13. DAREK: A "Regionális kórházi informatika kiépítése" alprogram

DAREK IT Conception - Summary


Hazánkban igen alacsony fokú az egészségügyi informatikai rendszerek integráltsága mind az intézményeken belül, mind az intézmények között. Emiatt hiányzanak azok a csak informatikai eszközökkel megszerezhető információk, amelyek lehetővé tennék az egészségügyi ellátórendszer valódi szolgáltató ágazattá válását.

A DAREK program keretében megteremtjük a komplex kórházi informatikai rendszereken belül az egységes betegnyilvántartáson alapuló betegügyviteli rendszert, az ezzel integrált kapcsolatban álló pénzügyi modulokat és a fentiekre építő vezetői információs rendszert.

Fontos feladat a területi informatikai kommunikáció megteremtése is: a kórházak, a rendelőintézetek, a családorvosok, a mentőszolgálat és az illetékes ÁNTSz rendszereinek összekapcsolása az egységes betegnyilvántartást, előjegyzést, sürgősségi ellátást és minőségügyi adatbázisokat felölelő rendszerbe. Ezeket a területi informatikai rendszereket összekapcsolva hozzuk létre a régiószintű informatikai infrastruktúrát, mely alkalmas regionális epidemiológiai, vérellátói adatbázisok, transzplantációs várólisták kialakítására.

Mindezek együtt megvalósulva lehetővé teszik a valós helyzetet tükröző statisztikai elemzéseket és a megalapozott egészségügyi tervezést, és egyben segítik az informatikai kultúra elterjesztését, értékteremtő tényezővé válását.


Helyzetkép - problémafeltárás

Hazánkban az egészségügyi informatika jelenlegi rendszerei - igen kevés kivétellel - nem képesek megjeleníteni a valódi orvos-szakmai és gazdasági folyamatokat, így ezek analízisére sem nyílik lehetőség. A kórházak és más egészségügyi intézmények szoftverei nincsenek integrált kapcsolatban, a programok csak egy-egy részfeladat megoldására képesek. Ennek következtében:

Rendkívül sok a párhuzamosság, amelyek:

Nem valósítható meg az adatok rendszerezett összevetése, így hiányoznak döntések alapjául szolgáló alapvető információk, amelyek lehetővé tennék

További probléma, hogy az egészségügyben még nem tekintik az informatikát termelő beruházásnak: egyrészt magukon az egészségügyi intézményeken belül sem épült ki megfelelő módon az informatikai tervezés, fenntartás és fejlesztés módszertana, másrészt a finanszírozás oldaláról sem megoldott az ilyen jellegű beruházások amortizációja, annak ellenére, hogy az informatikai rendszerek általában öt év alatt elavulnak.

Megfelelő informatikai alapok nélkül az egészségügyi ellátórendszer nem képes valódi szolgáltató ágazattá alakulni. A megoldás a jelenlegi hiányos és elavult informatikai park felváltása korszerű, európai normákon alapuló moduláris, integrált megoldásokkal, melyek nemcsak az egyes intézmények belső szükségleteit képesek kiszolgálni, hanem területi és regionális kapcsolatot is biztosítanak.

Ennek megoldására jó alapot teremt a világbanki pénzügyi forrásokkal és beruházás-menedzsmenttel megvalósuló Kórházvezetést Támogató Információs Rendszer (KTI), valamint Egészségügyi Szolgáltatások Modernizációja (ESzM) projekt.

A KTI projekt célja a kórházak belső informatikai infrastruktúrájának megfelelő szintre emelése és a projekt megvalósítására szerveződött kórházcsoportok kereteit kihasználva a térségi (megyei) kórházközi kapcsolatok kiépítése, ami Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megyében már folyamatban van.

A DAREK program keretében ezen rendszereket regionális szinten hangoljuk össze, valamint az egyéb egészségügyi ellátó szférák -- így pl. családorvosok, rendelőintézetek, mentőszolgálat, ÁNTSz-ek -- bekapcsolását is elvégezzük.


Az intézményi integrált informatika kialakítása

A korszerű egészségügyi informatikai rendszereknek az ellátással kapcsolatos folyamatok minél szélesebb körét, a lehető legtöbb döntési szinten meg kell jelenítenie. A rendszernek az orvos-szakmai és gazdasági igényeket azonos súllyal kell kielégítenie, így tartalmaznia kell ún. case-mix menedzsment modult, mely a szakmai, és kontrolling modult, mely a pénzügyi folyamatok vizsgálatát teszik lehetővé. Ezekre épül, a tervezést és komplex analízist megvalósítani képes vezetői információs rendszer.


A moduláris kórházi informatikai rendszer (KIR) sematikus felépítése

Az intézményi rendszer minden modulja egységes központi betegnyilvántartáson és kórtörténeti adatbázison alapul és minden egyes szakmai tevékenységhez automatizáltan társulnak azok költségvonzatai. Ezáltal az ellátási folyamatok költség-hatékonysága a beteg szintjén is elemezhetővé válik. A rendszer támogatja a decentralizált gazdálkodás megvalósítását és a kórházon belüli gazdálkodási egységek vezetése számára is biztosítja a megfelelő szintű naprakész vezetői információkat.


Területi informatikai rendszer kialakítása

A korszerű betegellátás informatikai támogatása nem szőkülhet le csak az egyes intézmények szintjére. A hatékony ellátás érdekében az azonos terület egészségügyi szolgáltatóinak adatcseréjét is biztosítani kell, ezért a DAREK programban megteremtjük a kórházak, a rendelőintézetek, a családorvosok, a mentőszolgálat és az illetékes ÁNTSz informatikai kommunikációját.

Ezen területi információs rendszer alapját az egységes betegnyilvántartás és kórtörténeti adatbázis képezi, amelyet a következő alrendszerek egészítenek ki:

A fenti vertikális informatikai rendszer alkalmazása a párhuzamosságokat csökkenti és célzottabb, hatékonyabb kivizsgálást, valamint a diagnosztikai szolgáltatások racionális igénybevételét teszi lehetővé.


Regionális informatikai rendszer kialakítása

További feladatokat regionális szinten oldunk meg a területi informatikai rendszerek összekapcsolásával. E rendszer a regionális ellátási centrumok és a regionális populáció esetén kiépíthető adatbázisok jelentette információs igényeket fedi le:

A regionális populációs és szakmai adatbázisok a régió egészét érintő, a valós helyzetet tükröző statisztikai elemzéseket és megalapozott egészségügyi tervezést tesznek lehetővé. Ezzel egyidejűleg megvalósul az egységes elvekre építő egészségügyi információs infrastruktúra is.

Az informatikai kultúra megalapozása

Az informatikai beruházások célja a szükséges szoftver és hardver beszerzéseken túl az informatikai rendszert hosszútávon üzemeltetni képes szervezeti struktúra, az ún. orgware megteremtése. Ennek egyik jelentősége az, hogy segíti a megfelelő egészségügyi informatikai kultúra kialakítását mind a vezetés, mind a felhasználók szintjén. Az informatikai rendszerek sikere érdekében szükséges tervszerű karbantartásnak, fejlesztésnek az alábbiakra is ki kell terjednie:

Az orgware megteremtésével az informatika az egészségügyben is értékteremtő tényezővé válik.