete Marcali 1998.júl.01
Markot Ferenc Kórház Eger 1996.dec.01
MH Pécsi Honvédkórház Pécs 
MH. Kecskeméti Repülőkórház Kecskemét 1998.júl.01
Nagyatádi kórház Nagyatád 1998.júl.01
Nagykanizsa MJV Kórháza Nagykanizsa 1998.
Országos Haematológiai és Immunológiai Intézet Budapest 1998.júl.01
Péterfy Sándor Kórház-Rendelőintézet Budapest 1997.dec.01
POTE Idegsebészet, Pszichiátria, Neurológia Klinika Pécs 
POTE Nephrológiai Centrum Pécs 
Semmelweis Kórház-Rendelőintézet Miskolc
SOTE I. Nőgyógyászati Klinika Budapest
Szakorvosi Ellátás
Szeged MJV Önkormányzat  Szeged
Városi Egészségügyi Szolgálat Debrecen 1998.júl.01.
Városi Egészségügyi Szolgálat Hajdúböszörmény
Városi Kórház-Rendelőintézet Kiskunfélegyháza 1997.jún.01
XIX. Ker. Rendelőintézet Budapest 1997.már.01
XV. Ker. Rendelőintézet Budapest 1996.okt.31

    Vissza a tartalomjegyzékhez